Ga naar inhoud

Wat betekent pasen voor jullie?


Veritas

Aanbevolen berichten

Ik zag toevallig net een klein stukje uit een uitzending met die voetbalmannen zoals Johan Derksen. Het ging over wat Pasen voor hen betekent. De meesten kwamen met het antwoord dat Pasen voor hen helemaal niets betekent.

Ik vermoedt dan ook dat Pasen alleen echt iets betekent voor mensen die geloven. Voor de rest zijn het gewoon een paar vrije dagen waarop ze al dan niet verplicht naar een tuincentrum moeten.

Ik heb geen idee hoe groot het percentage is van de bevolking dat religieus is, dat wil zeggen katholiek of protestant. Ik geloof niet dat de moslims iets met Pasen hebben, maar dat weet ik niet.

Dan heb je nog de mensen die helemaal niets geloven en dan heb je de fanatieke tegenstanders van iedere vorm van religie zoals bijvoorbeeld David Icke.

pope3.jpg

Mijn vraag is dan ook of we eigenlijk nog wel moeten vasthouden aan Pasen of er gewoon een extra vrije dag van maken omdat het lente wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Veritas zei:

Ik zag toevallig net een klein stukje uit een uitzending met die voetbalmannen zoals Johan Derksen. Het ging over wat Pasen voor hen betekent. De meesten kwamen met het antwoord dat Pasen voor hen helemaal niets betekent.

Ik vermoedt dan ook dat Pasen alleen echt iets betekent voor mensen die geloven. Voor de rest zijn het gewoon een paar vrije dagen waarop ze al dan niet verplicht naar een tuincentrum moeten.

Ik heb geen idee hoe groot het percentage is van de bevolking dat religieus is, dat wil zeggen katholiek of protestant. Ik geloof niet dat de moslims iets met Pasen hebben, maar dat weet ik niet.

Dan heb je nog de mensen die helemaal niets geloven en dan heb je de fanatieke tegenstanders van iedere vorm van religie zoals bijvoorbeeld David Icke.

pope3.jpg

Mijn vraag is dan ook of we eigenlijk nog wel moeten vasthouden aan Pasen of er gewoon een extra vrije dag van maken omdat het lente wordt.

Voor mij is het altijd lastig die feestdagen. Ik heb geen familie gedoe of geloof dingen, dus is het extra stil en zijn een hoop dingen gesloten. Ik ben altijd weer blij als alles weer normaal draait.

Ik heb het zo op 'verplichte feestdagen'. Laat iedereen gewoon lekker vieren wat ze willen en wanneer ze willen. Geef iedere inwoner een x aantal dagen per jaar die ze mogen besteden om hun eigen manier.

Zo kan iedereen zijn of haar eigen feestdagen uitzoeken wanneer het hen uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net een stuk bij RTL over de oorsprong van Pasen. Het is geschreven door een theoloog, dus wel met een bepaalde invalshoek.

 

Een van de bekendste tradities is het eten en verstoppen van (chocolade) eieren. Volgens Tabitha van Krimpen, Jonge Theoloog des Vaderlands, is dat deels terug te leiden naar het christendom. "Het is een christelijk gebruik om in de vastentijd – veertig dagen voor Pasen - geen eieren te eten. Met Pasen stopt het vasten en worden dus weer eieren gegeten."

Het verstoppen ervan heeft dan weer te maken met invloeden van een andere cultuur die zijn overgenomen door het christendom. "We zien veel volksverhalen uit de heidense cultuur rondom het christendom. Het heidendom zag iets goddelijks in eieren en stopten ze daarom onder de grond, in de hoop dat die vruchtbaar zou worden", legt Van Krimpen uit aan EditieNL

Wat ik dan niet snap, dat vasten heeft toch niet alleen betrekking op het eten van eieren? Dat telt toch voor alle voedsel?

Ik vind die verklaring nu niet echt overtuigend.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5302358/pasen-gewoontes-chocolade-eieren-verstoppen-schilderen-paastakken-paashaas

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat meisje wat zich theoloog noemt haalt wel wat zaken door elkaar,maar goed nu de Grote of Heilige Vasten of 40 dagentijd. En zo te lezen is ze  protestants.

De Vasten....... is niet uit gaan geen snoep geen bier geen drank geen vlees en geen feesten,de maaltijd is zeer sober alleen eten wat nodig is er wordt in de Vastentijd  niet getrouwd verjaardagen in de Vastentijd worden verplaatst naar de Zondagen daar de Zondag geen Vastendag is daar elke Zondag  eigenlijk de Verrijzenis worden gevierd,voor de rest veel meditatie en gebed.Na die 40 dagen is het lichaam schoon en de geest ook en kan men Pasen gaan vieren.Pasen begint op Witte Donderdag  en het Hoogfeest eindig op Beloken Pasen en dan de paastijd tot het Hoogfeest van Pinksteren.

De Advent dus vier weken voor het Hoogfeest van Kerstmis is ook een Vastentijd.

Elke vrijdag is ook een Vastendag.

De eieren zijn symbool van nieuw leven de Oosterse Christenen geven elkaar met Pasen een prachtig versierd ei ;In de Westerse Latijnse Kerk worden de eieren beschilderd wordt verstopt symbool van opzoek naar nieuw leven worden gegeten als lekkernij en ook in chocolade vorm.

 

Pasen het het hoogte punt van het kerkelijke jaar zowel Liturgisch als Theologisch  .Pasen het Hoogfeest der Hoogfeesten in de Christenheid./Christendom.

.

 

aangepast door Lichtzwaard

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...