Ga naar inhoud

Hoe kan er straks geen voedseltekort komen?


Pieter65

Aanbevolen berichten

Overal waar ik kijk zie ik berichten over komende voedseltekorten. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het begint nu wel heel erg op te vallen. Eerst hadden we allerlei coronaperikelen met de nodige verstoringen bij van alles en nog wat.

Toen kwam daar de oorlog in Oekraïne met allemaal verhalen over hoe er nu veel minder graan op de wereld beschikbaar is en alles en iedereen waarschuwt voor komende voedseltekorten.

Dan de vogelgriep die nu overal heerst. Ik heb geen idee hoeveel miljoenen kippen er inmiddels wereldwijd zijn afgemaakt, maar het zijn er heel wat en dat betekent niet alleen minder kippenvlees, maar ook minder eieren, dus ook dat wordt allemaal duurder.

Daar moest ik aan denken toen ik het volgende bericht zag. De zoveelste die zegt dat we te maken krijgen met minder en duurder voedsel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Pieter65 zei:

Overal waar ik kijk zie ik berichten over komende voedseltekorten. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het begint nu wel heel erg op te vallen. Eerst hadden we allerlei coronaperikelen met de nodige verstoringen bij van alles en nog wat.

Toen kwam daar de oorlog in Oekraïne met allemaal verhalen over hoe er nu veel minder graan op de wereld beschikbaar is en alles en iedereen waarschuwt voor komende voedseltekorten.

Dan de vogelgriep die nu overal heerst. Ik heb geen idee hoeveel miljoenen kippen er inmiddels wereldwijd zijn afgemaakt, maar het zijn er heel wat en dat betekent niet alleen minder kippenvlees, maar ook minder eieren, dus ook dat wordt allemaal duurder.

Daar moest ik aan denken toen ik het volgende bericht zag. De zoveelste die zegt dat we te maken krijgen met minder en duurder voedsel.

Het is niet alleen voedsel, ook bij andere zaken zullen grote verstoringen optreden, zeker alles wat uit China komt. Kijk even naar het geweldig grote aantal schepen dat ligt te wachten om te kunnen laden en lossen in China.

Zolang ze daar de bevolking blijven opsluiten gebeurt er helemaal niets.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je als klein bedrijf nu een container van china naar nederland laat komen,ben je 10000 euro kwijt voor het vervoer,prijzen gaan op en neer maar dit is bizar hoog.is de laatste 10 jaar weleens 1700 geweest.Voedsel tekort zullen we denk ik niet krijgen,maar wel een tekort aan goedkope grondstoffen om dat voedsel te maken.Zoals gebleken heeft nederland geeneens veel gas achter de hand ,want de opslag is in handen van een  buitenlands bedrijf.dus als er nog ergens grote voorraden voedsel zijn dan zijn ze van bedrijven en niet van ons.Is te hopen dat we dit jaar goed gaan boeren🤪

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Tamme zei:

Als je als klein bedrijf nu een container van china naar nederland laat komen,ben je 10000 euro kwijt voor het vervoer,prijzen gaan op en neer maar dit is bizar hoog.is de laatste 10 jaar weleens 1700 geweest.Voedsel tekort zullen we denk ik niet krijgen,maar wel een tekort aan goedkope grondstoffen om dat voedsel te maken.Zoals gebleken heeft nederland geeneens veel gas achter de hand ,want de opslag is in handen van een  buitenlands bedrijf.dus als er nog ergens grote voorraden voedsel zijn dan zijn ze van bedrijven en niet van ons.Is te hopen dat we dit jaar goed gaan boeren🤪

En dat ziet er ook al niet goed uit dat boeren, overal lopen ze nu al te klagen over droogte en dat dit een effect zal hebben op de oogst en dus op de prijzen. Ik denk dat er straks wel tekorten aan voedsel zullen ontstaan, ook bij ons, en dat het voedsel dat er is schrikbarend duur zal worden.

 Alle grote instituten, van de VN tot de WEF en de Rockefeller Foundation, ze waarschuwen allemaal voor komende voedseltekorten en ze doen dit omdat ze weten dat die zullen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan jullie iets doen? Ik bedoel het aanleggen van een noodvoorraad of zoiets? Of is dat een beetje zinloos. Ik zit een beetje in dubio. Aan de ene kant denk ik dat het goed is om wat te doen en aan de andere kant dat het allemaal weinig uitmaakt en dat ik wel zal zien wat er op ons afkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er lang overnagedacht, ik laat het komen, een voorraad is genoeg voor enkele maanden hooguit in mijn geval,waarschijnlijk veel korter, en dan zit je weer voor het blok. Ik vertrouw wel op de Schepper al isdat ook moeilijk. Nu alzorgen maken maakt je depressief en misschien valt alles mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Antoon zei:

Ik heb er lang overnagedacht, ik laat het komen, een voorraad is genoeg voor enkele maanden hooguit in mijn geval,waarschijnlijk veel korter, en dan zit je weer voor het blok. Ik vertrouw wel op de Schepper al isdat ook moeilijk. Nu alzorgen maken maakt je depressief en misschien valt alles mee

Ik denk er ook ongeveer zo over. Een paar dagen kan ik het wel uithouden en dan zien we wel verder. Het heeft niet veel zin om je hier erg druk over te maken. De enige die er wel bij varen zijn de bedrijven die prepperproducten verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Pieter65 zei:

Dat kan geloof ik niet omdat wij geen koeienmagen hebben. Je kunt wel tulpenbollen kweken, die aten ze in de oorlog ook.

Ja, ik ken die verhalen. Een paard heeft overigens maar 1 maag en relatief klein 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, DaDev zei:

Gaat er meer om als er niks meer te eten is, wat doe je dan?

Dan ben je simpelweg te laat. De meeste mensen hebben volgens de statistieken maar een paar maaltijden in voorraad. Als er dan ergens een kink in de kabel komt en er ligt niets in de winkels, dan zitten ze letterlijk met de handen in het haar.

Ik geloof dat men ergens heeft berekend dat wanneer er geen voedsel meer in de winkels ligt het ongeveer een week duurt voordat er totale anarchie uitbreekt en mensen elkaar letterlijk de hersens inslaan om eten te kunnen bemachtigen.

Ik denk dat nu de tijd is om in ieder zoveel eten in huis te hebben dat je het een maand of zo kan uitzingen als er wel wat gebeurt en alles wat je kunt doen om zelf wat te verbouwen is alleen maar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Sherlock zei:

Dan ben je simpelweg te laat. De meeste mensen hebben volgens de statistieken maar een paar maaltijden in voorraad. Als er dan ergens een kink in de kabel komt en er ligt niets in de winkels, dan zitten ze letterlijk met de handen in het haar.

Ik geloof dat men ergens heeft berekend dat wanneer er geen voedsel meer in de winkels ligt het ongeveer een week duurt voordat er totale anarchie uitbreekt en mensen elkaar letterlijk de hersens inslaan om eten te kunnen bemachtigen.

Ik denk dat nu de tijd is om in ieder zoveel eten in huis te hebben dat je het een maand of zo kan uitzingen als er wel wat gebeurt en alles wat je kunt doen om zelf wat te verbouwen is alleen maar goed.

Dat bedoel ik beste Sherlock. Als je dan de survival boeken erop naslaat kun je het zoeken van voedsel (planten) onder het rijtje scharen die jij al noemt. Wat mij betreft hoort experimenteren met gras er ook bij, ik weet, het klinkt krankzinnig, maar de wereld is dat ook momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, DaDev zei:

Dat bedoel ik beste Sherlock. Als je dan de survival boeken erop naslaat kun je het zoeken van voedsel (planten) onder het rijtje scharen die jij al noemt. Wat mij betreft hoort experimenteren met gras er ook bij, ik weet, het klinkt krankzinnig, maar de wereld is dat ook momenteel.

Ja, het worden rare tijden. Tenminste, zo voelt het.

5 uur geleden, Tamme zei:

Ben ook bezig met houdbare producten in te slaan.als er bv geen diesel is voor de vrachtwagens,is de supermarkt zo leeg.

En dan te bedenken dat de meeste diesel uit Rusland komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een voedselvoorraad voor circa 90 dagen, tekorten dringen reeds aan. Volgend jaar wordt het erger. Mest is zo duur geworden dat boeren met gevolg minder gewassen telen.

 

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden, Fundamenteel zei:

Er is een voedselvoorraad voor circa 90 dagen, tekorten dringen reeds aan. Volgend jaar wordt het erger. Mest is zo duur geworden dat boeren met gevolg minder gewassen telen.

Interessant, waar komen die 90 dagen vandaan en is dat voor ons land of de hele wereld? 

En ons land doet er alles aan om zoveel mogelijk boeren kwijt te raken, dat klopt toch ook voor geen meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, Pieter65 zei:

Interessant, waar komen die 90 dagen vandaan en is dat voor ons land of de hele wereld? 

En ons land doet er alles aan om zoveel mogelijk boeren kwijt te raken, dat klopt toch ook voor geen meter?

Voor de hele wereld. Als de voorraden niet aangevuld worden, hebben we voor 90 dagen reserve.

Niet enkel gas komt uit Rusland, maar ook veel meststoffen waarop vele boeren rekenen. De prijzen zijn gigantisch gestegen met een sneeuwbal effect waardoor minder geteeld wordt.

Een QR code voor een vaccin zal klein bier zijn tegenover een QR code voor voedselbonnen. En hongerige mensen zijn een andere klasse dan mensen die denken zonder wc papier te vallen. Wellicht wordt dit de ergste hongersnood die onze aarde ooit globaal teisterde.

 

 

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-5-2022 om 22:53, Sherlock zei:

Ik zag dit net voorbijkomen.

Een lijst van boerderijen en zo waar je direct kan kopen zonder naar een winkel te hoeven; misschien heel handig om die lijst te bewaren.

https://t.me/s/lokaalconsumeren

Verse melk kun je rechtstreeks bij de boer kopen.

Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten. (Efeze 5:14 HSV)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook in de super, vrees ook het ergste, maar als  ik in de super ben en ik wil inslaan houdt een vreemd gevoel mij tegen en ik denk, het zal zo een vaart niet lopen, maak je niet bang voor niets, toch heb ik deze week een  begin gemaakt met inslaan van een houdbaar product.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Antoon zei:

Ik zie het ook in de super, vrees ook het ergste, maar als  ik in de super ben en ik wil inslaan houdt een vreemd gevoel mij tegen en ik denk, het zal zo een vaart niet lopen, maak je niet bang voor niets, toch heb ik deze week een  begin gemaakt met inslaan van een houdbaar product.

Dat je een paar dingen in voorraad hebt is niet zo gek, maar ik ga ook niet een echte voorraad of zo aanleggen. Als er wel echte problemen ontstaan, moet je toch een structurele oplossing bedenken zoals je eten rechtstreeks van de boer kopen en zo. Want als die noodvoorraad eenmaal op is, wat dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...