Ga naar inhoud

Je gedachten kunnen je grootste vijand zijn


AnnaB

Aanbevolen berichten

Ik had al veel gehoord over de man die veel schrijft over het bewustzijn en dat is Eckhart Tolle. Ik ben nu één van zijn boeken aan het lezen en die heet "De Nieuwe Aarde".

Ik ben nu ongeveer een kwart onderweg en van wat ik tot nu toe heb gelezen ben ik wel behoorlijk onder de indruk.

Ik heb mij eigenlijk nooit gerealiseerd dat het denken en "ik" twee totaal verschillende dingen zijn. Ik dacht ook altijd dat ik hetgeen was wat ik dacht. Tolle zegt dat jij absoluut niet jouw gedachten bent, omdat je kunt observeren wat je denkt en daardoor kan je niet dezelfde zijn als degene die denkt.

Aan de andere kant, als je je daar niet van bewust bent, dan kan je je volledig laten meeslepen door je gedachten, zodanig dat je voor jezelf in allerlei onprettige situaties terecht komt. Zo kan je 's nachts in bed liegen te piekeren over iets, zodanig dat het angstzweet je uitbreekt, terwijl het alleen maar gedachten zijn en jij lekker warm in je bed ligt. 

Heeft iemand anders hier ervaring mee of gedachten over? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
31 minuten geleden, Lichtzwaard zei:

Zuivere gedachten zijn altijd de grootste vriend die een mens maar kan hebben. En uit zuivere gedachten daar komen de mooiste zaken uit voort.

Wijze mensen zeggen dat de mooiste zaken tevoorschijn komen als je er in slaagt om je gedachten stop te zetten. Want pas dan kan je een verbinding maken met je hogere zelf. Zolang de gedachten de processor bezet houden is daar geen enkele kans op. Dat is ook het principe van mediteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Veritas zei:

Wijze mensen zeggen dat de mooiste zaken tevoorschijn komen als je er in slaagt om je gedachten stop te zetten. Want pas dan kan je een verbinding maken met je hogere zelf. Zolang de gedachten de processor bezet houden is daar geen enkele kans op. Dat is ook het principe van mediteren.

Wil men iets moois voortbrengen op kunst,wetenschappelijk gebied,of in culturele zin zal men moeten nadenken.

Meditatie is een ander onderwerp derhalve.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Veritas zei:

Wijze mensen zeggen dat de mooiste zaken tevoorschijn komen als je er in slaagt om je gedachten stop te zetten. Want pas dan kan je een verbinding maken met je hogere zelf. Zolang de gedachten de processor bezet houden is daar geen enkele kans op. Dat is ook het principe van mediteren.

Ken jij één iemand die kan bewijzen ooit contact te hebben gehad met z'n "hogere zelf"? Het is allemaal van die spirituele lariekoek joh. 

Uit gedachten zijn de grootste filosofen, schrijvers, architecten, kunstenaars, psychologen en filmmakers voortgekomen. Zonder gedachten geen creativiteit. Zonder creativiteit geen schepping. Zonder schepping geen leven. Je gedachten stilleggen met bijvoorbeeld mediteren is handig als je even rust aan je kop wilt van alle zelfhaat en irreële angsten, of van alle stress die je krijgt van je vrouw, baas en kinderen, maar als je echt iets toe wilt voegen aan het leven heb je je gedachten hard nodig. De kunst is om je gedachten te accepteren en te meesteren, en eruit te filteren wat waarde heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, MissInternational zei:

Ken jij één iemand die kan bewijzen ooit contact te hebben gehad met z'n "hogere zelf"? Het is allemaal van die spirituele lariekoek joh. 

Uit gedachten zijn de grootste filosofen, schrijvers, architecten, kunstenaars, psychologen en filmmakers voortgekomen. Zonder gedachten geen creativiteit. Zonder creativiteit geen schepping. Zonder schepping geen leven. Je gedachten stilleggen met bijvoorbeeld mediteren is handig als je even rust aan je kop wilt van alle zelfhaat en irreële angsten, of van alle stress die je krijgt van je vrouw, baas en kinderen, maar als je echt iets toe wilt voegen aan het leven heb je je gedachten hard nodig. De kunst is om je gedachten te accepteren en te meesteren, en eruit te filteren wat waarde heeft. 

Wijze mensen stellen dat door je gedachten even tijdelijk te stoppen je juist inspiratie en creativiteit ontvangt waar het dan ook vandaan moge komen. Je hersenen gebruik je vervolgens om die inspiratie om te zetten in concrete dingen zoals ontdekkingen of kunstwerken.

Voor jou mag het spirituele lariekoek zijn, voor heel veel mensen is het dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Veritas zei:

Wijze mensen stellen dat door je gedachten even tijdelijk te stoppen je juist inspiratie en creativiteit ontvangt waar het dan ook vandaan moge komen. Je hersenen gebruik je vervolgens om die inspiratie om te zetten in concrete dingen zoals ontdekkingen of kunstwerken.

Voor jou mag het spirituele lariekoek zijn, voor heel veel mensen is het dat niet.

"Wijze" mensen zeggen ook dat God bestaat, dat vaccinaties goed voor ons zijn en dat we gigantische klimaatproblemen hebben. Geen van al deze "wijze" mensen kan bewijzen dat hun beweringen waar zijn, net zoals niemand vanuit de spirituele hoek dat kan, ook al geloven nog zo veel mensen van wel.

Niets wat ooit bedacht is door de mens is waar gebleken. Bijna alles wat wij kennen is door de mens bedacht. Met dat in je achterhoofd wordt het wellicht tijd om wat kritischer en sceptischer naar de wereld te kijken en alles wat met geloof te maken heeft achter je te laten. Kleine kinderen geloven. Volwassen mensen weten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gedachten kunnen je grootste vijand zijn, heb ik ervaring mee, onverwerkte dingen uit het verledendoemen bij mij ook dagelijks op, tegelijkertijd kunnengedachten ook je vriend zijn, bij mij tenminste, door veel over het leven na te denken en hoe met dingen om te gaan kunnen mij op creatieve gedachten brengen waarmee ik nadelen kan omzetten in voordelen, lukt niet altijd natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 7-1-2022 om 23:05, Antoon zei:

Je gedachten kunnen je grootste vijand zijn, heb ik ervaring mee, onverwerkte dingen uit het verledendoemen bij mij ook dagelijks op, tegelijkertijd kunnengedachten ook je vriend zijn, bij mij tenminste, door veel over het leven na te denken en hoe met dingen om te gaan kunnen mij op creatieve gedachten brengen waarmee ik nadelen kan omzetten in voordelen, lukt niet altijd natuurlijk

Het ligt er maar aan je gedachten al zo niet laten vervuilen door mensen die afgeven op anderen en zich nergens in kunnen verplaatsen,laat maar gaan................stof van de voeten en verder gaan............. zei Sint Pauls de Apostel der Europeanen.

En met creatieve gedachten zijn nadelen om te zetten in voordeel of van het nadeel gebruik te maken ten goede.Staat men recht in het leven en je buigt niet voor mensen  en alleen voor Hem,ben je in alles overwinnaar met Hem en in Hem.

Kortom maak je vijand tot vriend.

aangepast door Lichtzwaard

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...