Ga naar inhoud

Bizar vliegtuigongeluk in Nepal


Sherlock

Aanbevolen berichten

Er is een vliegtuigongeluk gebeurd in Nepal met tientallen doden dat er toch een beetje anders uit ziet dan een 'normaal ongeluk'.

Het is een tweemotorig ATR 72 toestel dat net voor de landing op het nieuwe internationale vliegveld van Pokhara neerstort.

Als je normaal gesproken hoort over een vliegtuig ongeluk dan heeft meestal iets te maken met de hoge bergen in combinatie met slecht weer.

Hier is echter van beiden geen sprake.

Wat wel vreemd is dat net voor de crash het toestel als het ware op zijn kant vliegt.

Je zult natuurlijk wel weer de nodige speculaties krijgen of de piloot onwel is geworden en dat dit de reden is. Dat is altijd een mogelijkheid natuurlijk. Als degene die het vliegtuig op dit moment net voor de landing bestuurt een dodelijke hartaanval krijgt, dan is de tijd waarschijnlijk te kort voor de andere vlieger om in te grijpen.

Een andere mogelijkheid is een motorstoring. Dan krijg je een asymetrische trekkracht en heeft het toestel de neiging op zijn kant te vliegen. Maar, vliegers zijn hierop getraind en met twee vliegers aan boord had dit ondervangen kunnen worden.

Vooralsnog een raadsel.

 

aangepast door Sherlock
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Flieko zei:

Blijkbaar vond degene die het filmde de bloempotten interessanter. Mischien dat de flaps aan één kant kapot ging? Of hoe je dat ook noemt. Kan dat?

Alles kan, maar dat is nu niet iets dat regelmatig voor komt. Zelfs als zou er iets met de flaps zijn, dan nog kunnen de vliegers daarop reageren en corrigeren.

De eerder genoemde oorzaken lijken mij waarschijnlijker, maar je weet het nooit natuurlijk. Pas als de zwarte doos hebben gevonden en uitgelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Sherlock zei:

Alles kan, maar dat is nu niet iets dat regelmatig voor komt. Zelfs als zou er iets met de flaps zijn, dan nog kunnen de vliegers daarop reageren en corrigeren.

De eerder genoemde oorzaken lijken mij waarschijnlijker, maar je weet het nooit natuurlijk. Pas als de zwarte doos hebben gevonden en uitgelezen.

Jij was piloot. Dus jij hebt ervaring met vliegtuigen. Alleen hoe kun je iets zo snel corrigeren als je laag boven de grond vliegt? Helemaal met de flaps

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Flieko zei:

Jij was piloot. Dus jij hebt ervaring met vliegtuigen. Alleen hoe kun je iets zo snel corrigeren als je laag boven de grond vliegt? Helemaal met de flaps

Training, tijdens je opleiding op meermotorige toestellen wordt je continue getraind op situaties waarbij motoren op kritische momenten kunnen uitvallen.

Bij mij was het op een gegeven moment zo dat je volledig automatisch reageert op dat soort situaties. Dit, omdat als je gaat nadenken gaat het fout, want de tijd is te kort.

Zo kreeg ik tijdens mijn examen op Eelde te maken met een motorstoring tijdens de start. En ook dan is het een volkomen automatisch reactie waardoor het vliegtuig toch recht blijft en zelfs beperkt nog kan klimmen op één motor.

Mensen die bij airlines vliegen krijgen daar ook regelmatig training in op de simulator.

Daarom zegt mijn gevoel dat er iets is gebeurd met de man of vrouw die controle had over het vliegtuig en de tijd voor de ander tekort was om in te grijpen. Tegen de tijd dat deze persoon door had wat er aan de hand was, was het vliegtuig al neergestort.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vlieg ik ook wanneer ik corona's wil verzamelen in GTA San Andreas.  Die laatste tweet van Sherlock maakt me al helemaal wantrouwend. Zo vloog hij vlak voor het landen, het vliegtuig zijwaarts?  Ik geloof steeds minder nieuws.

Deze uit 2019 was sowieso nep. https://nos.nl/artikel/2290466-duitse-eurofighters-neergestort-na-botsing-een-piloot-omgekomen
Om maar een voorbeeld te noemen.

En als het wel echt is min 100 karmapunten voor mij. Heel lullig voor de nabestaanden en slachtoffers.

aangepast door WitteGijUt
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, WitteGijUt zei:

Zo vlieg ik ook wanneer ik corona's wil verzamelen in GTA San Andreas.  Die laatste tweet van Sherlock maakt me al helemaal wantrouwend. Zo vloog hij vlak voor het landen, het vliegtuig zijwaarts?  Ik geloof steeds minder nieuws.

Deze uit 2019 was sowieso nep. https://nos.nl/artikel/2290466-duitse-eurofighters-neergestort-na-botsing-een-piloot-omgekomen
Om maar een voorbeeld te noemen.

En als het wel echt is min 100 karmapunten voor mij. Heel lullig voor de nabestaanden en slachtoffers.

Waarom maakt die laatste tweet jouw wantrouwend?

Een andere heel reële mogelijkheid is dat ze in een zogenaamde stall terecht zijn gekomen. 

Ongeveer dezelfde situatie als de Turkish Airlines Boeing die net voor de landing op Schiphol crashte.

turk.jpg

Als je goed kijkt naar het filmpje dan zie je dat de neus van het toestel een beetje omhoog wijst. Als voor wat voor reden de neus te hoog wordt omhoog getrokken dan kom je in een stall situatie terecht. Te weinig vliegsnelheid om nog te kunnen vliegen. Vaak valt dan het vliegtuig over één vleugel weg en als dit gebeurt vlak voor de landing, dan ben je de pineut. Als dit het geval is, dan is het een vliegerfout.

Dit wordt heel goed gedemonstreerd in de volgende video. Je ziet dat de vlieger de neus steeds verder omhoog haalt. Als dan de neus te hoog is en de snelheid te laag, dan kan het over één vleugel wegvallen, net zoals dit in Nepal lijkt te gebeuren.

 

aangepast door Sherlock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2023 om 23:23, Sherlock zei:

Waarom maakt die laatste tweet jouw wantrouwend?

"tragically, her husband (also a co-pilot) had died in a plane crash in 2006" 

Daarom. Wel heel toevallig. Past helemaal in de Isis matrix (emotie boven psyche, psyche boven gevoel.

 

Op 16-1-2023 om 23:23, Sherlock zei:

Vaak valt dan het vliegtuig over één vleugel weg en als dit gebeurt vlak voor de landing, dan ben je de pineut. Als dit het geval is, dan is het een vliegerfout.

Aldus min 100 karmapunten. Nogmaals ik wil het best geloven, ik zal het alleen nooit verifiëren kunnen. De link die ik deelde heb ik wel kunnen verifiëren want de desbetreffende piloot heeft nooit een begrafenis gehad, is nooit op Duitse of EU defensie verschenen als overledene. Oftewel het is een spook.

De laatste video is een mooie verklaring, ik geloof je inhoudelijk maar dat zegt weinig over het incident. De video uit de eerste post is voor mij geen bewijs. Het is letterlijk iets aan de andere kant van de wereld. Kijk naar MH-17, is dat echt? Ja. Klopt de verslaggeving? Nee.

 

Op 16-1-2023 om 23:23, Sherlock zei:

Een andere heel reële mogelijkheid

Mogelijkheden genoeg ik geef niet voor niets aan dat ik twijfel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, WitteGijUt zei:

"tragically, her husband (also a co-pilot) had died in a plane crash in 2006" 

Daarom. Wel heel toevallig. Past helemaal in de Isis matrix (emotie boven psyche, psyche boven gevoel.

Aldus min 100 karmapunten. Nogmaals ik wil het best geloven, ik zal het alleen nooit verifiëren kunnen. De link die ik deelde heb ik wel kunnen verifiëren want de desbetreffende piloot heeft nooit een begrafenis gehad, is nooit op Duitse of EU defensie verschenen als overledene. Oftewel het is een spook.

De laatste video is een mooie verklaring, ik geloof je inhoudelijk maar dat zegt weinig over het incident. De video uit de eerste post is voor mij geen bewijs. Het is letterlijk iets aan de andere kant van de wereld. Kijk naar MH-17, is dat echt? Ja. Klopt de verslaggeving? Nee.

Mogelijkheden genoeg ik geef niet voor niets aan dat ik twijfel.

Ik denk dat het MH17 verhaal wel iets anders is dan dit ongeluk.

We kunnen natuurlijk overal wat achter zoeken, maar volgens ooggetuigen trilde het vliegtuig ook heftig voor de crash, dus misschien zit daar het antwoord waarom ze de controle verloren over het toestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Pieter65 zei:

We kunnen natuurlijk overal wat achter zoeken, maar volgens ooggetuigen

Dat is toch niet wat ik zeg. Zullen we het bewijs afwachten? Waarschijnlijk heb je gelijk, dat geef ik steeds aan ik deel enkel mijn wantrouwen jegens het nieuws niet jegens leed.. Maar een twitter filmpje is geen bewijs. Punt uit. Ik zal voortaan geen verwarring meer zaaien en dergelijke topics laten voor wat het is.

Excuses.

Edit: Ik zoek er eigenlijk ook niks achter ik zeg alleen dat ik het tot op heden niet verifiëren kan (het wrak word op dit moment nog geruimd volgens indiatoday), ik benoem helemaal geen complot, ik benoem mijn eigen wantrouwen. Ik geef aan waarom ik iets niet geloof, ik zeg niet dat het niet waar is en ik zeg ook niet dat bijvoorbeeld jij liegt.

Helaas heb ik dingen als deze video in mijn hoofd.

Video van Corbett Report met een domme titel. Ik probeer enkel mijn gedachten te delen. Ik ben wat aanvallend merk ik, ben op mijn teentjes getrapt. Ik probeer er op te letten maar probeer tevens rationeel te blijven terwijl ik ook mijzelf, als individu, poog te delen.

aangepast door WitteGijUt
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, WitteGijUt zei:

Dat is toch niet wat ik zeg. Zullen we het bewijs afwachten? Waarschijnlijk heb je gelijk, dat geef ik steeds aan ik deel enkel mijn wantrouwen jegens het nieuws niet jegens leed.. Maar een twitter filmpje is geen bewijs. Punt uit. Ik zal voortaan geen verwarring meer zaaien en dergelijke topics laten voor wat het is.

Excuses.

Edit: Ik zoek er eigenlijk ook niks achter ik zeg alleen dat ik het tot op heden niet verifiëren kan (het wrak word op dit moment nog geruimd volgens indiatoday), ik benoem helemaal geen complot, ik benoem mijn eigen wantrouwen. Ik geef aan waarom ik iets niet geloof, ik zeg niet dat het niet waar is en ik zeg ook niet dat bijvoorbeeld jij liegt.

Helaas heb ik dingen als deze video in mijn hoofd.

Video van Corbett Report met een domme titel. Ik probeer enkel mijn gedachten te delen. Ik ben wat aanvallend merk ik, ben op mijn teentjes getrapt. Ik probeer er op te letten maar probeer tevens rationeel te blijven terwijl ik ook mijzelf, als individu, poog te delen.

Je hebt helemaal gelijk dat je niets meer kunt vertrouwen vandaag de dag.

Als ze wegkomen met 9/11, dan kunnen ze met alles weg komen en tot nu toe lukt dat aardig.

Ik zelf heb iets dat als iets afkomstig is van de normale mainstream kanalen, dan moet ik het zelf controleren, want je kunt er niet op vertrouwen dat het verhaal klopt.

Zo zie je bijvoorbeeld bij veel van die schietpartijen dat getuigen in eerste instantie allemaal zeggen dat er meerdere schutters waren. Ook de media melden dit dan vaak bij de eerste berichten.

Maar, dan kan je de klok erop gelijk zetten, want korte tijd daarna komt het bericht dat er sprake is van één schutter. Een doorgedraaide gek meestal.

Het is ook niet voor niets dat wij geen berichten van RT meer mogen lezen. Veel te gevaarlijk, want die berichten vertellen een heel ander verhaal dan de media bij ons die wij wel mogen kijken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2023 om 16:22, Sherlock zei:

Training, tijdens je opleiding op meermotorige toestellen wordt je continue getraind op situaties waarbij motoren op kritische momenten kunnen uitvallen.

Bij mij was het op een gegeven moment zo dat je volledig automatisch reageert op dat soort situaties. Dit, omdat als je gaat nadenken gaat het fout, want de tijd is te kort.

Zo kreeg ik tijdens mijn examen op Eelde te maken met een motorstoring tijdens de start. En ook dan is het een volkomen automatisch reactie waardoor het vliegtuig toch recht blijft en zelfs beperkt nog kan klimmen op één motor.

Mensen die bij airlines vliegen krijgen daar ook regelmatig training in op de simulator.

Daarom zegt mijn gevoel dat er iets is gebeurd met de man of vrouw die controle had over het vliegtuig en de tijd voor de ander tekort was om in te grijpen. Tegen de tijd dat deze persoon door had wat er aan de hand was, was het vliegtuig al neergestort.

Moet een airline piloot altijd blijven trainen? Ook als ie het brevet en alles op zak heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Ik train met mijn paramotor ook heel vaak noodlandingen. Ik heb maar een tweetaktmotor en hoewel hij betrouwbaar is, vertrouw ik er niet teveel op. 

Jij hebt het voordeel dat je in principe overal kunt landen, toch? Als je maar hoog genoeg zit om eventuele bebouwing te kunnen vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Sherlock zei:

Jij hebt het voordeel dat je in principe overal kunt landen, toch? Als je maar hoog genoeg zit om eventuele bebouwing te kunnen vermijden.

Klopt ja, met een vliegtuig ga je al veel harder. Maar desondanks moet ik het toch ook blijven trainen hoor. K heb het nu al zeker 5x meegemaakt dat ik echt moest landen. Dan moet je er wel voor zorgen dat je meteen beslist waar je gaat landen. Ik heb eens meegemaakt dat ik de richting om te landen had gekozen en toen ik op 80 m zat merkte dat de windrichting op die hoogte tegengesteld was tov de hoogte waar de motor stopte. Training is heel goed maar als het echt gebeurt dan is het toch soms net even anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Klopt ja, met een vliegtuig ga je al veel harder. Maar desondanks moet ik het toch ook blijven trainen hoor. K heb het nu al zeker 5x meegemaakt dat ik echt moest landen. Dan moet je er wel voor zorgen dat je meteen beslist waar je gaat landen. Ik heb eens meegemaakt dat ik de richting om te landen had gekozen en toen ik op 80 m zat merkte dat de windrichting op die hoogte tegengesteld was tov de hoogte waar de motor stopte. Training is heel goed maar als het echt gebeurt dan is het toch soms net even anders. 

Je moet het eigenlijk zo vaak trainen dat het een automatisme wordt. 

Ik heb een keer met een Brit gevlogen in de buurt van Sandringham in Engeland in een eenmotorig toestel toen ineens de propeller rechtop stond. Hij vloog, ik zat ernaast en was eigenlijk gewoon passagier. Maar, in plaats van dat de man handelde, bevroor hij. Hij zat bewegingloos, keek mij aan en zei: 'Engine has stopped'.  Als deze man alleen was geweest, dan had hij gegarandeerd gecrasht, want we zaten heel laag toen dit gebeurde. Ik heb toen eigenlijk zonder nadenken automatisch die dingen gedaan die hij had moeten doen, waardoor we de motor weer op tijd konden herstarten.

aangepast door Sherlock
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Sherlock zei:

Je moet het eigenlijk zo vaak trainen dat het een automatisme wordt. 

Ik heb een keer met een Brit gevlogen in de buurt van Sandringham in Engeland in een eenmotorig toestel toen ineens de propeller rechtop stond. Hij vloog, ik zat ernaast en was eigenlijk gewoon passagier. Maar, in plaats van dat de man handelde, bevroor hij. Hij zat bewegingloos, keek mij aan en zei: 'Engine has stopped'.  Als deze man alleen was geweest, dan had hij gegarandeerd gecrasht, want we zaten heel laag toen dit gebeurde. Ik heb toen eigenlijk zonder nadenken automatisch die dingen gedaan die hij had moeten doen, waardoor we de motor weer op tijd konden herstarten.

Dat zal toch schrikken zijn geweest voor jullie. Jij kon dan wel goed reageren omdat je getraind bent, maar toch....

 

Zelf train ik het zo vaak dat ik het waarschijnlijk wel ga redden als het zich weer eens voordoet. Toch is het altijd erg spannend als het gebeurt en echt wennen zal het nooit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Dat zal toch schrikken zijn geweest voor jullie. Jij kon dan wel goed reageren omdat je getraind bent, maar toch....

Zelf train ik het zo vaak dat ik het waarschijnlijk wel ga redden als het zich weer eens voordoet. Toch is het altijd erg spannend als het gebeurt en echt wennen zal het nooit. 

Het gekke is, dat de reactie, de schrik, pas later komt. Op het moment dat het gebeurt, registreert dat helemaal niet, tenminste niet bij mij. 

Toen we later op de grond stonden stond die man letterlijk met knikkende knieën, dat is wel een vreemd gezicht. Ik weet nog dat hij mij vroeg om niets tegen zijn vrouw te zeggen omdat ze hem anders nooit meer zou laten vliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...