Ga naar inhoud

Geld en inflatie


Skylen

Aanbevolen berichten

Het moge duidelijk zijn dat wij Anno 2021 met flinke inflatie te maken hebben. 

Ik keek net een video op YouTube, waarin werd gezegd dat één Amerikaanse Dollar in het jaar 2000 nog maar voor 63 Cent goederen koopt in '21.

Het is dan wel Amerika, maar je moet altijd beseffen dat de Dollar als reservemunt fungeert (voor de hele wereld). Alle valuta's zijn eraan verbonden, inclusief de Euro. 

Je kunt het vergelijken met bergklimmers, die allemaal verbonden zijn door hetzelfde kabel. Als er iemand van de berg flikkert, heb je kans dat anderen dat ook doen. En dus worden alle valuta's, ook de onze, steeds minder waard.

Gewoon goed om te weten, lijkt mij.

Vragen over het forum? Zie de Help-pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, heel nuttige informatie.

Dat betekent dus voor Amerika een kleine 40 procent waardevermindering van je geld over een periode van iets meer dan 20 jaar.

Vroeger werd dit in ieder geval voor een deel of geheel gecompenseerd door de rente die je kreeg. Als een rente krijgt van 5 procent op je spaarrekening, dan is het nog wel te doen met inflatie.

Maar, tegenwoordig krijg je geen enkele rente meer op je spaarrekening, sterker nog als je veel hebt gespaard mag je de bank gaan betalen. Als je dit dan koppelt aan de hoge inflatie, dan wordt je geld heel rap steeds minder waard.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat mensen dan toch gewoon hun geld bij de bank laten staan. Ieder jaar wordt het geld dat ze hebben minder waard, maar dat boeit ze geloof ik niet zoveel.

De volgende is dan natuurlijk: wat doe je op dit moment als je spaargeld hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rinus zei:

Ik heb hier niet zo veel over nagedacht maar het is natuurlijk wel wear. Alleen ja, wat doe je dan? Goudbaren kopen? Lijkt me niet echt praktisch.

Niet nu, wat dagelijkse handelingen betreft, maar in de toekomst misschien wel. En zo bewaar je wel je koopkracht.

Vragen over het forum? Zie de Help-pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Skylen zei:

Niet nu, wat dagelijkse handelingen betreft, maar in de toekomst misschien wel. En zo bewaar je wel je koopkracht.

Ja, dat kan ik best geloven. Ik hoor ook veel over zilver, is dat wat? Is wel een stuk goedkoper namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Sherlock zei:

Ik vind dit ook een mooi plaatje:

inflation.jpg

 

Ja, dat is nou precies waar dat video het over heeft. De meeste mensen hebben dit totaal niet in de gaten omdat het heel langzaamaan gebeurd, maar raakt nu in een soort van stroomversnelling.

 

Vragen over het forum? Zie de Help-pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Iets dat de inflatie behoorlijk zal aanwakkeren zijn de enorm stijgende kosten voor containervervoer.

We zijn gewend aan goedkope producten uit China, maar als je naar het volgende staatje kijkt, dan zie je dat de kosten voor het verschepen van een container astronomisch zijn gestegen. 

Natuurlijk zullen die kosten uiteindelijk ook op het bordje van de consument terecht komen.

container%20shipping%20rate%208.5.jpg?it

"We Haven't Seen This In More Than 30 Years" - Shipping Rates From China To US Hit Record $20,000 With No Drop In Sight | ZeroHedge

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...