Ga naar inhoud

Jezus En Zijn Lichaam Of Ziel Of Leven


RAM

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik sprak laatst een mede gelovige over Jezus Opstandingslichaam.

En dat we als Jehovah`s Getuigen leerden dat Jezus zijn Aardse leven geofferd had en dat niet meer terug kon nemen.

Ik geloof dat tegenwoordig niet meer,
maar wist niet precies meer hoe ik dat zo 1 2 3 kon uitleggen (uiteindelijk heel simpel).

Dus ik had een broeder in Christus van mij Elle Wiltjer gevraagd nog eens het één en ander erover op papier te zetten.

Misschien hebben jullie er ook wat aan.

Overigens kwam ik in 1981 in aanraking met JG, en ben in 1985 gedoopt.

In 2005 ben ik uitgesloten (klokkenluider)  Elle Wiltjer werd in 1983 al uitgesloten (omdat hij Bijbelse onderwerpen anders was gaan geloven).

Dit is was hij gisteravond stuurde en waar ik een pfd bestand van heb gemaakt.

https://jehovah.nu/elle/jezus_en_zijn_lichaam.pdf

Ik bewaar veel van zijn schrijfsel op mijn website:

https://jehovah.nu/wiltjer.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe belangrijk is het om daar het naadje van de kous van te weten? Ik zie heel vaak koude theologie en wat liefde is wordt niet begrepen terwijl dat toch de kern is.

 

Misschien begrijp ik je niet goed hoor maar ik ervaar de leer van Jehova getuigen ook een beetje als koude theologie en dan heb ik het nog niet eens over de oorsprong en leer van deze religieuze instelling. 
 

Ik reageer er ook een beetje stevig op omdat mijn buren bij deze instelling zitten. Ze leven volledig afgesloten en zijn waanzinnig achterdochtig en onverdraagzaam. Ik geloof ook maar mijn insteek is heel anders. Ik benader de zondaren juist in gelijkwaardigheid. Ik ben zelf namelijk ook een geboren zondaar en hou van mensen al valt daar bij mij ook nog genoeg in te verbeteren. 

aangepast door De Teruggetrokkene
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teruggetrokkene,

Liefde bouwt inderdaad op.

En kennis blaast op, leert de Bijbel.

Aan de andere kant staat er ook geschreven:

 "doordat hij over deze dingen spreekt, zoals hij dat ook in al zijn brieven doet. Daarin zijn echter sommige dingen moeilijk te begrijpen, die de niet-onderwezenen en onstandvastigen verdraaien, zoals zij dat ook met de overige Schriften doen, tot hun eigen vernietiging".

2 Petrus 3:16

Als je geen kennis heb kunnen ze je van alles wijsmaken.

Mooi voorbeeld zijn JG. Ze slikken alles voor zoete koek van het Wachttorengenootschap.

Maar andere gelovigen zijn geen haar beter. Eten ook wat de pot schaft.

Gewoon jezelf op de hoogte stellen en dan je eigen conclusies trekken.

We moeten God in Geest en Waarheid aanbidden. Dus helemaal zonder kennis kan ook niet.

2 Petrus 3:16 wind er geen doekjes om.

En jouw buren zullen dat wat in deze topic staat moeilijk begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom niet meer in een Koninkrijkszaal (ik mag er niet meer komen) en een kerk, moskee, synagoge of iets dergelijks zie ik sowieso niet zitten. Ik kom o.a. hier :-) Dat is toch ook samenkomen? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, RAM zei:

Ik kom niet meer in een Koninkrijkszaal (ik mag er niet meer komen) en een kerk, moskee, synagoge of iets dergelijks zie ik sowieso niet zitten. Ik kom o.a. hier 🙂 Dat is toch ook samenkomen? 🙂

Jazeker, ik denk zelf dat met gemeente bedoeld wordt dat je met medegelovigen van gedachten wisselt. Ik heb zelf ook lang alleen geloofd. Ik denk dat dat niet de bedoeling is want je hebt ook de visie van anderen nodig omdat je zelf simpelweg niet alles kunt weten en het gevaar van tunnelvisie op de loer ligt. Ik ben laatst een keer meegeweest met een kennis naar de Hervormde kerk. Ik heb online ook diverse diensten bekeken en ik vind dat daar wel alles netjes in lijn met de bijbel verteld werd. Ben verder ook helemaal geen kerkganger en ook in de Hervormde kerk houdt men zich bijvoorbeeld weer vast aan de kinderdoop en geloofsbelijdenis. Ik sta daar niet achter maar bij georganiseerde religie zijn altijd wel foute leringen te vinden. Toch kan ik me op wat fouten na in het algemeen wel vinden in hun manier van doen. Ze vertellen de belangrijkste dingen wel echt en gaan de moeilijke zaken ook niet uit de weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik in een gemeenschap niet geloven en denken mag hoe ik het wil. Ik zou me aan hun regels moeten houden.

En omdat ik nu al weet dat hun regels niet kloppen en ik daar mijn mond niet over zal houden, gaat het niks worden met mij erbij.

Ik denk nogal "out of te box". Een geloofsgemeenschap is daar meestal niet gecharmeerd van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder "out of the box" versta ik dat je zelf nadenkt en kritische vragen stelt. Ik doe dat zelf ook voortdurend. Je maakt er geen vrienden mee inderdaad maar mij doet dat vrij weinig. Ik heb een goede vriendin die dus bij die Hervormde gemeente zit. Wij hebben regelmatig wel verschillende inzichten. Zij zegt bijvoorbeeld dat ze de bijbel van kaft tot kaft gelooft maar zet de gebruiken van de kerk dan wel boven de bijbel. Soms wringt dat wel maar wij spreken toch steeds weer af dat we er geen ruzie over gaan maken. Het is ook lang geleden dat we wrijving hebben gehad en ik ben echt niet de makkelijkste. Ook niet de moeilijkste 😉 

 

Ik denk dat een gemeenschap opzich wel beter is voor geloofsgroei maar de meeste gemeentes gaan niet goed met de manier van gemeenschap zijn om. Machtsmisbruik en geen ruimte voor andere inzichten, terwijl dat juist verhelderend kan werken. Ik heb zelf onafhankelijk van een gemeente juist het meeste geleerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook best wel op mezelf maar desondanks wel sociaal. Als ik met mensen het geloof kan delen haal ik daar wel geluk uit. Helaas komt het ook voor dat het juist helemaal niet werkt met anderen maar ik laat me daar niet door uit het veld slaan. Gemeenschap is in de basis goed. Als het niet goed is dan zijn er negatieve elementen in de gemeenschap gekropen. Dat is natuurlijk best logisch als we naar onze aard en de geestelijke invloeden kijken. Ik geef je geen kritiek hè maar ik deel met je hoe ik er tegenover sta. Een klein aantal mensen om mee te delen is denk ik al voldoende. Volgens mij krijg je wel een mate van vrijheid om te bepalen waar jij je goed bij voelt. Ik heb zelf maar 1 persoon waar ik een vaste geloofsband mee heb. Wij hebben liefde voor elkaar en kunnen daarom botsen zonder dat het schadelijk is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook JG je hoeft niet alles te slikken, en mag zelfstandig denken, dat doe ik ook, er zijn echter waarden en duidelijke dingen uit de Bijbel waar je niet aan moet tornen, verder weet ik dat niet ieders karakter opbouwend is, leef daarmee, ik heb ongelooflijk veel kennis opgedaan  bij JG. daar ben ik dankbaar voor.

Kan mij verder goed in jullie separaatheid verplaatsen , ik oordeel niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Antoon,

Vanaf 1984 had ik zo goed als nooit een vergadering overgeslagen.

In 1995 werd tijdens de bouw van onze Koninkrijkszaal alle ouderlingen op één na gedegradeerd tot dienaar in de bediening. Ik wist dat het niet klopte maar kon er niks mee. Tot in 1996 een zuster mij iets vertelde over de nieuwe PO. Deze superfijne apostel bleek niet zo fijn te zijn. Dat wist ik al, maar had niks. En toen wel. Dat zaakje koste mij bijna mijn - zeg maar - theocratische kop. De kringopziener hield mijn kop boven water.

Toen kregen we eind 1996 weer een nieuwe PO. Ik hield juli 1997 een openbare lezing en haalde een voorbeeld aan van ouderlingen die een verhouding hadden met een zuster en de ene ouderling die weigerde er aan mee te doen hadden uitgesloten. Wat ik niet wist dat die nieuwe PO een overspelige verhouding had met een zuster. Hij dacht tijdens die lezing dat ik het wist, maar ik wist niks. Ik mocht tot de komst van de Kringopziener als DIB niks meer doen.

In november 1997 werd ik ontheven. Paar weken later kwam alles uit en de PO werd uitgesloten. Maar met mij werd niks rechtgezet.

Mijn eerst brief naar Emmen was van zomer 1996 en vanaf 1997 volgden er vele meer. In 2005 kwam lid van het besturende lichaam Ted Jaracz geheel onverwachts (bevestigd en uitgelekt vanaf Bethel Brooklyn NY) naar Utrecht omdat "iemand de boel op stelten aan het zetten was" (brief 2004). Ik schreef hem een brief (brief 2005) in het Nederlands en een broeder vertaalde die in het Engels. Paar maanden erna werd ik uitgesloten. Ik bezocht tot ongeveer 2003 nog alle vergaderingen. Als een paria en dus pas in 2005 uitgesloten. Mijn vrouw en kinderen stonden altijd achter me maar verloren natuurlijk veel omgang met de gemeente. Pa was een paria :-)

Mijn laatste brief in het Nederlands was geheel onverwachts in 2022. Ik had wel wat anders aan mijn hoofd maar toch die brief. Op 17 september 2022 bezorgde ik de brief in de vroege ochtend bij alle Koninkrijkszalen in en rond Utrecht. Die avond ging ik inmiddels weer voor de derde keer met mijn schoonmoeder van 92 naar de Koninkrijkszaal. Ik mocht er niet meer in.

Ik denk dat ze heel erg geschrokken zijn van die brief. Paar maanden erna vertaalde ik zelf (Google) de brief in het Engels. Ik bereikte 1172 ouderlingen wereldwijd (zondag 19 februari 2023). Op woensdag 22 februari 2023 kwam het bericht dat lid van het besturende lichaam Anthony Morris III onder niet nader verklaarde reden uit het besturende lichaam was gezet.

Ik weet maar al te goed dat ik niet in staat was alles te bedenken en zo uit te stippelen.

Zoveel toevalligheden zijn dan geen toeval. Dat bestaat niet.

Ik geloof dat Jehovah`s Hand erin was.

https://jehovah.nu/brief2022.pdf

https://jehovah.nu/brief2005.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, RAM zei:

Goedemorgen Antoon,

Vanaf 1984 had ik zo goed als nooit een vergadering overgeslagen.

In 1995 werd tijdens de bouw van onze Koninkrijkszaal alle ouderlingen op één na gedegradeerd tot dienaar in de bediening. Ik wist dat het niet klopte maar kon er niks mee. Tot in 1996 een zuster mij iets vertelde over de nieuwe PO. Deze superfijne apostel bleek niet zo fijn te zijn. Dat wist ik al, maar had niks. En toen wel. Dat zaakje koste mij bijna mijn - zeg maar - theocratische kop. De kringopziener hield mijn kop boven water.

Toen kregen we eind 1996 weer een nieuwe PO. Ik hield juli 1997 een openbare lezing en haalde een voorbeeld aan van ouderlingen die een verhouding hadden met een zuster en de ene ouderling die weigerde er aan mee te doen hadden uitgesloten. Wat ik niet wist dat die nieuwe PO een overspelige verhouding had met een zuster. Hij dacht tijdens die lezing dat ik het wist, maar ik wist niks. Ik mocht tot de komst van de Kringopziener als DIB niks meer doen.

In november 1997 werd ik ontheven. Paar weken later kwam alles uit en de PO werd uitgesloten. Maar met mij werd niks rechtgezet.

Mijn eerst brief naar Emmen was van zomer 1996 en vanaf 1997 volgden er vele meer. In 2005 kwam lid van het besturende lichaam Ted Jaracz geheel onverwachts (bevestigd en uitgelekt vanaf Bethel Brooklyn NY) naar Utrecht omdat "iemand de boel op stelten aan het zetten was" (brief 2004). Ik schreef hem een brief (brief 2005) in het Nederlands en een broeder vertaalde die in het Engels. Paar maanden erna werd ik uitgesloten. Ik bezocht tot ongeveer 2003 nog alle vergaderingen. Als een paria en dus pas in 2005 uitgesloten. Mijn vrouw en kinderen stonden altijd achter me maar verloren natuurlijk veel omgang met de gemeente. Pa was een paria 🙂

Mijn laatste brief in het Nederlands was geheel onverwachts in 2022. Ik had wel wat anders aan mijn hoofd maar toch die brief. Op 17 september 2022 bezorgde ik de brief in de vroege ochtend bij alle Koninkrijkszalen in en rond Utrecht. Die avond ging ik inmiddels weer voor de derde keer met mijn schoonmoeder van 92 naar de Koninkrijkszaal. Ik mocht er niet meer in.

Ik denk dat ze heel erg geschrokken zijn van die brief. Paar maanden erna vertaalde ik zelf (Google) de brief in het Engels. Ik bereikte 1172 ouderlingen wereldwijd (zondag 19 februari 2023). Op woensdag 22 februari 2023 kwam het bericht dat lid van het besturende lichaam Anthony Morris III onder niet nader verklaarde reden uit het besturende lichaam was gezet.

Ik weet maar al te goed dat ik niet in staat was alles te bedenken en zo uit te stippelen.

Zoveel toevalligheden zijn dan geen toeval. Dat bestaat niet.

Ik geloof dat Jehovah`s Hand erin was.

https://jehovah.nu/brief2022.pdf

https://jehovah.nu/brief2005.pdf

 

Maar ben je ondanks dat je uitgesloten bent nog steeds een JG of volg je de leer of ben je gaan inzien dat de leer niet klopt?

aangepast door De Teruggetrokkene
Spelfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teruggetrokkene,

Voor Jehovah`s Getuigen ben ik een afvallige, dus geen JG.

Voor andere mensen ben ik een Jehovah`s Getuige.

Ik geloof namelijk in het verlossingsplan van God.

Jehovah`s Getuigen, Zevende Dag Adventisten en nog een stel van dat soort Eind Tijd Christenen hebben dat Plan van God aardig goed begrepen.

In de gemiddelde Kerk hebben ze er geen kaas van gegeten.

Als je dood ben ga je naar de Hemel of nog gekker naar de Hel.

Naar de Hemel "om bij God te zijn".

De grootste onzin.

Mijn moeder was Apostolisch, mijn opa en oma gingen altijd naar de kerk.

De moeder van mijn vader was Katholiek. Mijn oma liet zich ergens in de jaren `50 bij de Mormonen dopen.

Samen met twee tantes van mij en mijn vader. Mijn vader zat op grote vaart dus van het Mormonen gedoop kwam niet veel terecht.

Mijn oma keerde terug naar de Katholieke Kerk en mijn tantes net als mijn vader deden niet zoveel meer aan religie.

Dus tot mijn twintigste jaar geloofde ik in God en Jezus maar wist er verder bar weinig vanaf.

Toen leerde ik een meisje kennen, haar moeder was JG.

Lang verhaal kort. Ik leerde al snel over het Plan van God alle dingen te herstellen en nieuw te maken.

Een echte opstanding op Aarde etc, etc, . . .

Dus de basis leerde ik bij JG.

Een buitenstaander zal niet in de gaten hebben dat ik tegenwoordig in definitie niet helemaal meer zo geloof als een Jehovah`s Getuige. 

En een Jehovah`s Getuige beoordeeld iemand naar gehoorzaamheid aan de Wachttoren Organisatie.

Dus ik ben iemand die getuigt voor Jehovah en Jezus.

Ik ben geen Jehovah`s Getuige (dat is een naam, ik noem ze eerder Wachttoren Getuigen).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Dat mag je zelf bepalen uiteraard. Toch wordt het bestaan van die plek er niet ongedaan mee gemaakt 

Voor mij wel gelukkig. Ik geloof niet in het bestaan van een hel. Alleen een zelfgemaakte of door anderen veroorzaakte hel op aarde, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teruggetrokkene,

Vraag jij God wel eens om waarheid?

Ik wel. Ik vraag het Hem vaak.

En als ik dan waarheid krijgt dan dank ik Hem ervoor.

God wil in Geest en Waarheid aanbeden worden.

Hoe willen wij dat doen als we dingen geloven die ronduit niet waar zijn?

Jij sprak in deze topic als snel over "Liefde".

Jehovah`s Getuigen vragen - en dat doen ze terecht - zou een God van Liefde iemand eeuwig willen pijnigen?

Lijkt mij niet. Leven is een gave van God, en geen straf.

Als God iemand in een vurige hel eeuwig wil pijnigen, zou God die persoon in het leven moeten houden.

Maar leven is een gave en dus geen straf.

Hel is gewoon het graf.

Hades is Grieks en Sjeool Hebreeuws beide het graf waaruit een opstanding komt (Oordeelsdag ook wel laatste of jongste dag genoemd).

Gehenna het graf wat definitief is en waar geen opstanding uit mogelijk is (de tweede dood).

We moeten dus leren wat in de Bijbel letterlijk, figuurlijk, poëtisch, etc, . . . bedoeld word.

Een Bijbelse Waarheid klopt altijd met de rest van de Bijbel.

De Bijbel spreekt zichzelf nooit tegen. 

Hieronder een uitleg uit het boekje "Rederneren aan de hand van de Schrift" wat JG gebruiken

en waar ik het wat betreft "Hel" nog steeds mee eens ben.

*** rs blz. 191-blz. 193 Hel ***


Wat wordt met de in Openbaring genoemde ’eeuwige pijniging’ bedoeld?


Openb. 14:9-11; 20:10, NBG: „Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, die zal ook drinken van den wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in den beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. En de rook van hun pijniging [Grieks: ba·sa·ni′smou] stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.” „En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.”


Wat is de in deze teksten genoemde „pijniging”? Het is opmerkelijk dat in Openbaring 11:10 (NBG) gesproken wordt over ’profeten die hen die op de aarde wonen, pijnigen’. Deze pijniging is het gevolg van de vernederende ontmaskering door de boodschappen die deze profeten bekendmaken. In Openbaring 14:9-11 (NBG) wordt gezegd dat aanbidders van het symbolische „beest en zijn beeld”, ’met vuur en zwavel worden gepijnigd’. Dit kan geen betrekking hebben op pijniging bij bewustzijn na de dood, want „de doden weten niets” (Pred. 9:5, NBG). Hoe komt het dan dat zij zo’n pijniging ondergaan terwijl zij nog in leven zijn? Doordat Gods dienstknechten bekendmaken dat aanbidders van het „beest en zijn beeld” de tweede dood zullen sterven, die wordt afgebeeld door „de poel van vuur en zwavel”. De rook waarmee hun vurige vernietiging gepaard gaat, blijft eeuwig opstijgen omdat de vernietiging eeuwig zal zijn en nooit in de vergetelheid zal raken.

Wat betekent het als Openbaring 20:10 zegt dat de Duivel ’in alle eeuwigheden in de poel van vuur en zwavel gepijnigd zal worden’? Openbaring 21:8 (NBG) zegt duidelijk dat ’de poel van vuur en zwavel’ „de tweede dood” is. Dat de Duivel daar voor eeuwig „gepijnigd” wordt, betekent dus dat hij niet zal worden losgelaten; hij zal voor eeuwig gebonden blijven, in de eeuwige dood in feite. Dit gebruik van het woord „pijniging” (van het Griekse ba′sa·nos) doet denken aan het gebruik ervan in Matthéüs 18:34, waar hetzelfde Griekse grondwoord op een ’gevangenbewaarder’ of ’cipier’ wordt toegepast. — ED, NW; Pa, voetn.


Wat is de „vurige Gehenna” waar Jezus over sprak?


In de christelijke Griekse Geschriften komt het woord Gehenna 12 maal voor. Vijfmaal wordt het rechtstreeks met vuur in verband gebracht. Vertalers hebben de Griekse uitdrukking ge·en′nan tou pu′ros met „hellevuur” (GNB, NBG), „hel van vuur” (OB), „vuur van de hel” (LW, WV) en „Gehenna des vuurs” (PB) weergegeven.
Historische achtergrond: Het dal van Hinnom (Gehenna) lag buiten de muren van Jeruzalem. Een tijdlang was het een plaats waar men afgodendienst beoefende en zelfs kinderoffers bracht. In de eerste eeuw werd Gehenna gebruikt als de vuilverbrandingsplaats van Jeruzalem. Kadavers van dieren werden in het dal geworpen om verteerd te worden door het vuur, waaraan zwavel werd toegevoegd om het intenser te laten branden. Ook de lichamen van ter dood gebrachte misdadigers, die het niet waard werden geacht in een herinneringsgraf te worden begraven, werden in Gehenna geworpen. Zo zei Jezus in Matthéüs 5:29, 30 dat iemands „gehele lichaam” in Gehenna kon worden geworpen. Als het lichaam in het aldoor brandende vuur viel, werd het verteerd, maar wanneer het op een richel van het diepe ravijn terechtkwam, krioelde het rottende vlees weldra van de altijd aanwezige wormen of maden (Mark. 9:47, 48). Er werden geen levende mensen in Gehenna geworpen; het was dus niet een plaats waar mensen bij bewustzijn werden gepijnigd.


In Matthéüs 10:28 waarschuwde Jezus zijn toehoorders ’hem te vrezen die én ziel én lichaam kan vernietigen in Gehenna’. Wat betekent dit? Merk op dat Jezus hier niet spreekt van pijniging in de vuren van Gehenna, maar veeleer zegt ’hem te vrezen die kan vernietigen in Gehenna’. Door afzonderlijk melding te maken van de „ziel”, beklemtoont Jezus hier dat God al iemands vooruitzichten op leven kan vernietigen; bijgevolg bestaat er voor hem geen hoop op een opstanding. Met de vermeldingen van de „vurige Gehenna” wordt dus hetzelfde bedoeld als met ’het meer van vuur’ in Openbaring 21:8, namelijk vernietiging, „de tweede dood”.
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet voor niks bij de Jehovah`s Getuigen terecht gekomen.

Ik ben er nu weg, maar het is onzin te geloven dat alles wat JG leren onzin is, want dat is het niet.

Wat waar is, is waar, en wat leugen is, is leugen, zo simpel is dat.

Ik denk zelfs dat wat jij over Jezus gelooft meer overeenkomst heeft met Jehovah`s Getuigen,

dan hoe ik het tegenwoordig gelooft.

Maar als je niet wil rederneren is het ook goed.

Geen ruzie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...