Ga naar inhoud

Waar Zijn De Doden En Leven Ze nog?


RAM

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Waar zijn de doden en leven ze nog?

Ik was rond de 10 jaar oud toen ik een tijdje met de gedachte rondliep: "Ik ga een keer dood". En ik maakte mij er zorgen over. Ik vroeg het aan mijn Christelijk opgevoede moeder die tot haar veertiende in de Apostolische Kerk was geweest en ik kreeg als antwoord op mijn vraag waar de doden zijn: "Daar is nog nooit iemand van teruggekomen". Na een tijdje hield ik mij niet meer met het onderwerp dood in mijn gedachten bezig tot op een dag in 1981 en ik (in het voorjaar nog 19 jaar), tijdens het hardlopen aan de waterkant ben gaan zitten en God vroeg: "Hoe zit alles in elkaar, wat is er precies aan de hand, zoiets dergelijks. En waar de doden zijn". En ik vroeg om de vrouw waar ik mee zou trouwen (ik was de losse vriendinnetjes zat)".

Van God en Zijn Zoon Jezus wist ik alleen dat ze bestonden, ik had op school tijdens het Godsdienst lesuur een paar Bijbelse verhalen gehoord, maar dat was zo`n beetje alles wat ik wist.

Ik geloofde wel, maar kennis had ik niet.

Een paar maanden daarna - ik was dat gebed al vergeten - werd ik voorgesteld aan een jonge vrouw van 19 jaar (ik was inmiddels 20 geworden).

In de tijd van dat gebed worstelde ik als sport bij de Halter in Utrecht. Hercules Amsterdam was zo`n beetje onze grootste tegenstander in de worstelsport :-)

Toen op een zondagmorgen in dat zelfde voorjaar van 1981 twee jonge vrouwen van Jehovah`s Getuigen aan de deur kwamen en ik de deur opende en zei geen interesse te hebben, liep ik terug naar binnen waar mijn moeder en twee broers waren en deelde ik mee, nooit een Jehovah`s Getuige en Amsterdamse als vrouw te willen :-)

De jonge vrouw waar ik aan voorgesteld werd was een geboren Amsterdamse en - hoewel nog niet gedoopt - als Jehovah`s Getuige door haar moeder was opgevoed. Haar vader was geen getuige en was ertegen.

Toen ik haar zag nadat we aan elkaar voorgesteld werden, wist ik dat ik met haar zou trouwen. Aan dat gebed dacht ik toen helemaal niet en op dat moment wist ik ook niet dat ze in Amsterdam was geboren en ik wist op dat moment ook niet dat ze opgevoed was als een Jehovah`s Getuige. 

Een Amsterdamse Jehovah`s Getuige dus (God heeft blijkbaar humor, want een paar maanden ervoor had ik dus de mededeling gedaan zo`n vrouw niet te willen :-)

Een week nadat ik haar had leren kennen vertelde ze mij dat haar moeder een Jehovah`s Getuige was. Dat vond ik leuk voor haar moeder. Maar mijn vriendin zei daar ook mee door te willen gaan. Ik reageerde dat als ze maar niet met dat geloof langs de deur gaat leuren. De weken erna waren er veel discussies tussen ons.

We maakten een afspraak. Ik zou gaan trainen en zij zou naar de vergadering van Jehovah`s Getuigen gaan.

Toen ik onder mijn gewichten lag dacht ik bij mezelf: "Dit word niks". Of ik stop met haar of ik ga met haar mee naar die vergaderingen.

De zaterdag erop ging ik mee. De ouderling die de Openbare Lezing hield sprak over het gezin en huwelijk. De relatie tussen man en vrouw.

Dat sprak me aan, zo dacht ik er ook over. Nou ja, vanaf toen begon het.

In de bus op weg naar huis wanneer ik bij mijn vriendin was geweest las ik een boekje "De waarheid die tot eeuwig leven leidt".

Ik kreeg antwoord op mijn vragen over de dood en over de toekomst van de doden.

Ik las over de Opstanding die nog in de toekomst lag. Over de Oordeelsdag waarin de doden opstaan.

Mijn Christelijke moeder dacht dat er nog nooit iemand uit de dood is terug gekeerd.

Maar Jezus wekte bijvoorbeeld Lazarus op uit de dood.

Jezus zei tegen zijn discipelen dat Lazarus sliep, terwijl Jezus wist dat Lazarus al vier dagen dood was.

Jezus zelf werd door zijn Vader de Almachtige God na drie dagen uit de dood opgewekt.

Waar zijn de doden, vroeg ik in dat voorjaar aan God.

Antwoord:

"Want de levenden zijn zich ervan bewust
dat zij zullen sterven;
maar wat de doden betreft,
zij zijn zich van helemaal niets bewust".
Prediker 9:5

Wat is er aan de hand met alles en de doden?

„Uw doden zullen leven.
Een lijk van mij, zij zullen opstaan,
en de aarde zelf zal ook degenen
die machteloos zijn in de dood,
als bij een geboorte uitwerpen".
Jesaja 26:19

en

Verwondert U hierover niet,
want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn,
zijn stem zullen horen en te voorschijn zullen komen,
zij die goede dingen hebben gedaan,
tot een opstanding des levens,
zij die verachtelijke dingen hebben beoefend,
tot een opstanding des oordeels.
Johannes 5:28, 29

Vandaag 29 April, is het twee jaar geleden dat ik op haar "uitvaart" samen met mijn zoon en dochter sprak over deze gebeurtenissen.

Ze was een week ervoor op 22 April 2022 vrij onverwachts op 59 jarige leeftijd gestorven.

We zijn dus al twee jaar dichterbij haar opstanding.

Niet twee jaar verder van haar af, maar juist twee jaar dichterbij de vrouw waar ik door God onder één juk ben gebracht.

Jezus vergeleek de toestand van dood met slaap.

Als je slaap weet je niks, dromen doe je pas als je wakker begint te worden.

De tijd dat je slaap weet je niet, als je wakker wordt kijk je op de klok hoe laat het is.

Zo is het met de doden ook.

Ze slapen in. En als Jezus ze straks uit de dood opwekt "worden ze als het ware wakker".

Voor hun belevenis: Ogen dicht, ogen open.

Voor Abel is het wachten in de dood - voor zijn belevenis - net zo lang als iemand die in deze tijd sterft en straks opstaat.

Want tijdens de dood heb je geen bewustzijn.

En als straks de dood word weggedaan en wij onsterfelijk zullen worden, kunnen we niet meer dood.

Omdat het dood gaan niet meer bestaat.

"Maar wanneer dit wat sterfelijk is,
onsterfelijkheid aandoet,
dan zal het woord in vervulling gaan dat geschreven staat:
„De dood is voor eeuwig verzwolgen.”
„Dood, waar is uw overwinning?
Dood, waar is uw angel?”
De angel die de dood veroorzaakt, is de zonde,
maar de kracht tot zonde is de Wet.
Maar God zij gedankt,
want hij geeft ons de overwinning
door bemiddeling van onze Heer Jezus Christus!"
1 Korinthiërs 15:54-57

vera1981.jpg.82405f98e1b6e4a9f7b056725e447faf.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Antoon,

Dat klopt, de doden komen volgens de Bijbel tot leven.

De vraag is, hoe komen ze tot leven.

Miljoenen, werkelijk vele miljoenen mensen in het heden en verleden geloven in werkelijkheid niet dat je bij de dood echt dood gaat.

Christenen, Moslims en vele anderen geloven dat een mens bij de dood naar de Hemel gaat. Of naar het "Hiernamaals".

Incarnatie en dat soort verwachtingen na de dood.

Dus dat de ziel onsterfelijk is. Zelfs waar wij vandaan komen geloven ze dat een "overblijfsel" van 144.000 bij hun dood meteen naar de Hemel gaan.

Dus niet echt sterven maar veranderen. Daarbij wordt deze tekst aangehaald:

"Ziet! Ik vertel U een heilig geheim:

Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,

in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet.

Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt,

en wij zullen veranderd worden".

1 Korinthiërs 15:51, 52

Punt is alleen dat het veranderen voor diegenen zijn die NIET zullen ontslapen.

En dat het pas gebeurd wanneer de doden worden opgewekt en niet eerder.

1 Korinthiërs 15:51, 52 is dus nog niet vervult maar ligt in de (hopelijk) nabije toekomst.

Trouwens. Zelfs Jezus is drie dagen en nachten echt dood geweest.

Zijn opstanding was niet in de Hemel maar op Aarde.

Er is nog nooit een opstanding in de Hemel geweest.

Pas na 40 dagen ging Jezus naar de Hemel.

En hij komt terug.

Dus de waarheid over de doden is tegenwoordig nog ver te zoeken :-)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...