Ga naar inhoud

Probiotica werkt niet


Joshua

Aanbevolen berichten

Er is een hoop reclame voor probiotica en het belang van een goed werkende darmflora. De darmflora word ook wel het tweede brein genoemd. Dit omdat serotonine, SCFA, een precursor voor gaba (boterzuur) en andere stoffen in de darmen worden aangemaakt.

Heb je darmklachten, dan word al gauw gewezen naar probiotica.

Kefir bevat miljarden bacteriën, alleen is er één probleem: het bevat vaak maar 12 verschillende bacterie stammen. Dit terwijl de darmflora 300-500 verschillende bacterie stammen bevat.

Ik heb heel langduring braaf probiotica genomen, meestal in de vorm van kefir. Maar later begon ik mijn twijvels te krijgen. Alles in het lichaam draait om balans, dus waarschijnlijk ook de darmflora. Als je de darmflora langduring bombardeert met een bepaalde groep aan probiotica, dan komen mischien de andere bacterie stammen in verdrukking.

Ik heb geprobeert informatie op te zoeken van oa studies maar er zijn helaas niet veel studies naar gedaan. Er is nieteens hard bewijs dat probiotica uberhaubt werkt. Het word vooral gepropageerd op blogs en alternatieve gezondheid websites.

Wat wel lijkt te werken zijn water oplosbare vezels, bijvoorbeeld: inulin. Inulin voedt de darmflora. Verschillende studies hebben uitgewezen dat de darmflora meer diversiteit krijgt zodra je het inulin voed.

Ik kan geen studies vinden maar ik ben zelf tot de conclussie gekomen dat probiotica mischien eigenlijk helemaal niet zo goed voor je kan zijn.

Ik geloof best dat mensen tijdens het slikken van probiotica bepaalde klachten af zien nemen, maar dit keert meestal terug zodra ze stoppen met het slikken van probiotica. Ik vermoedt dat het effect stopt na de staking van probiotica te maken heeft met dat het de verkeerde bacteriën zijn. Of in iedergeval de verkeerde balans, waarna het lichaam dit weer corrigeert. Des noods tot een ziekelijke staat, omdat er bepaalde bacteriën missen die niet voorkomen in probiotica.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, dit is ook maar een theorie

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...