Ga naar inhoud

Hoe werkt een samenleving


Carver

Aanbevolen berichten

Inmiddels is mij duidelijk dat het probleem waar we mee te maken hebben, schaarste van grondstoffen is. Nu nog niet direct maar in de komende decennia. Het is volstrekt logisch dat de elite daarom manieren verzint om er zelf ongeschonden uit te komen. Onze huidige samenleving zal namelijk door de schaarste instorten. Dat kan niemand voorkomen. Kijk ook hoe burgers reageren bij dreigende voedsel of energie schaarste: hamsteren en voorraden aanleggen. Ieder mens probeert in zo’n geval zijn eigen hachje te redden.

Van bovenaf worden er nu maatregelen getroffen om de instorting enigszins te kunnen managen. We moeten armer worden door klimaatbeleid waardoor we minder grondstoffen gebruiken, we moeten korter leven door Corona, we moeten ons conformeren aan digitaal geld en digitale controle zodat we doen wat gevraagd wordt. Het is allemaal logisch dat dit gebeurt maar een bittere pil om te slikken.

Er zal misschien op een gegeven moment een splitsing komen waarbij het meerendeel van de bevolkingen in de gouden kooi van de overheden blijft wonen en een kleiner deel er voor kiest om kleine zelfstandige samenlevingen te starten en daarin te verblijven. Die samenlevingen zullen minder luxe zijn omdat er geen of amper toegang zal zijn tot fossiele brandstoffen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk maar wat als ze kapot gaan en je geen middelen hebt om ze te vervangen? Dat stort je gemeenschap in elkaar en is het over.

Een gemeenschap zal het dus moeten doen met de warmte van de zon en voedsel van het land. Groenten en fruit en wat dieren voor melk, wol etc. Zeer waarschijnlijk is er ook bijna geen contact met mensen buiten de gemeenschap mogelijk. En dat maakt een dergelijke gemeenschap natuurlijk ook kwetsbaar. Wat te doen bij een mislukte oogst? Of bij een terugval van beschikbare arbeiders die op het land moeten werken om de gemeenschap te voeden? Precies om zulke redenen zijn kleinere gemeenschappen in de wereld gaan samenwerken met andere kleinere gemeenschappen middels handel om aan producten te komen die ze zelf niet hebben of waar een tekort aan dreigde te ontstaan. Dat is gelijk ook de verklaring voor de steeds verder gaande globalisering. Het is niet perse alleen maar de hang naar macht van een elite maar een manier om bij schaarste in het thuisland toegang te krijgen tot middelen uit andere landen in ruil voor iets waar ze daar weer vraag maar hebben.

Waarschijnlijk is dus een kleine zelfvoorzienende gemeenschap mogelijk, maar het zal voelen als terug gaan in de tijd en handel met andere gemeenschappen zal onwaarschijnlijk zijn waardoor een dergelijke gemeenschap ook erg kwetsbaar zal zijn.

Ondanks dat zie ik zoiets als een mooier alternatief dan de gouden kooi die om ons heen gevormd wordt en denk ik dat de elite niet direct een probleem zal hebben met dergelijke gemeenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tamme zei:

Dan raad ik u aan het woord gemeente op te zoeken,en daarna het woord uit te spreken en dan even denken klinkt dit leujk? en nee pinkster gemeente is geen gemeente ,maar zelfs die heffen een belasting

Ik geef toe dat het ook niet ideaal is. Hebben de Amish belasting?

Wat ik wel interessant vind om te zien is dat het globalisme uit een noodzaak/behoefte voortkomt. Het begon met kolonies en inmiddels werkt het via handelsovereenkomsten. Wel interessant om te zien ook dat de VS en China de onderlinge handel zijn gestart op het moment dat de beschikbare olie in de VS begon te stabiliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...