Ga naar inhoud

De cloud


Joshua

Aanbevolen berichten

Steeds meer mensen slaan hun bestanden op in 'de cloud'. Ik vind de cloud nogal een bijzonder gekozen naam voor data storage. Het doet me altijd denken aan een wolk die ooit weer gaat opklaren.

Grote opslag kost vaak geld. Je kunt dan een abonement afsluiten maar zodra je het abonement opzegd kun je niet meer bij je gegevens.

Is het niet beter om thuis een extra reserve SSD te bewaren zodat je naast de cloud ook zelf nog de bestanden bij de hand hebt? Het lijkt mij nogal riskant om alles uit handen te geven zonder enige backup. Je weet nooit wat er kan gebeuren met deze data centers. Zowel in oorlog als andere ellende.

Zelf gebruik ik google drive. (gratis over 2 accounts). Maar een backup op een eigen SSD geeft me wel een veiliger gevoel. 

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Generaal @Flieko zelf ben ik niet van het opslaan in de cloud.

Ik gebruik voor back-up van belangrijke bestanden externe harde schijven. Ik heb 2 identieke schijven, zodat als er 1 crasht ik altijd nog de bestanden heb. In de cloud vind ik zijn je bestanden niet veilig. Ik geloof niet dat die bedrijven niet bij je gegevens komen. Dat is de reden dat ik alleen lokaal een back-up maak en niet in de cloud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Admiraal, het is wel handig, maar ga er maar niet van uit dat het daar voor altijd veilig is. Je geeft het uit handen. Beter gewoon zelf op een schijf zetten. Beste is 2 mocht er één kapot gaan. De beste foto's kun je ook nog af laten drukken.

Bijna alles heeft ook een backup bij google, (er zit een bug in mijn account waardoor ik super veel gratis op kan slaan) maar toch vertrouw ik het niet. Straks pleuren ze alles nog weg.

Met ssd's of simpele sd kaartjes is het wel belangerijk dat ze af en toe een beetje stroom krijgen en dat bestanden worden verplaatst over de ssd. Anders verliest het zijn charge en krijg je corrupted files over de jaren heen. Mischien dat een hdd veiliger is als je dat ding jaren in de kast weglegt?

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

In zoverre weet ik niet of een HDD of SSD veiliger is. Ik weet dat een HDD tussen de 5 á 10 jaar mee kan gaan. Dit hangt onder andere van de kwaliteit af. Ik zorg er altijd voor dat ik 2 werkende schijven heb, mocht er 1 stuk gaan dan kan ik de andere weer gebruiken om een backup van te maken op een nieuwe HDD.

Cloud gebruik ik eigenlijk niet. Alleen voor onbelangrijke bestanden waaruit er geen persoonlijke gegevens kunnen worden gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...