Ga naar inhoud

De aangeboren aard van de mens


Aanbevolen berichten

Levende wezens hebben meerdere overeenkomsten.

* ze leven

* ooit zullen ze sterven 

* ze zijn aan verval onderhevig 

* Ze planten zich voort

* ze doen hun best om te blijven leven (de mens vertoont hier al afwijkingen)

Er zijn nog genoeg andere overeenkomsten. Toch is elke soort uniek, ondanks de vele overeenkomsten. 
Mensen zijn helemaal uniek als je het vergelijkt met ander leven. Fysiek valt het nog mee maar als je naar het niveau van intelligentie kijkt dan is het gat tussen de eerstvolgende enorm vergeleken met de rest van de levende soorten. 
 

Mensen zijn de enige levende wezens die te maken hebben met moraal/ethiek. Mensen hebben een aangeboren besef van goed en kwaad. Dat is iets heel anders dan instinct. Instinct is een overlevingsmechanisme. Het is geestelijk. Mensen zijn de enige soort met een geest. Helaas is de geest van de mens niet in gezonde staat. De geest heeft als doel om de mensheid als geheel te verrijken en te verenigen. Omdat we beinvloedbaar zijn, geven we makkelijk toe aan dingen die niet goed voor ons zijn.  Daarnaast zijn we ook nog behoorlijk egoïstisch. Apart is het om te zien dat wij als enige soort tot grote prestaties in staat zijn en ideeën kunnen ontwikkelen tot iets wezenlijks. Tegelijkertijd zijn we ondanks onze potenties niet in staat om de wereld tot een goede plek te maken, terwijl dat onze taak is.  
 

Graag zou ik zeggen dat ik een uitzondering ben op het bovenstaande. Toch neig ik ook van nature naar het egoïsme. Hoogmoed is me ook niet vreemd. K ben zeer onvolmaakt. Het gewoon toegeven geeft voor mij al een enorme verlichting. Het is niet genoeg maar het helpt wel.  Verder geloof ik dat we met dat toegeven een deur openen die verbetering kan brengen in onze verdorven natuur. In mijn leven heeft die deur geleid tot het Christelijk geloof.  Nu ik geloof en daardoor een deur voor God heb geopend die voorheen gesloten was, heb ik God de mogelijkheid gegeven om zijn bedoelingen van het menselijk bestaan bij mij in te bedden. Dit bedoel ik eerbiedig naar God toe, want hij zou mij nooit tegen mijn wil willen beïnvloeden.  Ik heb als het ware mijn eigen wil vrijwillig aangepast aan wat de bijbel schrijft. Het is geheel tegenstrijdig met wat onze natuur is en wat de wereld laat zien.  Niet eens aantrekkelijk in eerste instantie. Voor mij is het denk ik aantrekkelijk geworden omdat ik net als iedereen veel teleurstellingen, pijn en onrecht heb moeten ervaren.  Vaak is een begrijpelijke reactie daarop om zelf hard en gevoelloos te worden.  Dat heb ik geprobeerd maar dat vond ik ook niks.  Als je doorzet dan wordt je leven waarschijnlijk wel een stuk makkelijker. Tegelijkertijd word je dan ook minder menselijk en meer dierlijk. Hoewel de bijbel in eerste instantie tegennatuurlijk lijkt, ga je juist inzien dat het juist de bedoeling uitlegt van wie we horen te zijn en uiteindelijk kunnen worden. Het vergt wat nederigheid van je maar uiteindelijk kom je wel echt tot leven en krijg je inzicht in wat je was en wat je gaat worden. 
 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Vaak is een begrijpelijke reactie daarop om zelf hard en gevoelloos te worden.

Dit vind ik een moeilijke. Volgens mij ben ik een in alles ongeïnteresseerd ijsblok geworden... Geen idee hoe je zoiets teruggedraaid eigenlijk. Op onrecht na, laat veel me nu koud. Of dat is depressie. Idk

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Ik denk niet dat het depressie is. Het lijkt meer op onverschilligheid. Dat is mij ook niet vreemd. Een ander geeft niks om mij. Dan geef ik niks om een ander. Zo zijn mensen helaas, maar veranderen is zeker mogelijk. T kost je wat maar het is absoluut lonend

Moet zeggen dat de laatste paar jaar een soort van laatste push was. (Corona niet meegeteld) Je omschrijft het eigenlijk wel goed, quote: "Een ander geeft niks om mij. Dan geef ik niks om een ander." 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Ik denk niet dat het depressie is. Het lijkt meer op onverschilligheid. Dat is mij ook niet vreemd. Een ander geeft niks om mij. Dan geef ik niks om een ander. Zo zijn mensen helaas, maar veranderen is zeker mogelijk. T kost je wat maar het is absoluut lonend

Jezus zei “Heb je vijanden lief”.  En “zo gij wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander”.  Wat op hetzelfde neerkomt. Ook voor mij best nog wel eens een struikelpunt.  Dan breng ik het in gebed bij God en probeer daarna dezelfde fout niet meer te maken.  Waakzaamheid geldt vooral onze eigen wandel met de Heer.

Als God's woord binnenkomt geeft het licht;
Het geeft begrip en inzicht aan de eenvoudigen (Psalmen 119:130)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet in hoeverre de zin: heb je vijanden lief hebt hier inpast. In iedergeval voor mij geen probleem. Ze kunnen altijd hulp krijgen mocht het echt nodig zijn. Haat niemand, maar verwacht ook niets terug. Het is meer een onverschilligheid, een diep geworteld vermoeden dat je toch wel een mes in je rug krijgt als je iemand toelaat. Kom maar als er echt wat is😶 Velen zijn fake, plastic. Ik heb niks met plastic. Maar als er echt wat is verdwijnt dat plastic en dan leer je iemand beter kennen. Soms denk ik dat we in een narcistische tijd leven, alles voor het mooiste plaatje. Eindeloze competitie/druk en fakeness. Wat moet ik daar mee? Gooi je hart open en weg met die fakeness. Anders heb ik nul interesse.

 

Timothy 3:1-5

Mensen zullen alleen zichzelf en geld liefhebben. Ze zullen trots, arrogant, onbeleefd en ongehoorzaam aan hun ouders zijn. Ze zullen ook ondankbaar, goddeloos, harteloos en haatdragend zijn. Hun woorden zullen wreed zijn, en ze zullen geen zelfbeheersing of medeleven hebben. Deze mensen zullen alles wat goed is haten. Ze zullen sluw, roekeloos en opgeblazen zijn van trots. In plaats van God lief te hebben, zullen ze van genot houden. Zelfs als ze doen alsof ze religieus zijn, zal hun religie niet echt zijn. Heb niets te maken met zulke mensen."

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Joshua zei:

Ik weet niet in hoeverre de zin: heb je vijanden lief hebt hier inpast. In iedergeval voor mij geen probleem. Ze kunnen altijd hulp krijgen mocht het echt nodig zijn. Haat niemand, maar verwacht ook niets terug. Het is meer een onverschilligheid, een diep geworteld vermoeden dat je toch wel een mes in je rug krijgt als je iemand toelaat. Kom maar als er echt wat is😶 Velen zijn fake, plastic. Ik heb niks met plastic. Maar als er echt wat is verdwijnt dat plastic en dan leer je iemand beter kennen. Soms denk ik dat we in een narcistische tijd leven, alles voor het mooiste plaatje. Eindeloze competitie/druk en fakeness. Wat moet ik daar mee? Gooi je hart open en weg met die fakeness. Anders heb ik nul interesse.

Mooi gesproken en ik deel je gevoel en mening volledig.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Divine_will zei:

Jezus zei “Heb je vijanden lief”.  En “zo gij wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander”.  Wat op hetzelfde neerkomt. Ook voor mij best nog wel eens een struikelpunt.  Dan breng ik het in gebed bij God en probeer daarna dezelfde fout niet meer te maken.  Waakzaamheid geldt vooral onze eigen wandel met de Heer.

Helaas heb ik dit punt nog niet bereikt maar ik streef er zeker naar.  Als je dit door geloof en gebed voor elkaar krijgt met dank aan God dan is dat een enorme winst in je leven.  Het lijkt me heerlijk om geen negatieve gedachten over vijanden meer te hebben.  Het is toch vooral een last voor jezelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

er is ook het volgende gezegde :
wat je niet doodt maakt je sterker ;) 

egoïstisch zijn kan ook positief zijn 
voor jezelf kiezen , opdat je niet doet wat een ander wil dat je doet of laat ,dat tegen je gevoel indruist 
Opdat jij bij jezelf kan blijven , die je bent 

Keuzes maken we eigenlijk de hele dag 
En dat is op zich goed 
Of de keuzes goed waren zal altijd blijken ;) 

Het kan inderdaad een last zijn/worden als je de negativiteit van anderen telkens telaat, door over ze te denken enz 

Inderdaad zijn de meesten egotrippers , helaas 

hier valt zo veel over te zeggen ;) 
Leuk !

 

aangepast door Visje1959
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...