Ga naar inhoud

Maria verering


Joshua

Aanbevolen berichten

Een onderwerp dat eerder voor veel gedoe zorgde op het forum. Ik kan niet ontkennen dat ik daar geen schepje bovenop had gedaan. Maar ik denk dat het nu wel kan.

Ik lees sinds kort mee in een aantal katholieke facebook groepen. Ze beweren altijd dat ze Maria niet aanbidden maar vereren. Maar als ik zo die posts lees kan ik er niets anders van maken dan dat het aanbidding is. Alsof Maria de plaats van Jezus heeft gekregen.

Posts zijn vaak hele gebeden naar Maria, ontzettend veel Maria afbeeldingen en mocht Jezus voorbij komen, dan is het 99% van de tijd, Maria met baby Jezus.

Fundamenteel vertelde ooit een keer iets interessants over de queen of heaven. Iets dat ik voor toen de tijd nog te ver gezocht vond. Maar het lijkt erop dat hij best veel kennis heeft betreft dit onderwerp. 

De Maria verering/aanbidding lijkt regelrecht tegen alles in te gaan wat de bijbel ons leert. Wat is hier aan de hand?

aangepast door Joshua
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is verering niet ongeveer hetzelfde als aanbidding? Het katholieke geloof wil ik niet gaan afkraken. Het protestantisme is weer een afgeleide van de Roomse kerk. Binnen het protestantisme zijn weer talloze stromingen die elkaar niet kunnen verdragen. Zelf ben ik bij geen enkel instituut van geloof aangesloten. K wil niks afkraken en ben er van overtuigd dat vanuit elke richting mensen tot waar geloof in God komen. Ook heb ik gezien dat ook binnen alle stromingen dingen worden beweerd die helemaal niet in lijn liggen met de bijbel. Wanneer doe je het goed. Het is best lastig om overal de juiste context bij te vinden in het christendom. Bij de ene stroming leer ik dit en bij de andere dat. T is vooral graag zoeken naar de juiste context en de basis is de bijbel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 28-7-2023 om 15:59, Joshua zei:

Een onderwerp dat eerder voor veel gedoe zorgde op het forum. Ik kan niet ontkennen dat ik daar geen schepje bovenop had gedaan. Maar ik denk dat het nu wel kan.

Ik lees sinds kort mee in een aantal katholieke facebook groepen. Ze beweren altijd dat ze Maria niet aanbidden maar vereren. Maar als ik zo die posts lees kan ik er niets anders van maken dan dat het aanbidding is. Alsof Maria de plaats van Jezus heeft gekregen.

Posts zijn vaak hele gebeden naar Maria, ontzettend veel Maria afbeeldingen en mocht Jezus voorbij komen, dan is het 99% van de tijd, Maria met baby Jezus.

Fundamenteel vertelde ooit een keer iets interessants over de queen of heaven. Iets dat ik voor toen de tijd nog te ver gezocht vond. Maar het lijkt erop dat hij best veel kennis heeft betreft dit onderwerp. 

De Maria verering/aanbidding lijkt regelrecht tegen alles in te gaan wat de bijbel ons leert. Wat is hier aan de hand?

Ik ben zelf niet gelovig, maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die geloven in God en Jezus.

Maar, dat volwassen mensen zich bezighouden met het vereren of aanbidden van een vrouw omdat die een bijzonder kind heeft gebaard vind ik persoonlijk nogal bezopen.

Het geloven in iets kan heel erg sterk zijn zoals ook George Carlin ooit stelde.

geor.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Balthasar Boma zei:

Ik ben zelf niet gelovig, maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die geloven in God en Jezus.

Maar, dat volwassen mensen zich bezighouden met het vereren of aanbidden van een vrouw omdat die een bijzonder kind heeft gebaard vind ik persoonlijk nogal bezopen.

Het geloven in iets kan heel erg sterk zijn zoals ook George Carlin ooit stelde.

geor.jpg

Zegt George Carlin die waarschijnlijk gelooft dat we afstammen van een vis, bacterie, stofdeeltje. Nee Balthasar dat is al helemaal niet wat. En kroontjes plaatsen op Maria beelden ook niet, maarja dat krijg je als mensen menen iets te geloven waarvan ze het boek nooit openen.

 

aangepast door Joshua
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...