Ga naar inhoud

Koud douchen, wie doet dat?


AME

Aanbevolen berichten

Na veel gelezen te hebben over het koud douchen en allerlei (positieve) gezondheidseffecten voor je lichaam. Ben ik naar een lange tijd van proberen koud te douchen door langzaam de temperatuur te verlagen, nu echt koud gaan douchen sinds de afgelopen 5 dagen.

Ik moet zeggen het begin was niet makkelijk om echt koud te douchen maar 2 effecten merk ik er al wel van. Ik slaap beter en voel mij uitgeruster en ik heb het niet snel koud meer.

Er schijnen veel goede gezondheidseffecten te zijn:

  • Boost voor het immuunsysteem
  • Vermindering van ontstekingen
  • Je wordt er alerter van als je dit in de ochtend doet
  • Beter kunnen slapen
  • Minder snel koud hebben
  • Etc.

Douchen jullie koud? Zo ja, welke verbeteringen hebben jullie gemerkt door dit te doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2023 om 20:03, AME zei:

Na veel gelezen te hebben over het koud douchen en allerlei (positieve) gezondheidseffecten voor je lichaam. Ben ik naar een lange tijd van proberen koud te douchen door langzaam de temperatuur te verlagen, nu echt koud gaan douchen sinds de afgelopen 5 dagen.

Ik moet zeggen het begin was niet makkelijk om echt koud te douchen maar 2 effecten merk ik er al wel van. Ik slaap beter en voel mij uitgeruster en ik heb het niet snel koud meer.

Er schijnen veel goede gezondheidseffecten te zijn:

  • Boost voor het immuunsysteem
  • Vermindering van ontstekingen
  • Je wordt er alerter van als je dit in de ochtend doet
  • Beter kunnen slapen
  • Minder snel koud hebben
  • Etc.

Douchen jullie koud? Zo ja, welke verbeteringen hebben jullie gemerkt door dit te doen?

Ik heb een natuurlijke afkeer van een koude douche. Net zoals mijn kat een natuurlijke afkeer heeft van regen.

Ik kijk soms wel eens naar die filmpjes waar mensen na de sauna in ijskoud water stappen.

Het zal gezond zijn, maar het is heel slecht voor mijn hart als ik er al aan denk.

Zal wel vooroordeel zijn, maar ik hou het toch gewoon bij lekker warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goed van je EME !  
 

ik douche zo lauw mogelijk en soms de koude kraan heel even aan en dan weer uit 
"schrikken'de longen van wordt gezegd, wat een goed effect zou kunnen hebben 
Koud douchen gaat me nog net te ver net als zo lang mogelijk in koud water blijven 

Na de sauna is dat inderdaad heerrrrrrrrlijk :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi allemaal,

Ik vond het ook een hele stap om van normaal (warm) douchen naar koud douchen over te stappen. Ik was al een tijd bezig met de temperatuur te verlagen maar kwam op een gegeven moment niet meer verder.

Nu inmiddels weer een paar weken verder. Het blijft nog steeds wel schrikken, maar na een minuut per lichaams deel is mijn lichaam er wel aan gewend. Daarna voel je nog wel dat het water koud is maar het boeit je lichaam niet echt. Bijzonder effect.

In de herfst nu merk ik dat mijn lichaam daarna er lang over doet om op te warmen, dus ik douche nu eerst koud en daarna warmer. Dat scheelt in het opwarmen van het lichaam. Ik hou het nu met gemak 10 tot 15 minuten vol.

Wat ook helpt is om per lichaams deel koud te douchen, dus eerst borst, daarna benen, daarna armen, daarna rug en als dat er allemaal aan gewend is als laatste het hoofd. En de lichaamsdelen steeds afwisselen. En de schrik reactie is normaal, probeer rustig in en uit te ademen, dat heeft mij echt geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, AME zei:

Wat ook helpt is om per lichaams deel koud te douchen, dus eerst borst, daarna benen, daarna armen, daarna rug en als dat er allemaal aan gewend is als laatste het hoofd. En de lichaamsdelen steeds afwisselen. En de schrik reactie is normaal, probeer rustig in en uit te ademen, dat heeft mij echt geholpen.

Dat lijkt mij een goed idee

aangepast door Antoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...