Ga naar inhoud

Geloof stellen in autoriteiten


Antoon

Aanbevolen berichten

 

In navolging van wat nu een trend aan het worden is bij alternatieve sites, namelijk het aan de  kaak stellen van autoriteit of althans het relativeren daarvan wil ik ook mijn verhaal doen.
 
Ik ben opgegroeid in een Katholiek gezin, en ik zeg het met enige moeite er waren vreugdevolle momenten ook in verhouding met de religie maar hoe het  geloof uitgedragen werdwas zeer moeilijk te verdragen.
Het was een groot feest als je het meeste vergeet, Liesbeth List, een liedje uit mijn jeugd dat mij steeds in herinnering brengt  aan hoe ik dat ervaarde, autoriteit van regeerders tenminste als zij Katholiek waren stond buiten kijf discusseren daarover of het aan de kaakstellen van fouten of tekortkomingen werd bestraft met uitsluiting en dood zweigen.
 
Er waren ook enkele uitzonderingen, dus geen Katholieken waarover niets dan goeds gezegd mocht worden zoals het koningshuis en presidenten van Amerika die geen kwaad konden doen volgens mijn familie. 
Ik groeide dus op in een wereld van goed en kwaad, ouders, klerikalen en regeerders mits Katholiek maakten precies uit wie wel en wie niet aan de goede kant stond.
Tot mijn 18e jaar legde ik mij daarbij neer, had ook weinig keus en ik redeneerde "ouders moeten het wel weten want zij zijn ouders" gold ook  voor regeerders en geestelijk leiders in de kerk.
 
Kort en goed was het hersen spoeling en dat in een leeftijd dat je ontvankelijk bent en en richting zoekt, ben er tot de dag van vandaag nog niet helemaal uit
Vanaf mijn 18e jaar ging ik de tegenstrijdigheden aan de kaakstellen, werd niet in dank afgenomen, een meer dan verschrikkelijke jeugd heb ik gehad aan de ene kant wilde ik mijn opvoeding niet verwerpen en aan de andere kant kon ik er onmogelijk mee leven.
 
Is het allemaal negatief , dat niet, ik weet nu dat je autoriteiten niet perse hoeft te geloven of te volgen, het heeft mij behoed voor voorbarige beslissingen zoals het nemen  van  de Corona spuit en bij oorlogen volg ik niet altijd de gevestigde orde, vaak heb ik achteraf gelijk.
Antoon

 

aangepast door Antoon
spelfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd Antoon want ik wil je juist bemoedigen. Misschien is het ergens goed dat je het hebt meegemaakt want anders was je misschien nu goedgelovig geweest en liep je overal maar achteraan. Ik heb zelf ook een liefdeloze jeugd gehad. Daardoor ben ik gaan inzien dat je van de mensen weinig hoeft te verwachten. Het heeft me naar God geleid. Met religieuze instanties heb ik niks want die bespelen in veel gevallen ook hun leden. De bijbel daarentegen is een boek wat waarheid schrijft. God bestaat en hij wil ons graag redden van dit troosteloze bestaan.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Antoon zei:

Dat is waar, gewoon de Schrift als uitgangspunt nemen

Zeker. Dat geeft houvast en als je het ook echt gelooft en vertrouwt dan kan de Geest van God in jouw geest aan het werk. Je zult versteld staan wat er allemaal kan veranderen in een mens. 
 

Het is in mijn beleving wel noodzakelijk dat je elke georganiseerde religie ondergeschikt maakt aan de bijbel. Ik zeg niet dat je het de rug toe moet keren maar de bijbel zegt iets anders dan religieuze instituties het aan de mensen verkopen. De bijbel en niet bijvoorbeeld de nieuwe wereldvertaling vertelt de waarheid. Ik heb een vriendin die bij de Hervormde Gemeente zit. Als je ziet wat ze daar allemaal anders doen dan wat de bijbel zegt dan is de waarschuwing dat je alles op waarheid moet onderzoeken zeker van toepassing. Er wordt ook zeker wel waarheid verteld maar er wordt ook (onbewust) misleid. Zo weet ik dat in hun bijbel een heel stuk is toegevoegd wat helemaal niet in de bijbel thuishoort. Toch ga ik gerust eens naar hun kerk. Er wordt door die predikant wel heel goed gepredikt. Hetzelfde geldt voor andere stromingen maar het blijft opletten. 
 

Mijn buren zijn Jehova's Getuigen. Die man weet het mooi te vertellen maar ik merk wel dat hij alleen binnen de wetten van zijn religie de zaken onderzoekt. Voor de originele bijbel staat hij niet open. Daarnaast lapt hij eigenlijk de belangrijkste zaken aan zijn laars. Hij is achterbaks en manipulatief. Niet bepaald bijbels. Ik heb geen hard oordeel over Jehova's Getuigen in het algemeen want ik ken er ook 1 die ontzettend lief en oprecht is. Zou ook niet okee zijn als ik er een oordeel over zou hebben. Over georganiseerde religie heb ik wel een mening. Je bevindt je op glad ijs door zomaar aan te nemen wat er verteld wordt. Onderzoek alles in de bijbel. De Herziene Statenvertaling is een bijbel die makkelijk te lezen is en waar uit verschillende hoeken van wordt gezegd dat er niet mee geknoeid is. Bijbelstudies zijn er ook in overvloed te vinden. Ook daar geldt uitdrukkelijk. Check alles op waarheid. Zelf heb ik er veel van geleerd. 

aangepast door De Teruggetrokkene
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

JG zijn van verschillende aard  vriendelijk en minder vriendelijk, openhartig en minder openhartig,, maar een ding hebben we gemeen, we onderzoekende dingen tot in de kern, en gaan terug naar de basis zoals hetwas onder Jezus, de NWV staat erom bekend dat  verdraaingen uit het verleden rechtgetrokken worden, ook de mening van veel experts  buiten JG.

Ben met tablet, gaat  niet makkelijk, kom erop terug.

 

 

 

 

aangepast door Antoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga jou niet proberen om je te overtuigen van het ongelijk van de Nieuwe Wereldvertaling. 
 

Zelf doe ik ook onderzoek en ik moet soms mijn visie ook bijstellen. 
 

Wat ik bij jou altijd merk Antoon, is dat je oprecht en respectvol bent. Ik sta ook open voor jouw visie hoor. We zullen niet altijd tot dezelfde conclusie komen en compromissen sluiten in het geloof moet je niet doen, vind ik. Dan hou je elkaar te vriend omwille van de vrede. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

k ga jou niet proberen om je te overtuigen van het ongelijk van de Nieuwe Wereldvertaling. 

Er is geen ongelijk van de de Nieuwe Wereldvertaling. in dit verband wij gebruiken in het onderwijswerk ook andere vertalingen ook de Staten vertaling, de boodschap is eender, maar je hebt een punt geen ruzie over Bijbel, als dat er is, is er iets goed mis

aangepast door Antoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Antoon zei:

Er is geen ongelijk van de de Nieuwe Wereldvertaling. in dit verband wij gebruiken in het onderwijswerk ook andere vertalingen ook de Staten vertaling, de boodschap is eender, maar je hebt een punt geen ruzie over Bijbel, als dat er is, is er iets goed mis

Zou ik niet te zeker van zijn. Ik heb van mijn buurman misleidende voorbeelden gekregen over de bijbel die ik meteen kon ontkrachten omdat ik de bijbel ook ken. Uiteraard kon ik ze naar hem toe niet ontkrachten omdat de man geïndoctrineerd is door zijn religieus instituut. Pas maar op en onderzoek liever de bijbel onafhankelijk van de jehova's getuigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je intentie is goed volgens mij, zin om te leren ook, als ook  argumenteren, met dit alles zou je je kunnen verdiepen in de voors en tegens van de theologie van JG. 

Ik heb mij er jaren geleden voorgenomen om nu eens echt de waarheid te willen weten, een waarheid die zoals je terecht stelt niet in kerken ten vinden is, maar in Gods eigen woord, dan komen we op het punt van vertalingen, en inderdaad er zijn enkele verschillen, kruispunten of afslagwegen kan je het noemen, het is van invloed op theologie.

Het zijn er niet veel maar er zitten wel belangrijke bij, enkele heel belangrijke, op dit punt, vind ik  kan je niet afgaan op de commentaren in de boeken, vaak is het preken voor eigen parochie, kwestie is om te onderzoeken of het verschil in de Bijbel zelf opgelost kan worden, de Schrift de schrift laten verklaren zeg maar. is het punt in overeenstemming met andere verzen of boeken in de Bijbel, wordt het ergens nog eens krachtig bevestigd, of definitief tegen gesproken

Je hebt namelijk: 

1 Is Israel niet of nog steeds Gods speciale volk en zo ja in welke zingeving
2 Is het Paradijs wat Jezus predikte  nu aanwezig of in de toekomst en zo ja hoe lang duurt het nog
3 Waar gaan gestorven mensen heen.

Er is meer maar bij beschouwen van een punt los je vaak ook andere vraagstukken op

Ik zal nog een keer Bijbels materiaal aandragen over punt 1, 2 of 3 mits je er voor voelt, het kan confronterend zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zeker goede bedoelingen met je hoor. 
 

Hoe denken jullie over het offer dat Jezus voor de zonden van de mensheid heeft gebracht? De bijbel zegt dat wij ons moeten bekeren en moeten geloven in het werk van Jezus. 
 

Hoe denken jullie over de Heilige Geest. De bijbel leert dat de Heilige Geest in de plaats van Christus is gekomen om door mensen heen te kunnen werken. Dit ervaar ik in mijn eigen leven ook echt. Het Christendom is een actief geloof dat leeft. Er zijn ook vele dode wegen binnen het christendom. Ik waarschuw daarom ook ernstig voor georganiseerde religie. Het is in vele gevallen misleidend en brengt mensen niet tot God. Daarom benadruk ik weer om de bijbel onafhankelijk van een stroming te bestuderen. 
 

Ik heb nu even nog geen tijd om op je laatste bericht uitgebreid te reageren maar dit is alvast een korte reactie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Antoon zei:

1 Is Israel niet of nog steeds Gods speciale volk en zo ja in welke zingeving
2 Is het Paradijs wat Jezus predikte  nu aanwezig of in de toekomst en zo ja hoe lang duurt het nog
3 Waar gaan gestorven mensen heen.

1 Met Israel wordt het Joodse volk bedoeld maar ook de christenen. Ja, dat is nog steeds het volk van God. De staat Israel is een verhaal apart. 
 

2 Het paradijs is zeker aanwezig maar het is een geestelijke werkelijkheid die niet direct zichtbaar is. Het is wel te ervaren voor degenen die ernaar zoeken en bereid zijn zich te onderwerpen aan de wil van God. Dit gaat verre van vlekkeloos maar met de hulp van Zijn geest en het oprecht toegeven dat we zeer onvolmaakt zijn kunnen we hier in groeien. 
 

3 Gestorven mensen gaan in eerste instantie naar het dodenrijk. Dit dodenrijk is gescheiden door een kloof. Aan de ene zijde zitten de bekeerde mensen, aan de andere zijde zitten de vervloekten. Na het laatste oordeel zullen de vervloekte mensen in het eeuwige vuur gegooid worden en de bekeerde mensen zullen uiteindelijk op een nieuwe aarde gaan wonen met God in hun midden. In feite leven zij/wij nu al met God in hun midden maar we worden nog blootgesteld aan het kwaad. Na het laatste oordeel zal de duivel en zijn handlangers inclusief de onbekeerden in het vuur zijn en geen kwaad meer kunnen doen. K weet dat de JG dit niet geloven. Toch kan ik er niks anders van maken want het staat geschreven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

1 Met Israel wordt het Joodse volk bedoeld maar ook de christenen. Ja, dat is nog steeds het volk van God. De staat Israel is een verhaal apart. 
 

As ik jou Was, zou ik niet zo stellig zijn, je mag alleen stellig zijn als je ook met Bijbelse teksten je betoog kan uiteenzetten, iets roepen kunnen we allemaal,  ik zou het ook kunnen, maar dit schiet niet op, het gaat om bevestigende Schriftgedeelten, uit de Bijbel blijkt dat er een omzetting kwam met het offer van Jezus en zeker met de vernietiging van de laatste tempel in jaar 70.

Met het offer van Jezus dat aanvaard werd door de Schepper werd hij de eeuwigdurende hogepriester, 1* er was geen Aardse priester meer nodig, de Tempel was er niet meer, was ook niet nodig, niemand kan trouwens nog zeggen of aantonen dat hij een afstammeling van Levi is.

Met het scheuren van het gordijn in de materiele tempel gaf de Schepper duidelijk te kennen dat het aardse Jeruzalem de tempel en alle rituelen daaromtrent afgedaan zijn. Paulus gaf ook te kennen dat er een nieuw Jeruzalem is, een geestelijk, door het scheuren van het gordijn hebben we geestelijk toegang, teksten komen nog mits je ontvankelijk ben voor Gods geest

Je mag natuurlijk ook met Bijbelteksten komen waarvan je denkt dat je gelijk hebt, kunnen we het in alle rust bespreken. Als we eruit zijn zal je ook automatisch antwoord krijgen op andere vragen, dat kan ik je verzekeren.

*1 Je zou de gedeelten over Melchizedek en Abraham eens kunnen beschouwen, dat is verhelderend.

aangepast door Antoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je niet overdonderen voorlopig 3 gedeelten maar beschouw ook 

Genesis 14:18/ Psalm 110:4/ Hebreeën 5:5/ Hebreeën 5:10/ Hebreeën 6:20/ Hebreeën 7:21/ Genesis 14:17-20/ Psalm 110:4

Psalm 110:4
4 Jehovah heeft een eed gezworen en hij zal niet van gedachten veranderen:‘Jij bent voor eeuwig een priester zoals Melchizedek!

Hebreeën 5:5
5 Zo heeft ook de Christus niet zichzelf de eer gegeven hogepriester te worden. Dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.’

4 Niemand kan zichzelf die eer geven, maar iemand krijgt die alleen als hij door God wordt geroepen, zoals Aäron. 5 Zo heeft ook de Christus niet zichzelf de eer gegeven hogepriester te worden. Dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.’ 6 Ergens anders zegt hij ook: ‘Jij bent voor eeuwig een priester zoals Melchizedek.’

Kort en goed er is een Hogepriester dat is Jezus

aangepast door Antoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Zou ik niet te zeker van zijn. Ik heb van mijn buurman misleidende voorbeelden gekregen over de bijbel die ik meteen kon ontkrachten omdat ik de bijbel ook ken. Uiteraard kon ik ze naar hem toe niet ontkrachten omdat de man geïndoctrineerd is door zijn religieus instituut. Pas maar op en onderzoek liever de bijbel onafhankelijk van de jehova's getuigen. 

Je zou vooringenomenheid beter kunnen  laten wat het is, wel ben ik benieuwd naar het punt waar het omging met je buren, welke verzen bracht je er tegen in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Antoon zei:

As ik jou Was, zou ik niet zo stellig zijn, je mag alleen stellig zijn als je ook met Bijbelse teksten je betoog kan uiteenzetten, iets roepen kunnen we allemaal,  ik zou het ook kunnen, maar dit schiet niet op, het gaat om bevestigende Schriftgedeelten, uit de Bijbel blijkt dat er een omzetting kwam met het offer van Jezus en zeker met de vernietiging van de laatste tempel in jaar 70.

Met het offer van Jezus dat aanvaard werd door de Schepper werd hij de eeuwigdurende hogepriester, 1* er was geen Aardse priester meer nodig, de Tempel was er niet meer, was ook niet nodig, niemand kan trouwens nog zeggen of aantonen dat hij een afstammeling van Levi is.

Met het scheuren van het gordijn in de materiele tempel gaf de Schepper duidelijk te kennen dat het aardse Jeruzalem de tempel en alle rituelen daaromtrent afgedaan zijn. Paulus gaf ook te kennen dat er een nieuw Jeruzalem is, een geestelijk, door het scheuren van het gordijn hebben we geestelijk toegang, teksten komen nog mits je ontvankelijk ben voor Gods geest

Je mag natuurlijk ook met Bijbelteksten komen waarvan je denkt dat je gelijk hebt, kunnen we het in alle rust bespreken. Als we eruit zijn zal je ook automatisch antwoord krijgen op andere vragen, dat kan ik je verzekeren.

*1 Je zou de gedeelten over Melchizedek en Abraham eens kunnen beschouwen, dat is verhelderend.

Maar wat je hier schrijft ontken ik niet hoor. De vraag die je stelde over wie het volk van God is zie ik alleen niet beantwoord 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Antoon zei:

Je zou vooringenomenheid beter kunnen  laten wat het is, wel ben ik benieuwd naar het punt waar het omging met je buren, welke verzen bracht je er tegen in. 

Eén voorbeeld is dat hij de hel ontkent, terwijl de bijbel deze gewoon beschrijft als een eeuwige plaats van pijniging. Met wat voorbeelden die ik weinig logisch vond ontkrachtte hij de teksten die geschreven stonden. Ik ben niet vooringenomen, echt niet. Ik lees al jaren de bijbel. Heb heel veel studies gedaan over de bijbel vanuit diverse hoeken. Daarom zeg ik je steeds dat je beter onafhankelijk van een georganiseerde religie de bijbel kunt bestuderen. Ik kan je diverse bijbelteksten aanreiken maar die moet ik dan gaan opzoeken. Ik heb me zo vaak in de hel verdiept dat ik wat dat betreft niet meer in twijfel gebracht kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Antoon zei:

As ik jou Was, zou ik niet zo stellig zijn, je mag alleen stellig zijn als je ook met Bijbelse teksten je betoog kan uiteenzetten, iets roepen kunnen we allemaal,  ik zou het ook kunnen, maar dit schiet niet op, het gaat om bevestigende Schriftgedeelten, uit de Bijbel blijkt dat er een omzetting kwam met het offer van Jezus en zeker met de vernietiging van de laatste tempel in jaar 70.

Je hebt gelijk maar als ik dat doe dan kom jij weer met een andere tekst die het tegen spreekt. Het is een kwestie van interpretatie. Ik heb veel gelezen en heb mijn interpretatie regelmatig bijgesteld. Toch komt er over bepaalde onderwerpen een overtuiging op een bepaald moment. Jullie stroming verkondigt zeker waarheden maar ik kan me absoluut niet vinden in bijvoorbeeld het ontkennen van de hel. Ik heb begrepen dat jullie ook anders denken over Jezus dan de gemiddelde christen. Ik geloof dat zonder zijn verlossingswerk de weg naar God afgesloten zou zijn. Als dat wordt ontkend dan heeft praten wat mij betreft geen zin. Ik heb wel respect voor jou hoor. Maar ik vrees dat wij het over bepaalde onderwerpen niet eens gaan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog even een opmerking Antoon. Verschil van inzicht heb ik heel vaak met gelovigen. Een vriendin van mij is aangesloten bij de Hervormde kerk. Die heb ik ook bijbelteksten voorgelegd maar die worden dan tenietgedaan door de cathegismus. Ik heb geleerd dat het beter is om dan maar te stoppen met de discussie want een overtuiging is niet te kraken. Ik ben zelf jaren geleden op onderzoek uitgegaan en heb daardoor mijn eigen overtuiging gekregen welke ik ook kan onderbouwen. Ik weet echter door ervaring dat het jou niet gaat overtuigen. Misschien is het goed om je te zeggen dat ik geloof in een levende God die veel invloed en wonderen verricht in mijn leven. Vaak achteraf pas merkbaar en enkel door geloof. Geloof is de sleutel. De juiste interpretatie volgt uiteindelijk wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik nog even reageren, jij ziet het goed, op een gegeven moment kan je beter stoppen over een onderwerp. doorgaan kan tot ruzie  komen. Jij en ik hebben gestudeerd en blijven studeren, ik moet ook weleens een mening herzien, ik hoop dat je kennis in je opneemt die je voordeel strekt, hoop ik voor mijzelf ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Antoon zei:

Mag ik nog even reageren, jij ziet het goed, op een gegeven moment kan je beter stoppen over een onderwerp. doorgaan kan tot ruzie  komen. Jij en ik hebben gestudeerd en blijven studeren, ik moet ook weleens een mening herzien, ik hoop dat je kennis in je opneemt die je voordeel strekt, hoop ik voor mijzelf ook.

Je mag altijd reageren. Je bent een oprecht mens en dag waardeer ik erg. Die vriendin van mij is ook oprecht. En ondanks de verschillen blijven we gewoon in gesprek. Sommige onderwerpen blijven onoverbrugbaar. Wij kunnen daar mee leven. Ik merk dat ik met jou ook in gesprek kan blijven ondanks dat we verschillende visies hebben. Schroom ook niet om me terecht te wijzen waar nodig. Hoewel het niet altijd leuk is, zal ik er wel over na gaan denken omdat ik maar al te goed weet dat ik soms terechtwijzingen nodig heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...