Ga naar inhoud

Auto verzekering en schade afhandeling


AME

Aanbevolen berichten

Beste Netforumers,

In januari 2023 is er schade gereden met mijn auto. Zoals gebruikelijk meld je dit bij de verzekering en vult met de tegenpartij het schade formulier in. Zo gezegd zo gedaan. Ik ben WA verzekerd dus wordt alleen de schade aan de tegenpartij vergoed. Ik ben verzekerd via een tussenpersoon hier heb ik een pakket met meerdere verzekeringen. In maart 2023 zie ik in ene zonder waarschuwing dat mijn verzekering pakket met € 35,- is gestegen. Had wel handig geweest als ik hier een voorwaarschuwing op had gekregen. Na mail wisseling blijkt dat mijn autoverzekering van €34,- naar bijna € 70,- is gestegen. Terwijl nog niet bekend is wat de kosten zijn van de schade. Vind ik bijzondere wijze van handelen. De tegenpartij heeft inmiddels aangegeven dat de schade eind maart is hersteld. Dan verwacht je toch dat er nu een schade bedrag bekend is. Dus niet. Ik schat dat de schade niet meer dan € 1000,- zal zijn (herstel van een achterbumper met een paar minieme krasjes). Echter betaal ik dus in het 1e jaar ruim € 500,- extra aan verzekering, en de opvolgende jaren nog een verhoogd bedrag. Ik ben van 10 schade vrije jaren terug gezet naar 5 schade vrije jaren. Is dit normaal?

Is het normaal dat je premie verdubbeld bij schade? Wat als je € 10.000 schade rijdt. Gaat je premie dan € 1000,- per maand worden ofzo?

Daarnaast heb ik op Independer gekeken naar een auto verzekering en als ik daar een WA verzekering met Inzittenden en rechtsbijstand afsluit met 5 schade vrije jaren betaal ik afgerond € 39,-. Dat is wel bijzonder. Of mis ik soms iets?

Graag zie ik jullie inhoudelijke reactie tegemoet.

PS: Bovenstaande heb ik al besproken met mijn tussenpersoon en dat zou de normale gang van zaken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je verzekeringsmaatschappijen gaat bekijken dan kom je uiteindelijk altijd uit bij investeringsmaatschappijen als Blackrock. Deze aasgieren hebben overal een dikke vinger in de pap en bepalen het beleid. Natuurlijk is het niet normaal dat je het dubbele moet gaan betalen maar een verzekeringsmaatschappij moet ook winst maken. Met een vaag verhaal kunnen ze dit gewoon maken. Mijn advies is: betaal een volgende keer zelf de schade als het bedrag niet erg hoog is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lullig man. Misschien is dat ook wel een truc zodat je nauwelijks om de verzekeringsmaatschappij heen kunt. 
 

k heb zelf een keer schade veroorzaakt bij iemand aan een kippenhok. Met die man afgesproken om het buiten de verzekering te regelen. Hij ging akkoord en vroeg teveel geld. Ik heb het toch gedaan om al het verdere gezeur te voorkomen 

 

het komt altijd op hetzelfde neer. Ben je eerlijk, dan word je genaaid. Toch voelt genaaid worden voor mij minder erg dan dat ik mee ga in het kwaad. Het is ook minder erg objectief gezien. 

aangepast door De Teruggetrokkene
Link naar reactie
Delen op andere sites

De verhoging van de premie heeft niets te maken met de hoogte van het schadebedrag maar met de bonus malus (aantal schadevrije jaren). Nadat je het schadebedrag weet heb je een jaar om te bekijken of je het schadebedrag voor eigen rekening wilt nemen. Indien je dat doet wordt de verhoging van de premie met terugwerkende kracht weer aan je terug betaald. Met kleine schadebedragen wordt er ook geadviseerd om dat te doen. Jouw assurantietussenpersoon kan je dat uitleggen.
Ikzelf ben na mijn studie, en vooral teleurstelling in de praktijk, een carrière switch gaan maken en heb het assurantiekantoor van mijn vader overgenomen. Dus vandaar mijn reactie.

aangepast door Koebe
spellingfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Koebe zei:

De verhoging van de premie heeft niets te maken met de hoogte van het schadebedrag maar met de bonus malus (aantal schadevrije jaren). Nadat je het schadebedrag weet heb je een jaar om te bekijken of je het schadebedrag voor eigen rekening wilt nemen. Indien je dat doet wordt de verhoging van de premie met terugwerkende kracht weer aan je terug betaald. Met kleine schadebedragen wordt er ook geadviseerd om dat te doen. Jouw assurantietussenpersoon kan je dat uitleggen.
Ikzelf ben na mijn studie, en vooral teleurstelling in de praktijk, een carrière switch gaan maken en heb het assurantiekantoor van mijn vader overgenomen. Dus vandaar mijn reactie.

@Koebe Dank je wel voor je reactie. Duidelijk verhaal.

Maar is het normaal dat de verzekering dan € 30,- meer gaat kosten?

Zoals ik had verteld op Indipender zie ik gelijk waardige verzekeringen met 5 jaar schade vrij voor afgerond € 39,-.

Waar zit dat prijs verschil dan in?

Als ik over zou stappen en de schade niet betaal, maar aan de verzekering overlaat, betaal ik dan ook die genoemde € 39,- van Indipender? Of wordt dat verhoogd omdat er dit jaar schade is gereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

AME, ik heb je een privé bericht gestuurd. Dit omdat het een te ingewikkeld verhaal wordt om hier neer te zetten en omdat het op jouw situatie betrokken is. Ik wil meelezers niet per ongeluk van een advies of ideeën voorzien die niet voor hun situatie geldt. Wat verzekeringen betreft verwijs ik mensen graag door naar hun eigen adviseur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-6-2023 om 18:01, AME zei:

Beste Netforumers,

In januari 2023 is er schade gereden met mijn auto. Zoals gebruikelijk meld je dit bij de verzekering en vult met de tegenpartij het schade formulier in. Zo gezegd zo gedaan. Ik ben WA verzekerd dus wordt alleen de schade aan de tegenpartij vergoed. Ik ben verzekerd via een tussenpersoon hier heb ik een pakket met meerdere verzekeringen. In maart 2023 zie ik in ene zonder waarschuwing dat mijn verzekering pakket met € 35,- is gestegen. Had wel handig geweest als ik hier een voorwaarschuwing op had gekregen. Na mail wisseling blijkt dat mijn autoverzekering van €34,- naar bijna € 70,- is gestegen. Terwijl nog niet bekend is wat de kosten zijn van de schade. Vind ik bijzondere wijze van handelen. De tegenpartij heeft inmiddels aangegeven dat de schade eind maart is hersteld. Dan verwacht je toch dat er nu een schade bedrag bekend is. Dus niet. Ik schat dat de schade niet meer dan € 1000,- zal zijn (herstel van een achterbumper met een paar minieme krasjes). Echter betaal ik dus in het 1e jaar ruim € 500,- extra aan verzekering, en de opvolgende jaren nog een verhoogd bedrag. Ik ben van 10 schade vrije jaren terug gezet naar 5 schade vrije jaren. Is dit normaal?

Is het normaal dat je premie verdubbeld bij schade? Wat als je € 10.000 schade rijdt. Gaat je premie dan € 1000,- per maand worden ofzo?

Daarnaast heb ik op Independer gekeken naar een auto verzekering en als ik daar een WA verzekering met Inzittenden en rechtsbijstand afsluit met 5 schade vrije jaren betaal ik afgerond € 39,-. Dat is wel bijzonder. Of mis ik soms iets?

Graag zie ik jullie inhoudelijke reactie tegemoet.

PS: Bovenstaande heb ik al besproken met mijn tussenpersoon en dat zou de normale gang van zaken zijn.

Is het geen idee om die oude verzekering op te zeggen en een nieuwe te nemen.

Ik heb zelf net een autoverzekering afgesloten bij InShared, heb geen enkele no claim korting, want kom uit het buitenland en betaal rond de 40 euro per maand.

Als je verzekeringsmaatschappij de premie verhoogt heb je zo te zien het recht om dat niet te accepteren.

 

Verzekeraars kunnen tijdens de looptijd van de autoverzekering de voorwaarden en premie wijzigen. Die wijziging gaat dan eerder in dan de datum dat het contract vervalt. Dit kan op basis van een zogenaamde 'en-bloc clausule' in de voorwaarden.

De verzekeraar moet je over zo'n nadelige wijziging op tijd en duidelijk informeren. Maar er is geen termijn vastgelegd waaraan verzekeraars zich moeten houden. Je mag de verzekering bij zo'n nadelige poliswijziging direct opzeggen. Doe dit wel binnen 30 dagen na het bericht hierover. 

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/opzeggen

Als je dan vervolgens zelf een nieuwe polis online afsluit, misschien via Independer of zo, dan bespaar je ook de kosten van je tussenpersoon. Jij bent uiteindelijk die deze persoon betaalt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...