Ga naar inhoud

Moet het koningshuis verdwijnen?


Balthasar Boma

Aanbevolen berichten

Tijdens het partijcongres van GL/PvdA (waarom kiezen die lui geen fatsoenlijke naam) is duidelijk geworden dat ze het liefst het koningshuis willen afschaffen.

De leden van GroenLinks en de PvdA willen afschaffing van de monarchie opgenomen zien in het gezamenlijke verkiezingsprogramma van hun partijen. Een wijzigingsvoorstel van die strekking is op het verkiezingscongres van de linkse combinatie met een nipte meerderheid (ruim 52 procent stemde voor) aangenomen.

Nu ben ik geen grote fan van het koningshuis, maar hoort het niet een klein beetje bij ons land.

Net zoals windmolens en de Efteling?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Balthasar Boma zei:

Tijdens het partijcongres van GL/PvdA (waarom kiezen die lui geen fatsoenlijke naam) is duidelijk geworden dat ze het liefst het koningshuis willen afschaffen.

De leden van GroenLinks en de PvdA willen afschaffing van de monarchie opgenomen zien in het gezamenlijke verkiezingsprogramma van hun partijen. Een wijzigingsvoorstel van die strekking is op het verkiezingscongres van de linkse combinatie met een nipte meerderheid (ruim 52 procent stemde voor) aangenomen.

Nu ben ik geen grote fan van het koningshuis, maar hoort het niet een klein beetje bij ons land.

Net zoals windmolens en de Efteling?

Ja het hoort een klein beetje bij ons land. Maar net als bij tradities kun je je afvragen of deze persé moeten blijven bestaan 'omdat het nou eenmaal tradities zijn'. Stierenvechten en stierenrennen zijn tradities in Spanje maar mogen wat mij betreft liever gisteren dan vandaag worden afgeschaft. Maar dat willen ze niet 'omdat het tradities zijn'.

Krijgt het Koningshuis te weinig geld, te veel of precies genoeg? Krijgen ze 'loon naar werken' of een salaris dat niet uit te leggen is aan de eenvoudige burger?

Citaat:

"Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix gaan er volgend jaar in salaris weer fors op vooruit. Uit de Prinsjesdagstukken blijkt dat ze er in totaal ongeveer 600.000 euro bij krijgen, aan salaris en onkostenvergoeding.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst volgen ze daarmee de loonontwikkeling in de cao voor de Rijksoverheid. De lonen stijgen omdat die gecompenseerd worden voor de inflatie.

Het jaarinkomen van de koning stijgt daardoor met zo'n 55.000 euro naar bijna 1,1 miljoen euro. Zijn vrouw Máxima gaat er 20.000 euro op vooruit en verdient volgend jaar 431.000 euro. Ook prinses Amalia heeft recht op een loonsverhoging, maar zij stort haar toelage vrijwillig terug in de schatkist totdat ze afgestudeerd is.

In de Grondwet staat dat de koning, zijn opvolger, de afgetreden vorst en hun echtgenoten geen loon- of inkomstenbelasting betalen. Ze mogen dus hun hele toelage houden."

Bron: https://nos.nl/collectie/13951/artikel/2491089-inkomen-oranjes-stijgt-opnieuw-volgen-cao-rijksoverheid

 

ܐܠܐ ܢܦܫܗ ܤܪܩ ܘܕܡܘܬܐ ܕܥܒܕܐ ܢܤܒ ܘܗܘܐ ܒܕܡܘܬܐ ܕܒܢܝܢܫܐ ܘܒܐܤܟܡܐ ܐܫܬܟܚ ܐܝܟ ܒܪܢܫܐ ܀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen kwestie van het verleden van Bernhard 'weer even onder de aandacht brengen'. De man heeft altijd beweerd nooit lid van de NSDAP te zijn geweest. En nu blijkt hij dus al die jaren keihard te hebben gelogen.

Citaat:

In een serie vraaggesprekken die hij voor zijn dood had met de Volkskrant zei de prins nog: "Ik kan met de hand op de Bijbel verklaren: ik was nooit een nazi. Ik heb nooit het partijlidmaatschap betaald, ik heb nooit een lidmaatschapskaart gehad."

Bron: https://nos.nl/artikel/2492806-bernhard-had-lidmaatschapskaart-nsdap-in-eigen-archief

aangepast door Choppy

ܐܠܐ ܢܦܫܗ ܤܪܩ ܘܕܡܘܬܐ ܕܥܒܕܐ ܢܤܒ ܘܗܘܐ ܒܕܡܘܬܐ ܕܒܢܝܢܫܐ ܘܒܐܤܟܡܐ ܐܫܬܟܚ ܐܝܟ ܒܪܢܫܐ ܀

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, Choppy zei:

Het is geen kwestie van het verleden van Bernhard 'weer even onder de aandacht brengen'. De man heeft altijd beweerd nooit lid van de NSDAP te zijn geweest. En nu blijkt hij dus al die jaren keihard te hebben gelogen.

Citaat:

In een serie vraaggesprekken die hij voor zijn dood had met de Volkskrant zei de prins nog: "Ik kan met de hand op de Bijbel verklaren: ik was nooit een nazi. Ik heb nooit het partijlidmaatschap betaald, ik heb nooit een lidmaatschapskaart gehad."

Bron: https://nos.nl/artikel/2492806-bernhard-had-lidmaatschapskaart-nsdap-in-eigen-archief

Ja, die man heeft inderdaad keihard gelogen, zonder enige twijfel. Maar, wat mij ook opvalt is de timing van dit alles.

13 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Het verleden van de prins weer even onder de aandacht brengen heeft invloed op de publieke opinie. Wel toevallig dat die politieke partij nu ineens met het voorstel komt om het koningshuis af te schaffen. Ik geloof al lang niet meer in dit soort toevalligheden. Daarom leg ik een verband tussen deze 2 kwesties. 

Inderdaad en waarom juist nu. Volgens mij is het al heel lang bekend dat die man keihard heeft gelogen.

Maar, het koningshuis is voor veel mensen een stukje houvast in een steeds gekker wordende wereld. 

17 uur geleden, Choppy zei:

Ja het hoort een klein beetje bij ons land. Maar net als bij tradities kun je je afvragen of deze persé moeten blijven bestaan 'omdat het nou eenmaal tradities zijn'. Stierenvechten en stierenrennen zijn tradities in Spanje maar mogen wat mij betreft liever gisteren dan vandaag worden afgeschaft. Maar dat willen ze niet 'omdat het tradities zijn'.

Krijgt het Koningshuis te weinig geld, te veel of precies genoeg? Krijgen ze 'loon naar werken' of een salaris dat niet uit te leggen is aan de eenvoudige burger?

Citaat:

"Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix gaan er volgend jaar in salaris weer fors op vooruit. Uit de Prinsjesdagstukken blijkt dat ze er in totaal ongeveer 600.000 euro bij krijgen, aan salaris en onkostenvergoeding.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst volgen ze daarmee de loonontwikkeling in de cao voor de Rijksoverheid. De lonen stijgen omdat die gecompenseerd worden voor de inflatie.

Het jaarinkomen van de koning stijgt daardoor met zo'n 55.000 euro naar bijna 1,1 miljoen euro. Zijn vrouw Máxima gaat er 20.000 euro op vooruit en verdient volgend jaar 431.000 euro. Ook prinses Amalia heeft recht op een loonsverhoging, maar zij stort haar toelage vrijwillig terug in de schatkist totdat ze afgestudeerd is.

In de Grondwet staat dat de koning, zijn opvolger, de afgetreden vorst en hun echtgenoten geen loon- of inkomstenbelasting betalen. Ze mogen dus hun hele toelage houden."

Bron: https://nos.nl/collectie/13951/artikel/2491089-inkomen-oranjes-stijgt-opnieuw-volgen-cao-rijksoverheid

Dat is ook waar, omdat we het altijd hebben gehad, wil niet zeggen dat we het moeten blijven houden.

In de toekomst in het koningshuis toch onhoudbaar, want dan wonen hier zoveel mensen met vreemde roots die helemaal niets hebben met onze geschiedenis of cultuur. En laat dan nu toevallig ook de mensen zijn die je bij de partij van Timmermans tegenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 15-10-2023 om 09:56, Balthasar Boma zei:

Ja, die man heeft inderdaad keihard gelogen, zonder enige twijfel. Maar, wat mij ook opvalt is de timing van dit alles.

Inderdaad en waarom juist nu. Volgens mij is het al heel lang bekend dat die man keihard heeft gelogen.

Maar, het koningshuis is voor veel mensen een stukje houvast in een steeds gekker wordende wereld. 

Dat is ook waar, omdat we het altijd hebben gehad, wil niet zeggen dat we het moeten blijven houden.

In de toekomst in het koningshuis toch onhoudbaar, want dan wonen hier zoveel mensen met vreemde roots die helemaal niets hebben met onze geschiedenis of cultuur. En laat dan nu toevallig ook de mensen zijn die je bij de partij van Timmermans tegenkomt.

Mijn probleem met het afschaffen van de monarchie is dat wij dan een systeem krijgen zoals de Bondsrepubliek Duitsland waar er een symbolische president bestaat die eigenlijk niets betekent. Het koningshuis heeft een symbolische waarde, een machteloze president als staatshoofd heeft geen symbolische waarde en bestaat eigenlijk alleen omdat het politieke systeem is ontworpen om een constitutionele monarchie heen (zoals Duitsland). Als Nederland ooit een republiek zou worden dan hoop ik dat wij een systeem zoals de Verenigde Staten zouden implementeren in plaats van het huidige systeem behouden en dan een andere symbolische positie installeren (de meeste Duitsers weten niet eens de naam van hun president). 

Persoonlijk ben in een monarchist dus zou ik niet voor de afschaffing stemmen, maar als wij toch een republiek worden moeten wij het tenminste goed doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als de koning weg moet word het een dure zaak 😉die hebben zich heel goed ingedekt.lees wet noppens er maar eens op na.voor de overdracht van een groot gedeelte van hun bezittingen,zijn deze eerst in kaard gebracht,daarna in waarde geschat en aan de hand van die waarde krijgen ze elk jaar een uitkering,tot in de eeuwigheid,of iemand moet zo dom zijn om ze te onslaan,want dan krijgen ze alles weer terug😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant al die verschillende meningen.

Nederland zal denk ik over een jaar of 20 niet meer bestaan. We zullen stap voor stap overgaan in het Europese rijk. 

Wij zullen een soort provincie worden en ik denk dat daarbij niet langer een koningshuis zal passen.

Het is een illusie om te denken dat wij een zelfstandig land zullen blijven. Wij mogen nu al bijna niets meer van Europa. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een illusie dat het beter zou gaan met Nederland als een Republiek. Laat het koningshuis maar blijven, betalen moet je ze toch... en anders is er weer een onheuze hap uit de begroting die wordt gefinancierd met het geld van de belastingbetaler.  Ik heb trouwens al wel eens de indruk gehad dat het koningshuis al moves heeft gemaakt om heimelijk af te treden. Je zou maar een telg zijn uit die familie!  Wat de verkiezingen betreft, is er géén één partij die deugt. Het is puur spektakel, zelfs geen B-film waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...