Ga naar inhoud

Progressief Christendom


Squidward

Progressief christendom   

4 leden hebben gestemd

  1. 1. Progressief christendom is:

    • Een satanische vlam
    • Een verrijking
      0


Aanbevolen berichten

In steeds meer hedendaagse 'kerken' lijkt het traditionele karakter te vervagen, waardoor het eerder een new age clubje lijkt te worden met de kaft van de Bijbel als decoratief omhulsel. Ze lijken de spirituele richtlijnen opzettelijk te negeren, verdraaien en uit de context te trekken, met een gebrek aan overtuiging en bewustzijn van zonden. Kritiek wordt gezien als oordelen en weggewuifd als het niet staan in de geest, wat de aanleiding is voor deze, toch wel bijzondere peiling.

aangepast door Squidward
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand is er ongevoelig voor, maar op een gegeven moment komt er wel een punt dat het ophoud lijkt me. Vooral als je het liefst hele bladzijdes uit de bijbel wilt scheuren. Dan ben je Christen af in mijn visie en is het beter om eerlijk naar jezelf te zijn.

aangepast door Squidward
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Squidward

Hier had ik nog niet van gehoord. Daarom zal ik ook niet stemmen aangezien ik hier weinig vanaf weet.

Misschien zou je kunnen uitleggen wat dit dan precies inhoudt, tuurlijk kan ik een zoekmachine gebruiken (ook gedaan zojuist).

Wat houdt dit progressieve volgens jou in? Welke ervaringen heb jij met progressieve christenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vermijd liever het forum te belasten met hun dwalingen. Daarom zal ik hier niet in detail op ingaan. Tolerantie is verschillend van acceptatie; het is belangrijk mensen niet te vervolgen voor hun levenskeuzes. Lief te hebben, voor hen te bidden en gesprekken voeren over zonden is essentieel, maar het uit de context halen en verdraaien van bepaalde bijbel verzen en zo het praktiseren van bepaalde zonden als iets positiefs neer te zetten gaat tegen de kerntaak van de kerk in. Dit is precies wat de progressieve beweging doet.

Een oprecht Christelijke levensweg vereist een openheid voor het concept van zonden, zonder voortdurend het 'oordeel niet' vers te misbruiken of beweren dat je gered bent en dus vrij om alles te doen en zelfs pronkt met de spirit maar nooit die conviction in de spirit voelt van dat iets een zonde/no go is.

Een kerk die zonden ontkent en goedpraat, vervult niet haar functie en biedt geen hulp bij het bewandelen van de juiste weg en het opnemen van het kruis. Het enige wat het doet is het geloof zo sterk verzwakken totdat er een nieuwe herschreven bijbel uit voortvloeit. Kwestie van tijd... 

Het is niets meer dan een trojaans paard binnen het Christendom. 

Uiteraad is discussies voeren met mensen die alle onderwerpen uit de bijbel bewust verwerpen en verdraaien zinloos en tijdverspilling. 

Zij die de Bijbel hebben en de moeite nemen, koste wat het kost, om alles te verdraaien en te verwerpen uit datzelfde boek om zo deze beweging in stand te houden, weten heel goed waar ze mee bezig zijn. 

Ik had ooit gesproken met een atheist die zo'n Christelijk forum host. De eigenaar dus. Volgens mij denken die mensen dat ze een prachtig kunstwerk maken en de wereld een plezier doen, maar voor mij ziet hun werk er zo uit: niemand hangt zomaar zo'n schilderij in huis.

a07d8036a4770e1fa91868263d854530.jpg

Sommigen hebben blijkbaar in hun jeugd zulke slechte ervaringen met de kerk gehad, dat ze de noodzaak voelen om dit te doen.

aangepast door Squidward
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nice, een poll! Ik gooi mijn vote op de satanische vlam, klinkt vet grappig. By the way, doet me denken aan die dagen dat ik met een paar maten een gaming community runde. Eerlijk gezegd, we fluisterden altijd tegen elkaar: hack hun votes! Die pseudo-democratie was echt lachen. Misschien moet ik daar 'n topic over starten of een blog over pennen. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebrews 12:2 Looking unto Jesus the author and finisher of our faith; who for the joy that was set before him endured the cross, despising the shame, and is set down at the right hand of the throne of God.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-12-2023 om 01:52, Squidward zei:

Ik vermijd liever het forum te belasten met hun dwalingen. Daarom zal ik hier niet in detail op ingaan. Tolerantie is verschillend van acceptatie; het is belangrijk mensen niet te vervolgen voor hun levenskeuzes. Lief te hebben, voor hen te bidden en gesprekken voeren over zonden is essentieel, maar het uit de context halen en verdraaien van bepaalde bijbel verzen en zo het praktiseren van bepaalde zonden als iets positiefs neer te zetten gaat tegen de kerntaak van de kerk in. Dit is precies wat de progressieve beweging doet.

Een oprecht Christelijke levensweg vereist een openheid voor het concept van zonden, zonder voortdurend het 'oordeel niet' vers te misbruiken of beweren dat je gered bent en dus vrij om alles te doen en zelfs pronkt met de spirit maar nooit die conviction in de spirit voelt van dat iets een zonde/no go is.

Een kerk die zonden ontkent en goedpraat, vervult niet haar functie en biedt geen hulp bij het bewandelen van de juiste weg en het opnemen van het kruis. Het enige wat het doet is het geloof zo sterk verzwakken totdat er een nieuwe herschreven bijbel uit voortvloeit. Kwestie van tijd... 

Het is niets meer dan een trojaans paard binnen het Christendom. 

Uiteraad is discussies voeren met mensen die alle onderwerpen uit de bijbel bewust verwerpen en verdraaien zinloos en tijdverspilling. 

Zij die de Bijbel hebben en de moeite nemen, koste wat het kost, om alles te verdraaien en te verwerpen uit datzelfde boek om zo deze beweging in stand te houden, weten heel goed waar ze mee bezig zijn. 

Ik had ooit gesproken met een atheist die zo'n Christelijk forum host. De eigenaar dus. Volgens mij denken die mensen dat ze een prachtig kunstwerk maken en de wereld een plezier doen, maar voor mij ziet hun werk er zo uit: niemand hangt zomaar zo'n schilderij in huis.

a07d8036a4770e1fa91868263d854530.jpg

Sommigen hebben blijkbaar in hun jeugd zulke slechte ervaringen met de kerk gehad, dat ze de noodzaak voelen om dit te doen.

Bedankt voor je uitleg en de toegevoegde filmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...