Ga naar inhoud

Heeft een overheid wel of geen goede bedoelingen?


Sherlock

Aanbevolen berichten

Dit is iets wat ik mij al een tijdlang afvraag. Sommige mensen zien de overheid als een soort vader die over de bevolking waakt en zorgt dat alles goed komt als er problemen zijn en anderen zien de overheid als een duistere macht die in opdracht van anderen een niet al te frisse agenda probeert door te voeren.

Het lijkt mij wel een belangrijke vraag, want als we een overheid hebben met goede intenties, dan mogen ze best een fout maken want het blijven mensen, maar je weet dan dat ze in ieder geval in jouw belang handelen. 

Maar, aan de andere kant als dat niet zo is en ze er heimelijk een andere agenda op na houden, dan zouden ze per direct uit hun functie ontheven moeten worden.

De ene keer denk het eerste en een andere keer het tweede. Ik ben er nog niet helemaal uit naar welke kant de weegschaal doorslaat.

Wat denken jullie? Wel of geen goede intenties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik niet heel zwart/wit. Overheid is een soort machine en radertjes. Sommige elementen in die machine doen gewoon hun taak, andere ook maar zijn corrupt. Een gehackte computer kan ook nog zijn taken uitvoeren maar daarnaast doet het ook wat de hacker wilde dat het doet. Een hacker heeft er baat bij dat de gebruiker het niet door heeft.

Maar ze maken het wel erg bont momenteel. Zoiets al de toeslagenaffaire en de slachtoffers maar niet uitbetalen, wel is er ruimte om een schilderij te kopen van miljoenen euros. Dan weet je toch waar ze hun prioriteiten/intenties hebben liggen. En wellicht zijn veel politici onder druk gezet/chantabel.

Verder moet je je afvragen wie/wat die hacker is in deze vergelijking.

Δ

capstone

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergelijk het een beetje met een bewezen totalitaire bananen republiek, echt niet alle bestuurders daarin zullen corrupt zijn, er zijn er bij met goede bedoelingen denk ik, zelfs in Nazi Duitsland, maar het is als een machine met knoppen, toeters, bellen, vliegwielen, radertjes en wat al niet meer, als de machine ontworpen is voor een minder goed doel zullen al die knoppen en radars en wat al niet meer hun werk doen, niets daarvan  zal tegendraads worden.

Als de intentie van een regering opeens veel minder goedbedoeld is naar de burger zullen al die ambtenaren en mede bestuurders alsook ministeries niet meteen een protesthouding aannemen, ze worden goedbetaald, waarom dan opeens het voortouw aannemen, past niet altijd bij mensen, ze gaan met een goed geweten om 5 uur naar huis, ze zullen hun bedenkingen hebben maar die verdwijnen bij het journaal en 1 vandaag, het is als een groot orkest men is van elkaar afhankelijk, niemand wil opvallen voor een bij voorbaat verloren zaak. Forum voor democratie is een uitzondering, een uitzondering zoals er altijd bij grote problemen en opvatting is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...