Ga naar inhoud

Wat is nu eigenlijk een christen?


Sherlock

Aanbevolen berichten

Er is hier de afgelopen dagen nogal wat discussie geweest over christenen, of beter gezegd wat iemand eigenlijk verstaat onder christen.

Voor de één is het duidelijk dat er heel veel verschillende christenen zijn, waarbij dan ook de ene soort beter of slechter is dan de andere. Voor een niet christen is het duidelijk en is iedereen die in God gelooft een christen, ongeacht welke religie ze aanhangen.

Niet zo vreemd dan dat er allerlei verwarring ontstaat.

Kunnen we dan misschien beter afscheid nemen van het woord "christen" omdat het te veel verwarring veroorzaakt of heeft iemand een goede definitie van wat een christen nu precies is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het Christendom de grootste religie en het harst groeiende  kent twee grote breuklijnen de eerst 1054 toen de Kerk scheurde de tweede breuklijn 1517 reformatie en binnen de reformatie heb je het calvinisme,Anglicana en de Lutherana.

 

Binnen de Romana heb je de Katholieken en  Oud Katholieken  zijn staan net als de Orthodoxen in de Apostolische Successie.

 

Maar allen geloven zijn in de Drieeenheid en Jezus de Christus als de Verlosser................... zo maar even kort en bondig samen gevat.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een christen is iemand die weet dat hij of zij God nodig heeft en tot inkeer komt dat hij of zij een zondaar is en hierom om vergeving vraagt.

Jezus heeft gezegd dat we van iedereen moeten houden inclusief je vijanden... En voor hen te bidden. Dit is mogelijk als je je ego leert los te laten en je zult God's liefde ervaren

De betekenis van het leven is liefde en Jezus heeft ons laten zien hoe we moeten leven. Jezus is de waarheid, puur en heeft de wereld overwonnen. Hij vroeg zelfs om vergeving voor diegene die hem aan het kruis hebben gehangen onder het motto: Vader vergeef hen voor zei weten niet wat zei doen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-12-2021 om 14:09, Flieko zei:

Een christen is iemand die weet dat hij of zij God nodig heeft en tot inkeer komt dat hij of zij een zondaar is en hierom om vergeving vraagt.

Jezus heeft gezegd dat we van iedereen moeten houden inclusief je vijanden... En voor hen te bidden. Dit is mogelijk als je je ego leert los te laten en je zult God's liefde ervaren

De betekenis van het leven is liefde en Jezus heeft ons laten zien hoe we moeten leven. Jezus is de waarheid, puur en heeft de wereld overwonnen. Hij vroeg zelfs om vergeving voor diegene die hem aan het kruis hebben gehangen onder het motto: Vader vergeef hen voor zei weten niet wat zei doen

Inderdaad.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 18-11-2021 om 10:01, Sherlock zei:

Er is hier de afgelopen dagen nogal wat discussie geweest over christenen, of beter gezegd wat iemand eigenlijk verstaat onder christen.

Voor de één is het duidelijk dat er heel veel verschillende christenen zijn, waarbij dan ook de ene soort beter of slechter is dan de andere. Voor een niet christen is het duidelijk en is iedereen die in God gelooft een christen, ongeacht welke religie ze aanhangen.

Niet zo vreemd dan dat er allerlei verwarring ontstaat.

Kunnen we dan misschien beter afscheid nemen van het woord "christen" omdat het te veel verwarring veroorzaakt of heeft iemand een goede definitie van wat een christen nu precies is?

Got Questions heeft een goed artikel over wat een Christen is.

Het Van Dale Woordenboek geeft de volgende definitie van een Christen: “belijder van de christelijke godsdienst“. Dit is een goed beginpunt om te begrijpen wat een Christen is, maar zoals het geval is voor zoveel wereldse definities, kan deze de Bijbelse waarheid niet goed overbrengen van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26Handelingen 26:281 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst “Christenen” genoemd in Antiochië (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, bezigheden en taalgebruik hetzelfde waren als die van Christus. De naam werd oorspronkelijk gebruikt door de ongelovige mensen uit Antiochië als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. De naam betekent letterlijk: “behorend tot de partij van Christus” of een “aanhanger of volgeling van Christus”, wat erg lijkt op de bovenstaande definitie uit het woordenboek.

Jammer genoeg heeft het woord “Christen” door de jaren heen veel betekenis verloren en wordt het nu vaak gebruikt voor mensen die godsdienstige dingen doen of een hoge morele standaard hebben, in plaats van waarlijk wedergeboren volgelingen van Jezus Christus. Veel mensen die niet in Jezus Christus geloven en niet op Hem vertrouwen noemen zichzelf toch Christenen, omdat ze een kerk bezoeken of omdat ze in een “Christelijk” land wonen. Maar naar de kerk gaan, de minder bedeelden helpen of een goed mens zijn maakt je nog geen Christen. Zoals een bekend evangelist ooit eens zei: “Een bezoek aan de kerk gaan maakt van een mens net zo min een Christen als een bezoek aan de garage van een mens een auto maakt.” Lidmaatschap van een kerk, regelmatig kerkbezoek en donaties aan het werk van de kerk kunnen geen Christen van je maken.

De Bijbel leert ons dat de goede werken die we doen er niet voor kunnen zorgen dat wij acceptabel worden voor God. Titus 3:5 vertelt ons: “Niet omdat wij het hadden verdiend, maar omdat Hij met ontferming over ons bewogen was en medelijden met ons had. Hij heeft onze zonden afgewassen, ons nieuw leven gegeven en ons vernieuwd door de Heilige Geest...” Een Christen is dus iemand die wedergeboren is door God (Johannes 3:3Johannes 3:71 Petrus 3:23) en zijn vertrouwen en geloof in Jezus Christus heeft gesteld. Efeziërs 2:8 zegt: “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.” Een ware Christen is iemand die toegegeven heeft dat hij of zij een zondaar is, tot inkeer van zijn zonden is gekomen en zijn geloof en vertrouwen enkel in Jezus Christus heeft gesteld. Dat vertrouwen bestaat niet uit het aanhangen van een religie of een aantal morele standaarden of een lijst van wat wel en niet zou mogen.

Een ware Christen is iemand die gelooft in de persoon van Jezus Christus, Zijn kruisdood als betaling voor onze zonden en Zijn opstanding op de derde dag om de overwinning op de dood te behalen en om iedereen die in Hem geloofde eeuwig leven te geven. Johannes 1:12 vertelt ons: “Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden.” Een ware Christen is inderdaad een kind van God, een lid van Gods echte gezin en iemand die een nieuw leven is geschonken in Christus. Het teken van een ware Christen is liefde voor anderen en een gehoorzaamheid aan Gods Woord (1 Johannes 2:41 Johannes 2:10).

Bron: Wat is een Christen? – GotQuestions


Verder is een Christen is een discipel van Jezus Christus die in Zijn woord blijft en die door Zijn woord de waarheid verstaat, en vervolgens wordt vrijgemaakt door de waarheid te kennen (Johannes 8:31-32). Het woord van Christus is de waarheid en de waarheid maakt vrij.

Johannes 8:31-32 HSV

31) Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen,
32) en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.
 
Een Christen heeft Jezus Christus lief en neemt Zijn geboden in acht (Johannes 14:15).
 
15) Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
aangepast door Watchman_Ricky
  • Like 4

Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten. (Efeze 5:14 HSV)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een christen is zich bewust een zondaar te zijn en legt diens zondige natuur neer voor Christus. Wij geloven niet in mensgemaakte wetten van wolven in schaapsklederen. Wolven die vaak zelf problemen veroorzaken en zich dan als redder opstellen. Wij geloven dat het reeds volbracht is en we de Wet reeds ontvangen hebben. De weg naar God is niet door goede daden of werken, maar door geloof en gehoorzaamheid aan Hem. De Wet is volbracht en dus vallen de lasten weg, Hij nam de wereldzonde op Zich en overwon. Alleen God komt het oordeel toe en ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel dat veroorzaakt heeft. “Laat hij die vrij van zond is de eerste steen werpen.” Dat was voor die tijd een zeer moedig standpunt en tegen alle mainstream in. Hij redde een vrouw (Magdalena) van een lijfstraf en nam haar op als leerling. Dat is de Koning die ik volg en dien. Hij is nu Koning van ieder wie voor Hem kiest, maar dan zal je zelf ook enigszins de wereld “moeten” overwinnen om herboren te worden in dat wat altijd is, was en zal zijn. De wedergeboren ziel zal zien dat de Wet van God synchroon met de geschapen natuur loopt en de mens buiten zijn oorspronkelijke schepping wandelt. Dat Christus werkelijk de enige mens was die stierf voor ons en dat parcours foutloos liep.

Wij christenen waren het overigens over eschatologie nooit meer eens dan in deze tijd, en dan spreek ik over katholieken, protestanten en alles daartussen.  

Christen zijn is niet makkelijk... het is echt geen rainbows en lolliepops.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Fundamenteel zei:

Een christen is zich bewust een zondaar te zijn en legt diens zondige natuur neer voor Christus. Wij geloven niet in mensgemaakte wetten van wolven in schaapsklederen. Wolven die vaak zelf problemen veroorzaken en zich dan als redder opstellen. Wij geloven dat het reeds volbracht is en we de Wet reeds ontvangen hebben. De weg naar God is niet door goede daden of werken, maar door geloof en gehoorzaamheid aan Hem. De Wet is volbracht en dus vallen de lasten weg, Hij nam de wereldzonde op Zich en overwon. Alleen God komt het oordeel toe en ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel dat veroorzaakt heeft. “Laat hij die vrij van zond is de eerste steen werpen.” Dat was voor die tijd een zeer moedig standpunt en tegen alle mainstream in. Hij redde een vrouw (Magdalena) van een lijfstraf en nam haar op als leerling. Dat is de Koning die ik volg en dien. Hij is nu Koning van ieder wie voor Hem kiest, maar dan zal je zelf ook enigszins de wereld “moeten” overwinnen om herboren te worden in dat wat altijd is, was en zal zijn. De wedergeboren ziel zal zien dat de Wet van God synchroon met de geschapen natuur loopt en de mens buiten zijn oorspronkelijke schepping wandelt. Dat Christus werkelijk de enige mens was die stierf voor ons en dat parcours foutloos liep.

Wij christenen waren het overigens over eschatologie nooit meer eens dan in deze tijd, en dan spreek ik over katholieken, protestanten en alles daartussen.  

Christen zijn is niet makkelijk... het is echt geen rainbows en lolliepops.

Zie dat dit uit de protestantse hoek komt en dat goede werken er niet toe doen,maar  door Zijn Wil te doen doet met goede werken en barmhartigheid dat is juist een vrucht van het Geloof,maar goed voor de rest wel eens met je strekking van je schrijfsel.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lichtzwaard zei:

Zie dat dit uit de protestantse hoek komt en dat goede werken er niet toe doen,maar  door Zijn Wil te doen doet met goede werken en barmhartigheid dat is juist een vrucht van het Geloof,maar goed voor de rest wel eens met je strekking van je schrijfsel.

Goede werken volgen uit geloof, sommige denken dat het andersom is. Sommige geloven dat je uw wedergeboorte en plaats moet verdienen. Dat is net wat het juk van de wet verzwaarde omdat wij allemaal zondaars zijn. Christus nam die last op Zich en door onszelf te verloochenen en Hem te volgen, volgt de rest vanzelf.

Een christen zal wel moegestreden zijn na corona, maar we zijn niet onbekend met het agenda van de duivel. Wij weten door de Geest van ons geloof dat het maar de eerste stage was om het platform voor veel erger op te bouwen. Wij herwinnen dan onze energie in Hem en weerstaan opnieuw tot het bittere einde. 

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Een Christen is iemand die de levenswandel van Jezus als voorbeeld in zijn leven heeft. Hij heeft vanuit zijn hart toegegeven aan God dat hij een slecht mens is en zich door de Heilige Geest wil laten leiden om een beter mens te worden. K heb het zelf gedaan en ik kan het iedereen aanraden. Het is heerlijk om onder leiding van God te staan. Je mag nog steeds fouten maken en je wil dan graag leren het de volgende keer beter te doen. Je empathie en liefde voor anderen neemt toe, je gaat jezelf minder belangrijk vinden. Je wordt wel minder populair maar wat maakt het uit. Bij mensen met status en macht hoef ik niet populair te zijn. Ik vind het prima als zij me haten. Ze hebben niks wat voor mij als voorbeeld kan dienen. 

  • Mee Eens 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Een Christen is iemand die de levenswandel van Jezus als voorbeeld in zijn leven heeft. Hij heeft vanuit zijn hart toegegeven aan God dat hij een slecht mens is en zich door de Heilige Geest wil laten leiden om een beter mens te worden. K heb het zelf gedaan en ik kan het iedereen aanraden. Het is heerlijk om onder leiding van God te staan. Je mag nog steeds fouten maken en je wil dan graag leren het de volgende keer beter te doen. Je empathie en liefde voor anderen neemt toe, je gaat jezelf minder belangrijk vinden. Je wordt wel minder populair maar wat maakt het uit. Bij mensen met status en macht hoef ik niet populair te zijn. Ik vind het prima als zij me haten. Ze hebben niks wat voor mij als voorbeeld kan dienen. 

Wat je dus eigenlijk zegt is dat iedereen die geen christen is eigenlijk automatisch een slecht mens is.

Dat vind ik nogal wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Ik zeg dat een christen ruiterlijk toegeeft dat hij een slecht mens is en hulp nodig heeft om te genezen. 

Ik vind dat triest als je jezelf beschouwt als een slecht mens. Ik ben dan wel geen christen, maar daarom hoef ik geen slecht mens te zijn toch?

Ik ken heel veel goede mensen die geen christen zijn. Waarom moet een christen zichzelf dan slecht vinden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Veritas zei:

Ik vind dat triest als je jezelf beschouwt als een slecht mens. Ik ben dan wel geen christen, maar daarom hoef ik geen slecht mens te zijn toch?

Ik ken heel veel goede mensen die geen christen zijn. Waarom moet een christen zichzelf dan slecht vinden?

Er is altijd iets te verbeteren. 

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, De Teruggetrokkene zei:

Waarom vind je dat triest dan? Ik zie juist veel ruimte voor ontwikkeling met een houding als deze. Als je jezelf goed vindt dan is alles wel prima en zal je jezelf niet makkelijk de spiegel voorhouden. 

Ik begrijp wel wat Veritas bedoelt. Natuurlijk is er altijd ruimte jezelf verder te ontwikkelen en zelfingenomenheid is ook niet goed.

Maar om jezelf per definitie slecht te vinden zodat je als het ware gedwongen wordt om jezelf te verbeteren gaat wel erg ver.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de mens goed zou zijn dan zou het hier op aarde toch ook goed zijn. Dan zou iedereen gelijk zijn. Dan zou iedereen als eerste prioriteit hebben dat het anderen net zo goed gaat als zichzelf.  
 

De mens vindt vooral zichzelf goed. Ik heb een hele zelfingenomen werkgever. Die vindt zichzelf ook goed. 
Als ik nou gewoon toegeef dat ik van nature niet goed ben, dan is dat toch gewoon eerlijk en kan er wat beters van gemaakt worden door iemand die veel meer verstand van mensen heeft dan mensen. 
 

Sherlock, even voor de duidelijkheid. Er is helemaal geen sprake van dwang. Ik doe dit vrijwillig en het werkt het beste als ik mij nederig opstel. Het vervelende menselijke ego (wat ik net als ieder ander ook bezit) zou alleen maar tegenwerken.  
 

Voor degenen die zichzelf goed vinden is er ook alle ruimte.  Er is niemand die ze tegenhoudt om zichzelf goed te vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Als de mens goed zou zijn dan zou het hier op aarde toch ook goed zijn. Dan zou iedereen gelijk zijn. Dan zou iedereen als eerste prioriteit hebben dat het anderen net zo goed gaat als zichzelf.  
 

De mens vindt vooral zichzelf goed. Ik heb een hele zelfingenomen werkgever. Die vindt zichzelf ook goed. 
Als ik nou gewoon toegeef dat ik van nature niet goed ben, dan is dat toch gewoon eerlijk en kan er wat beters van gemaakt worden door iemand die veel meer verstand van mensen heeft dan mensen. 
 

Sherlock, even voor de duidelijkheid. Er is helemaal geen sprake van dwang. Ik doe dit vrijwillig en het werkt het beste als ik mij nederig opstel. Het vervelende menselijke ego (wat ik net als ieder ander ook bezit) zou alleen maar tegenwerken.  
 

Voor degenen die zichzelf goed vinden is er ook alle ruimte.  Er is niemand die ze tegenhoudt om zichzelf goed te vinden. 

Ik las laatst een artikel dat voor mij heel verhelderend werkte.

Wij gaan er altijd van uit dat mensen in principe gelijk zijn, maar dat is vanuit een psychologisch standpunt helemaal niet het geval.

In dat artikel staat onder andere het volgende:

 

Leven we met 3 menssoorten op aarde? 

We zijn er altijd vanuit gegaan dat de mensheid uit één soort bestaat. Maar is dat wel zo? 

Volgens genetische analyses van Woodley (2010) is het aannemelijk dat we met meerdere menssoorten op aarde leven. Het is zelfs niet ondenkbaar dat de mens uit tientallen soorten zou bestaan. 

Mijn inschatting is dat we minimaal drie menssoorten kunnen onderscheiden, te weten: 
De neuro typische mens, ca. 74%   
HSP (hoog bewusten, empaten), ca. 20%  
Psychopaten, ca. 6%   

Voor mij verklaart dit heel veel.

https://niburu.co/lezersbrieven/17837-leven-we-met-3-menssoorten-op-aarde

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tamme zei:

nichtje gaat elke zondag naar de kerk en meer,maar heeft wel effe 24000 lopen pinnen van de rekening van me dementen moeder.behalve dat spaghetti geloof is alles nep

Wat heeft dat met Jezus te maken? Wat als ik zeg: het is jou nichtje dus jij bent hier verantwoordelijk voor? Komt zo ongeveer op hetzelfde neer. Het is niet logisch. Alleen bij jou is er een kans dat je er een aandeel in had want ik weet jou relatie tot haar niet. Onredelijk toch? Maar met Jezus is dit onmogelijk aangezien hij nooit heeft opgeroepen tot dit soort dingen. In tegendeel zelfs. Zijn woorden staan in de bijbel. 

Mensen hebben een vrije wil gekregen. Dat jou nichtje besluit om te zondigen door geld te stelen is niet God zijn schuld. Het is haar zonde, die zij heeft besloten te begaan.

Maar wie zegt dat ze uberhaupt gelooft? Iedereen kan in de kerk gaan zitten. Iedereen is welkom. De deuren staan open voor iedereen. 

Jesus said, "It is not the healthy who need a doctor, but the sick. But go and learn what this means: `I desire mercy, not sacrifice. ' For I have not come to call the righteous, but sinners."

 

 

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...