Ga naar inhoud

Is een (dure) opleiding het nog wel waard?


Skylen

Aanbevolen berichten

Ik hoor van heel veel mensen dat ze niet tevreden zijn met waar ze zijn beland in de maatschappij. Dat ze zo veel tijd en energie hebben geinvesteerd in een opleiding om vervolgens maar een hele matige baan te hebben. Vaak zijn opleidingen ook duur, vooral als je in het buitenland studeert. Universiteiten moeten namelijk ook winst boeken. Wat vind jij?

  • Like 1

Vragen over het forum? Zie de Help-pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, Skylen zei:

Ik hoor van heel veel mensen dat ze niet tevreden zijn met waar ze zijn beland in de maatschappij. Dat ze zo veel tijd en energie hebben geinvesteerd in een opleiding om vervolgens maar een hele matige baan te hebben. Vaak zijn opleidingen ook duur, vooral als je in het buitenland studeert. Universiteiten moeten namelijk ook winst boeken. Wat vind jij?

Dat is een goede vraag. Na de jaren 80/90 ging eigenlijk niemand meer naar praktische opleidingen voor dingen zoals timmerman of elektricien, want iedereen moest zo nodig verder studeren. Vaak niet omdat ze als ze dat deden ze hun droombaan konden krijgen, maar simpelweg omdat iedereen dacht dat men perse een bepaalde graad behaald moest hebben om iets te bereiken in de maatschappij.

Ik denk dat je daardoor de situatie ook hebt dat veel mensen lange en vaak ook dure opleidingen hebben gevolgd maar niet gelukkig zijn omdat het niet die baan heeft opgeleverd die ze dachten dat ze zouden krijgen. Ik ken iemand die met succes een studie criminologie had afgerond en nergens werk kon vinden en uiteindelijk eindigde als verkoper in een boekwinkel.

Ik ken ook iemand die een universitaire opleiding had afgerond omdat zijn familie dat graag wilde, maar die is geëindigd als arbeider in een fabriek. Hij was helemaal happy want hij deed iets wat hij leuk vond, had leuke collega's, alleen zijn familie was niet blij. 

Dus ik denk dat het alleen zin heeft om een lange dure opleiding te volgens als je daarmee echt iets kunt bereiken wat je wilt. Als je hoe dan ook hersenchirurg wil worden, zal je dat niet voor elkaar krijgen met een schriftelijke cursus.

Ik denk mensen dingen moeten die ze en leuk vinden en bij hen past. Doe je dat niet, dan zal je misschien ooit wel een goed betaalde baan hebben, maar als je doodongelukkig bent schiet je er ook niets mee op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waardevermindering van diplomas is al heel lang gaande, uiteindelijk worden we vervangen door (transhumane) robots denk ik. Een opleiding doen in de huidige situatie is meer iets wat je nu doet uit interesse dan vanuit het creeren van toekomstpersepctief. Mijn dochter van 14 ervaart dat zelfs al zo, zij denkt dat een diploma binnenkort helemaal niks meer betekent in onze maatschappij en waar we nu in sneltreinvaart naartoe gaan.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2021 om 07:40, Pinkeltje zei:

De waardevermindering van diplomas is al heel lang gaande, uiteindelijk worden we vervangen door (transhumane) robots denk ik. Een opleiding doen in de huidige situatie is meer iets wat je nu doet uit interesse dan vanuit het creeren van toekomstpersepctief. Mijn dochter van 14 ervaart dat zelfs al zo, zij denkt dat een diploma binnenkort helemaal niks meer betekent in onze maatschappij en waar we nu in sneltreinvaart naartoe gaan.

Ja daar kan ik mij goed in vinden. Opleidingen worden duurder terwijl de waardevermindering gewoon echt is. Daarnaast heb je inderdaad met automatisering te maken en/of robots. Straks zijn er geen banen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...