Ga naar inhoud

Kan iemand mij dit uitleggen?


Joshua

Aanbevolen berichten

In het vorige topic kreeg ik goeie antwoorden van oa fundamenteel. Helaas heb ik dat topic weten te verzieken omdat ik de agressieve reacties van lichtzwaard blijkbaar leuker vond dan de waarheid, ookal was ik het totaal NIET met hem eens. Mijn gevoel voor humor is nogal zwart. Puntje om aan te werken. Ook het door mij niet goed lezen van comments en domweg reageren heeft een boel verziekt.

Nu ben ik in Frankrijk geweest en heb verschillende kerken bezocht. Wat vaak terug kwam was de Maria met Baby Jezus. Maria met uitgestrekte armen en een baby op haar schoot. Ook zag ik een beeld van Maria met een kroon op het hoofd. Ik had hier een foto van willen maken maar heb dat niet gedaan omdat iemand voor dat beeld op de knieen zat te bidden.

Blijkbaar word Maria de queen of heaven genoemd.

Wat ik dus niet begrijp is: wat zijn deze mensen aan het doen?

En mijn gootste vraag: waar komt die Maria verering vandaan en waarom?

Er waren hele mooie kathedralen, maar terugkerend was steeds de Maria verering. Het verpest de boel.

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begint het belletje te rinkelen dat er veel meer in het verborgene speelt dan het oog eerst waarneemt? Kijk met al uw verstand en verbindt de juiste connecties om tot een totaalbeeld te komen. Het hele agenda zoals Hij het ons geopenbaard heeft speelt  zich hier en nu af en de wereld met haar idolen wordt daar niet hoog in aangeprezen, integendeel. “Beschavingen” verdwijnen “magisch” wanneer ze op hun piekpunt komen.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch bijzonder hoe altijd maar weer ruzies kunnen ontstaan op basis van geloofsovertuigingen. Heel wat oorlogen zijn er uit voortgekomen. Dus ook wel een schaduwzijde als je het mij vraagt. En als je het mij vraagt by design.

Misschien is voor jullie het de moeite waard om eens te lezen over astrotheologie en het werk van Acharya S, waarbij zij de basis van verschillende geloven met elkaar vergelijkt en onderzoekt waar het verhaal over Jezus zijn oorsprong heeft.

Ik vermoed echter dat het een no-go is voor iemand die al overtuigd Christen is. Het maait in dat geval namelijk alle zekerheid onder iemands voeten weg die is opgebouwd door het geloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Carver zei:

Toch bijzonder hoe altijd maar weer ruzies kunnen ontstaan op basis van geloofsovertuigingen. Heel wat oorlogen zijn er uit voortgekomen. Dus ook wel een schaduwzijde als je het mij vraagt. En als je het mij vraagt by design.

Misschien is voor jullie het de moeite waard om eens te lezen over astrotheologie en het werk van Acharya S, waarbij zij de basis van verschillende geloven met elkaar vergelijkt en onderzoekt waar het verhaal over Jezus zijn oorsprong heeft.

Ik vermoed echter dat het een no-go is voor iemand die al overtuigd Christen is. Het maait in dat geval namelijk alle zekerheid onder iemands voeten weg die is opgebouwd door het geloof.

Ik heb daar nog nooit van gehoord. En waar heeft het verhaal van Jezus dan zijn oorsprong?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, Flieko zei:

In het vorige topic kreeg ik goeie antwoorden van oa fundamenteel. Helaas heb ik dat topic weten te verzieken omdat ik de agressieve reacties van lichtzwaard blijkbaar leuker vond dan de waarheid, ookal was ik het totaal NIET met hem eens. Mijn gevoel voor humor is nogal zwart. Puntje om aan te werken. Ook het door mij niet goed lezen van comments en domweg reageren heeft een boel verziekt.

Nu ben ik in Frankrijk geweest en heb verschillende kerken bezocht. Wat vaak terug kwam was de Maria met Baby Jezus. Maria met uitgestrekte armen en een baby op haar schoot. Ook zag ik een beeld van Maria met een kroon op het hoofd. Ik had hier een foto van willen maken maar heb dat niet gedaan omdat iemand voor dat beeld op de knieen zat te bidden.

Blijkbaar word Maria de queen of heaven genoemd.

Wat ik dus niet begrijp is: wat zijn deze mensen aan het doen?

En mijn gootste vraag: waar komt die Maria verering vandaan en waarom?

Er waren hele mooie kathedralen, maar terugkerend was steeds de Maria verering. Het verpest de boel.

Volgens mij is het een bedenksel van de katholieke kerk waardoor ze nog beter in staat waren om mensen onder controle te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Sherlock zei:

Ik heb daar nog nooit van gehoord. En waar heeft het verhaal van Jezus dan zijn oorsprong?

Leuk dat je er naar vraagt.

Alle geloven wereldwijd leiden uiteindelijk allemaal tot dezelfde proto-goden. Een God is in wezen een personificatie / beeltenis van een concept dat door mensen wordt vereerd. Datgene wat vereerd wordt is terug te leiden via astrotheologie op de beweging van de zon, maan en planeten. Astrotheologie legt het verband tussen de proto-goden en beweging van hemellichamen.

Stel je een wereld voor die veel eenvoudiger was dan die van nu, waarbij mensen nog geen iPhones, klokken en kalenders hadden. Men was afhankelijk van het bestuderen en volgen van de zon en de maan voor een succesvol leven. Wanneer te oogsten etcetera. Deze ruwe kennis is in de loop der jaren omgezet in beeltenissen in de vorm van goden die  vereerd worden. Zo is Ra bijvoorbeeld de beeltenis voor de zon in het oude Egypte. Door kennis zo in beelden om te zetten kon het zichtbaar gemaakt worden en vastgelegd. 
Wereldwijd hebben verschillende culturen soortgelijke beeltenissen bedacht.

Het lijkt er sterk op dat machthebbers verschillen hierin door de eeuwen heen hebben gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten.

In haar werk gaat Acharya precies terug naar de groep mensen die het verhaal over Jezus hebben geïntroduceerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Carver zei:

Leuk dat je er naar vraagt.

Alle geloven wereldwijd leiden uiteindelijk allemaal tot dezelfde proto-goden. Een God is in wezen een personificatie / beeltenis van een concept dat door mensen wordt vereerd. Datgene wat vereerd wordt is terug te leiden via astrotheologie op de beweging van de zon, maan en planeten. Astrotheologie legt het verband tussen de proto-goden en beweging van hemellichamen.

Stel je een wereld voor die veel eenvoudiger was dan die van nu, waarbij mensen nog geen iPhones, klokken en kalenders hadden. Men was afhankelijk van het bestuderen en volgen van de zon en de maan voor een succesvol leven. Wanneer te oogsten etcetera. Deze ruwe kennis is in de loop der jaren omgezet in beeltenissen in de vorm van goden die  vereerd worden. Zo is Ra bijvoorbeeld de beeltenis voor de zon in het oude Egypte. Door kennis zo in beelden om te zetten kon het zichtbaar gemaakt worden en vastgelegd. 
Wereldwijd hebben verschillende culturen soortgelijke beeltenissen bedacht.

Het lijkt er sterk op dat machthebbers verschillen hierin door de eeuwen heen hebben gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten.

In haar werk gaat Acharya precies terug naar de groep mensen die het verhaal over Jezus hebben geïntroduceerd. 

Bedankt voor de toelichting. Ik kan dat wel geloven van primitieve volken. Zij leefden uiteraard dicht bij de natuur en de hemel vormt daar dan een belangrijk onderdeel van.

Maar, wie hebben dan Jezus geïntroduceerd en waarom? Heeft deze dan wel echt bestaan?

En een volgende vraag die ik heb is hoe passen de aliens dan in het godenverhaal. Ook zij zullen naast zon, maan en sterren zijn aangezien voor goden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Sherlock zei:

Bedankt voor de toelichting. Ik kan dat wel geloven van primitieve volken. Zij leefden uiteraard dicht bij de natuur en de hemel vormt daar dan een belangrijk onderdeel van.

Maar, wie hebben dan Jezus geïntroduceerd en waarom? Heeft deze dan wel echt bestaan?

En een volgende vraag die ik heb is hoe passen de aliens dan in het godenverhaal. Ook zij zullen naast zon, maan en sterren zijn aangezien voor goden.

Graag gedaan.

Nieuwe goden werden doorgaans geïntroduceerd om een gewenste verandering mee in de maatschappij te brengen. Een beetje zoals we nu zien met klimaatverandering. Men probeert ander gedrag aan te jagen.

Wie er achter zit, kun je lezen in het boek the Christ conspiracy van Acharya S. Voor de Maria met Jezus had je Isis met Horus, wat in principe de voorloper was. De Romeinen schijnen Jezus geïntroduceerd te hebben. En dan met name een specifiek groepje. Interessant in dat licht is ook de overname van Alexandrië door het Romeinse rijk. Cleopatra was bijvoorbeeld niet Egyptisch.

Aliens is wat voor te zeggen maar ben ik niet van overtuigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Carver zei:

Graag gedaan.

Nieuwe goden werden doorgaans geïntroduceerd om een gewenste verandering mee in de maatschappij te brengen. Een beetje zoals we nu zien met klimaatverandering. Men probeert ander gedrag aan te jagen.

Wie er achter zit, kun je lezen in het boek the Christ conspiracy van Acharya S. Voor de Maria met Jezus had je Isis met Horus, wat in principe de voorloper was. De Romeinen schijnen Jezus geïntroduceerd te hebben. En dan met name een specifiek groepje. Interessant in dat licht is ook de overname van Alexandrië door het Romeinse rijk. Cleopatra was bijvoorbeeld niet Egyptisch.

Aliens is wat voor te zeggen maar ben ik niet van overtuigd.

 

Dat betekent dan ook dat Jezus nooit heeft bestaan. Maar, wat was het doel dan van de Romeinen?

Een soort mystieke leider creëren, waardoor ze werden afgeleid en zich niet bezig hielden met opstanden en zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Sherlock zei:

Dat betekent dan ook dat Jezus nooit heeft bestaan. Maar, wat was het doel dan van de Romeinen?

Een soort mystieke leider creëren, waardoor ze werden afgeleid en zich niet bezig hielden met opstanden en zo?

In het filmpje dat ik plaatste wordt dit precies uitgelegd.

In het kort: voor de komst van het Christendom in Egypte, werd er een hele reeks goden vereerd, die veelal vanuit aanbidding van de zon waren voortgekomen. Er waren veel verschillende stammen die allemaal hun eigen God hadden. Door de introductie van een centraal figuur als Jezus (1 persoon als vertegenwoordiger van God) konden die stammen onder 1 geloof gebracht worden. Centralisering van geloof dus en daarmee meer controle over een groter aantal mensen. Dat is waar het iedere keer weer op neerkomt.

Egypte en dan met name Alexandrië was in die tijd het centrum van de macht en kennis (bibliotheek van Alexandrië). Dit is met de komst van het Christendom geleidelijk verplaatst naar Rome.

Verder was Jezus een van de eerste of misschien zelfs wel de eerste mens die direct van God afkwam. Dus een mens met goddelijke capaciteiten. Dit sprak waarschijnlijk veel mensen aan en daardoor was het waarschijnlijk ook makkelijker om God het volk te laten toespreken. Vergelijkbaar met de voorstelling die veel mensen hebben van God als een man met een baard op een wolk.

aangepast door Carver
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit alles wil overigens niet zeggen dat alles wat in de Bijbel staat verzonnen is en dus geen waarde heeft.

Bepaalde historische gebeurtenissen en levenslessen staan er ook in. Dus het zou zonde zijn om het hele Christelijke geloof af te doen als zinloos of onzinnig.
Men wil uiteindelijk naar 1 geloof voor de hele wereld, dus om dat tegen te gaan is het alsnog beter om aan je geloof vast te blijven houden. Of om in te zien dat je nogal makkelijk te manipuleren bent door welk geloof dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, Carver zei:

In het filmpje dat ik plaatste wordt dit precies uitgelegd.

In het kort: voor de komst van het Christendom in Egypte, werd er een hele reeks goden vereerd, die veelal vanuit aanbidding van de zon waren voortgekomen. Er waren veel verschillende stammen die allemaal hun eigen God hadden. Door de introductie van een centraal figuur als Jezus (1 persoon als vertegenwoordiger van God) konden die stammen onder 1 geloof gebracht worden. Centralisering van geloof dus en daarmee meer controle over een groter aantal mensen. Dat is waar het iedere keer weer op neerkomt.

Egypte en dan met name Alexandrië was in die tijd het centrum van de macht en kennis (bibliotheek van Alexandrië). Dit is met de komst van het Christendom geleidelijk verplaatst naar Rome.

Verder was Jezus een van de eerste of misschien zelfs wel de eerste mens die direct van God afkwam. Dus een mens met goddelijke capaciteiten. Dit sprak waarschijnlijk veel mensen aan en daardoor was het waarschijnlijk ook makkelijker om God het volk te laten toespreken. Vergelijkbaar met de voorstelling die veel mensen hebben van God als een man met een baard op een wolk.

Het is eigenlijk toch wel heel erg. Als ik dit zo lees zijn het iedere keer mensen die de (goed)gelovigheid en angst voor de dood van andere mensen gebruiken om zo hele bevolkingsgroepen hun wil op te leggen.

Wat dat betreft verschilt het allemaal niet zo veel van het coronaverhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Geloof wordt vaak misbruikt door mensen die macht willen en een reden zoeken voor oorlog. Dat betekent niet dat geloof verkeerd is. Ik lees de bijbel en heb er nooit een oproep tot geweld gelezen. In het oude testament staan wel wat teksten die je zou kunnen interpreteren als oproep tot geweld maar zo zijn ze niet bedoeld. De bijbel is voor mij juist een handleiding om in vrede proberen te leven en vrede in je hart te hebben. Geen makkelijke opgave, maar wel zeer de moeite waard. Geloof in God is hierbij wel essentieel want anders kun je er niks mee. De bijbel is vooral een boek voor de menselijke geest. De teksten zijn vaak voorbeelden uit de fysieke wereld om de bedoeling begrijpelijk te maken voor het geestelijk leven. Ik heb er veel van geleerd, maar je moet er wel moeite voor doen om de ware bedoelingen te kunnen begrijpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...