Ga naar inhoud

Als God of de Goden de mens hebben geschapen waar komt het bewustzijn dan vandaan?


Aanbevolen berichten

Ik heb hier alle verhalen gelezen over het ontstaan van de mens in vroegere tijden.

Zoals het betoog dat de mens het product is van genetische manipulatie van de goden, alias de buitenaardsen.

Of dat de mens is geschapen door God.

Maar, in alle gevallen blijft er voor mij een heel belangrijke vraag open staan.

En die vraag is: Waar komt ons bewustzijn vandaan, want dat is iets dat je niet kunt scheppen.

Je kunt een mens scheppen van vlees en bloed, je kunt ook nog hersenen scheppen, maar geen bewustzijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat het bewustzijn los van het lichaam bestaat en dat dit geschapen is. Pim van Lommel is een ex cardioloog die hier een goed boek over heeft geschreven. Het bewustzijn blijft actief bij mensen waar het hart en hersenen niet meer functioneren. Zegt natuurlijk niks over de oorsprong van de geest maar wellicht vind je err antwoorden. 
 

Zelf ben ik van mening dat de beste beschrijving van de menselijke geest in de bijbel staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Het bewustzijn blijft actief bij mensen waar het hart en hersenen niet meer functioneren.

Dit betekent dus dan ook dat bewustzijn niets met een lichaam te maken heeft. Het is een bepaalde staat van 'zijn' iets dat is en niet gemaakt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn we niet mee bezig met bewustzijn te scheppen door kunstmatige intelligentie steeds beter te maken?

Maar als God bestaat, dan was er altijd al bewustzijn. Maar wat/waar/wie was ik voor ik tot een spermacel gevormd werd?

aangepast door Fundamenteel

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het einde van ALLES.

ALLES “bestaat” ( door de Schepper) uit energie. De Schepper spreekt over zichzelf als “ De Bron van Dynamische (creërend) Energie”.  Om te kunnen scheppen( kijk naar de complexiteit van het leven op aarde) is intelligentie ( bewustzijn) nodig. Zonder “bewustzijn, is geen geordende schepping van complex leven mogelijk.

God IS het toonbeeld van een Scheppende creatieve macht door middel van Zijn “” bewust Zijn”” 

Wij zijn “gemaakt” naar Zijn evenbeeld, dus wij ZIJN dat bewustzijn met een lichaam, wij ZIJN DE ziel, bewustzijn en lichaam in 1. De bijbel zegt daarom ook terecht dat “ de ziel die zondigt, sterven kan. Jezus vergeleek de “dood met een slaap” omdat Jezus de dood kan opheffen kan de ziel weer levend worden gemaakt. 
Als wij diep slapen weten wij niet eens dat wij leven. (Afgezien van wat dromen af en toe). Zo is het ook als wij dood zijn, de bijbel zegt: de doden weten niets, ook hebben zij geen deel meer aan iets dat onder de zon gedaan kan worden.

Pas als Jezus 2e wederkomst er is: zullen de doden opgewekt worden tot weer” levende zielen. 
 

  • Mee Eens 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje lopen zoeken op internet en wat opvalt is dat eigenlijk niemand precies kan uitleggen wat bewustzijn is en waar het vandaan komt.

Sommige wetenschappers claimen dat het een activiteit van de hersenen is, maar dat geloof ik niet.

Ik geloof ook niet dat ergens een God is die voor iedereen bewustzijn heeft geschapen. Dit is een veel te simpel antwoord voor deze complexe materie.

Als bewustzijn eeuwig is, simpelweg omdat het is, dan is het ook niet geschapen maar er altijd geweest.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Balthasar Boma zei:

Ik geloof ook niet dat ergens een God is die voor iedereen bewustzijn heeft geschapen. Dit is een veel te simpel antwoord voor deze complexe materie.

Als bewustzijn eeuwig is, simpelweg omdat het is, dan is het ook niet geschapen maar er altijd geweest.

Waarom zou dat een te simpel antwoord zijn? Ik denk eerder dat wij te weinig verstand hebben om het te doorgronden. 
 

Ik kan mij niet herinneren dat ik mijn bewustzijn voor mijn geboorte had maar ik neem eigenlijk aan dat mijn geest is ontstaan (geschapen) na mijn geboorte. Voor zover ik het begrijp is wat men bewustzijn noemt onze geest en die blijft bestaan als het lichaam ooit afsterft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Balthasar Boma zei:

Ik heb een tijdje lopen zoeken op internet en wat opvalt is dat eigenlijk niemand precies kan uitleggen wat bewustzijn is en waar het vandaan komt.

Sommige wetenschappers claimen dat het een activiteit van de hersenen is, maar dat geloof ik niet.

Ik geloof ook niet dat ergens een God is die voor iedereen bewustzijn heeft geschapen. Dit is een veel te simpel antwoord voor deze complexe materie.

Als bewustzijn eeuwig is, simpelweg omdat het is, dan is het ook niet geschapen maar er altijd geweest.

 

 

Is een God die altijd bewust was, is en zal zijn dan een simpele verklaring? 😄 Het gaat mijn petje toch te boven. Zeker als jij en ik al ergens een "frequentie" waren voor we in dit leven kwamen.

God is het bewustzijn dat de scheppende kracht achter de uitdrukking ervan is?

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik denk dat het een kwestie van geloven is. Ik geloof zelf met mijn hele hart in de God uit de bijbel. Dat maakt voor mij het hele verhaal van bewustzijn en het tijdloze aspect heel aannemelijk én aanvaardbaar. Er zijn ook zeer veel mensen, waarschijnlijk het meerendeel die dat anders zien. Ik kan daar best mee leven. Wetenschappers kunnen bewustzijn niet verklaren maar toch is het bestaan ervan niet te ontkennen. Ik kan het ook niet volledig verklaren maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Degene die mijn bewustzijn gecreëerd heeft, heeft mij ook in mijn onvolmaaktheid aangenomen, enkel omdat ik mijn vertrouwen in Hem gesteld heb. Ik vertrouw er ook op dat ik het na dit leven veel beter ga begrijpen dan nu. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, De Teruggetrokkene zei:

Maar ik denk dat het een kwestie van geloven is. Ik geloof zelf met mijn hele hart in de God uit de bijbel. Dat maakt voor mij het hele verhaal van bewustzijn en het tijdloze aspect heel aannemelijk én aanvaardbaar. Er zijn ook zeer veel mensen, waarschijnlijk het meerendeel die dat anders zien. Ik kan daar best mee leven. Wetenschappers kunnen bewustzijn niet verklaren maar toch is het bestaan ervan niet te ontkennen. Ik kan het ook niet volledig verklaren maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Degene die mijn bewustzijn gecreëerd heeft, heeft mij ook in mijn onvolmaaktheid aangenomen, enkel omdat ik mijn vertrouwen in Hem gesteld heb. Ik vertrouw er ook op dat ik het na dit leven veel beter ga begrijpen dan nu. 

Wat mensen wel of niet geloven, daar is waar het om draait en dat moet iedereen voor zich bepalen.

Iemand die helemaal niets had met geloven of religie was George Carlin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-3-2024 om 09:52, Balthasar Boma zei:

Iemand die helemaal niets had met geloven of religie was George Carlin.

 

George Carlin wist heel goed hoe deze oude zieke wereld in elkaar zit. Hij was in dat opzicht "wakker". Maar de echte oplossing zag hij niet.

Miljarden mensen zitten vast in georganiseerde - zo goed als altijd corrupte - Religie.  Terwijl de oplossing van Iemand komt die enkel in Geloof, Geest en Waarheid aanbeden wil worden. Die van al die Religies zegt: "Gaat uit van haar, want haar zonden zijn tot de Hemel opgestapeld".

Hij belooft plechtig en betrouwbaar, voor de nabije toekomst: "Zie, ik maak alle dingen nieuw". 

Staat ergens in het boek Openbaring.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...