Ga naar inhoud

Hypotheek rentes kruipen langzaam maar zeker omhoog


Sherlock

Aanbevolen berichten

Dit is altijd een teken dat het geweldig gaat afkoelen op de huizenmarkt en misschien zelfs uiteindelijk tot een crash gaat leiden.

De afgelopen weken zijn de hypotheekrentes steviger gestegen dan de maanden ervoor. Met name deze week ‘vliegen de verhogingen je om de oren’, zo beschrijft hypotheekdeskundige Marga Lankreijer-Kos van vergelijkingssite Independer. 

Al sinds oktober kruipt de hypotheekrente omhoog, zij het met stapjes van 0,01 of 0,03 procentpunt. ,,Dat maakte weinig verschil, maar nu zie je andere dingen gebeuren”, zegt Lankreijer-Kos. Sommige geldverstrekkers hebben al met 0,15 procentpunt verhoogd. Op een huis van 300.000 scheelt dat 30 euro in de maandlasten. Als je van plan bent een huis te kopen, scheelt het zo 5000 tot 10.000 euro aan maximale hypotheek.”

Als de rente eenmaal begint te stijgen en je hebt te maken met een voortdurende inflatie dan kan je de komende jaren nog wel eens heel andere taferelen zien op de woningmarkt dan dat we de afgelopen jaren hebben gezien.

Als ik een huis had zou ik het nu snel verkopen, maar ik heb geen huis dus het maakt voor mij niet uit.

Maar goed, dat is wat ik denk en misschien zit ik er wel helemaal naast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Rinus zei:

Ja ik verwacht ook wel een crash. Maar dat zat er al heel lang aan te komen. Het is inderdaad slim om nu te verkopen, tenzij je een woning hebt in bijvoorbeeld Amsterdam. De prijzen daar stijgen en stijgen. 

Maar dat moet een keer ophouden, dat stijgen van die prijzen. Ik las net ergens dat er een gewoon rijtjeshuis in Hilversum daar nu voor een miljoen euro te koop staat. Dat soort bedragen zijn voor de meeste mensen gewoon niet te betalen. 

Ik weet niet hoever het nog door kan stijgen, maar de meeste mensen hebben toch wel een hypotheek nodig om een huis te kunnen kopen en ook daar zit een grens aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tamme zei:

Het is vraag en aanbod en door de inflatie word het nog gekker want een metselaar komt niet meer onder de 50 euro per uur,en een goed houten kozijn is bijna onbetaalbaar,goede voordeur kost alleen al 1500 maar daar hoef je niet over na te denken als je in een huurhuis zit.

Dat is een hoop geld. Maar als alles zo duur wordt dan zullen mensen minder gaan verbouwen en dan hebben metselaars minder werk enzovoort. Het moet of uit de lengte of uit de breedte komen.

Je kunt de prijzen van diensten en producten wel blijven verhogen, maar ook daar komt een keer een eind aan want mensen nemen die producten of diensten gewoon niet meer af. Of beter gezegd, ze kunnen die niet meer afnemen.

Ik wordt wel onrustig als ik al die negatieve ontwikkelingen zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...