Ga naar inhoud

Hoe kan een christelijke partij een permanent liegende Minister handhaven?


Pieter65

Aanbevolen berichten

39 minuten geleden, PeterSimon zei:

Eens. Ben jij Ricky van Credible, die mij onlangs voor dit forum uitnodigde? In dat geval: Dank je! Leuk even rond te kijken. Eens dat we allemaal verschillende meningen mogen hebben. God heeft ons niet voor niets een vrije wil gegeven en elk een eigen 'denkraam'. Echter, ik vind wel dat je je mening moet kunnen onderbouwen. Hoewel je vrij bent je eigen mening erop na te houden is er wel gradatie qua mate van onderbouwing. En dan hecht ik zelf meer aan een onderbouwde dan aan een ononderbouwde mening. Dat is in ieder geval mijn mening.

Dag PeterSimon, welkom.

Ik heb eens een verhaal gelezen over een admiraal Jones die meevoer op een schip dat in het donker voer en op een gegeven moment een tegenligger tegen kwam. De admiraal liet een een boodschap seinen naar het andere schip om uit te wijken. 

Daarop kwam een antwoord: 'Wijk jij maar uit'. De admiraal van werd heel boos en stuurde nogmaals een bericht naar het andere schip: 'Weet je wel wie ik ben? Wijk uit. Ik ben admiraal Jones'.  Daarop kwam een antwoord: 'En ik ben een vuurtoren'. 

De moraal van het verhaal is dat alles betrekkelijk is en afhankelijk door welke bril je naar iets kijkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, PeterSimon zei:

Ben jij Ricky van Credible, die mij onlangs voor dit forum uitnodigde? In dat geval: Dank je!

Dat was ik, beste PeterSimon; hartelijk welkom op NetForum.

aangepast door Watchman_Ricky

Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten. (Efeze 5:14 HSV)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Sherlock zei:

De moraal van het verhaal is dat alles betrekkelijk is en afhankelijk door welke bril je naar iets kijkt. 

Volgens mij is de moraal van dit verhaal juist níét dat alles betrekkelijk is. De moraal is dat alles betrekkelijk LIJKT totdat je door hebt wat er werkelijk aan de hand is. Het is de situatie waarvan ik geloof dat iedereen er een keer achter gaat komen - het alles doorzoekende licht van 'de vuurtoren'. Ik geloof in die 'vuurtoren' op grond van de ontzagwekkende complexiteit van de werkelijkheid, het bestaan van mijn geweten en het bestaan van een boek, dat ik op geen enkele onwaarheid heb kunnen betrappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, PeterSimon zei:

Volgens mij is de moraal van dit verhaal juist níét dat alles betrekkelijk is. De moraal is dat alles betrekkelijk LIJKT totdat je door hebt wat er werkelijk aan de hand is. Het is de situatie waarvan ik geloof dat iedereen er een keer achter gaat komen - het alles doorzoekende licht van 'de vuurtoren'. Ik geloof in die 'vuurtoren' op grond van de ontzagwekkende complexiteit van de werkelijkheid, het bestaan van mijn geweten en het bestaan van een boek, dat ik op geen enkele onwaarheid heb kunnen betrappen. 

Dat is jouw waarheid en dat is prima. Als je tien mensen naar een bepaalde situatie laat kijken, heb je grote kans dat je tien verschillende meningen krijgt. Ieder van die tien mensen is ervan overtuigd dat hun mening de juiste is en daar hebben ze dan een x aantal argumenten voor. Ieder van die tien ziet hun mening c.q. waarneming als de ultieme waarheid en veroordeelt de negen anderen omdat zij het niet goed zien.

Waarom moeten mensen altijd een ander overtuigen van het feit dat zij denken dat hun waarheid de enige echte is? Waarom niet gewoon accepteren dat er heel veel verschillende waarheden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Sherlock zei:

Waarom moeten mensen altijd een ander overtuigen van het feit dat zij denken dat hun waarheid de enige echte is? Waarom niet gewoon accepteren dat er heel veel verschillende waarheden zijn?

Ik wil helemaal niemand overtuigen van 'mijn' waarheid. Dat kan ik helemaal niet. Het gaat ook helemaal niet om 'mijn' waarheid maar om de waarheid van God, waar ik ook maar een zeer beperkte en subjectieve kijk op heb. Het enige dat ik kan doen is 'getuigen' van wat ik zelf in mijn eigen leven heb meegemaakt en gezien. Ik heb gezien dat heel veel informatie, die mij door middel van politiek, media en helaas ook wetenschap is aangedragen, aantoonbaar niet klopt met de werkelijkheid. Het is vooral in de laatste twee decennia dat ik daar achter ben gekomen. Op een gegeven moment worden de onwaarheden van dergelijke proporties, dat steeds meer mensen gaan inzien dat er iets niet klopt met de officiële verhalen.

Echter, met de Bijbel is bij mij precies het tegenovergestelde gebeurd. Met het voortschrijden van de tijd merk ik steeds sterker de waarheid van wat er in die 66 boeken van de Bijbel staat, ook al zijn ze over een periode van circa 1500 jaar door circa 40 verschillende auteurs geschreven. Die auteurs vullen elkaar op wonderbaarlijke wijze aan en wisten ook nog een heel exact de tijden te voorspellen, die wij nu op ons af zien komen.

Maar dat is een zeer persoonlijke observatie van mijzelf. Iedereen mag daarvan vinden wat diegene wil. Niemand hoeft dat aan te nemen. 'A man convinced against his will is of the same opinion still'.

Een belangrijke vraag is echter of er veel verschillende waarheden zijn. Er zijn veel verschillende visies op de waarheid. Maar er is maar één waarheid en de vraag is of jouw dan wel mijn visie de juiste is of dat 'de waarheid' ergens in het midden ligt. Daarom vond ik jouw parabel van de vuurtoren en de admiraal zo treffend. In dat geval was 'de waarheid' dat sprake was van een schip en vaste wal in plaats van twee schepen. En ik denk dat ik redenen heb om te geloven in een God die vergelijkbaar is met de 'vaste wal' in jouw verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...