Ga naar inhoud

Hoe een relatie redden


Aanbevolen berichten

Momenteel zit ik in een zeer complexe situatie, die ik mede veroorzaakt heb.

Mijn vriendin is op korte tijd hard veranderd en kan koud uit de hoek komen, terwijl ze wel probeert lief te zijn. Na 10 jaar samen geeft ze aan niet meer voldaan te zijn en meer nodig te hebben. Ze begon met hard drugs en nachten wegblijven. Ik ervaar echter niet dat ze verslaafd is. Wanneer ze terugkomt veroorzaakt dit een enorme kloof tussen ons en worden mijn goede intenties als beklemmend ervaren. Maar ze geeft wel aan dat ik haar thuis ben en na tijd herstelt de orde zich, om dan opnieuw te beginnen. Ik zie haar als de vrouw van mijn leven, maar vraag me toch steeds meer en meer af of ik haar niet gewoon moet loslaten? Maar dan ben ik bang dat ze in haar ongeluk loopt terwijl ze nu nog een vangnet heeft. Ik zou ook verloren lopen zonder haar. Ik wil een huwelijk naar de traditonele norm, zij wilt vrijheid en een verloren jeugd inhalen. Zelf heb ik geen vangnet meer en heb ik me nog nooit zo ellendig gevoeld, de wanhoop voorbij.

We praten wel, zien elkaar graag en zorgen voor elkaar, maar er is iets dat ze niet onder controle krijgt of wilt krijgen...

Help?

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie. Ik vind het echter niet echt een onderwerp waar je zo via een forum even snel advies over kan geven. Daarvoor is er veel meer informatie nodig om er enigszins iets zinnig over te kunnen geven. Ik zou je willen adviseren om professioneel advies in te winnen. Ik heb zelf psychologie gestudeerd en ben in de verslavingszorg werkzaam geweest maar ik werk daar al heel lang niet meer in en ik ben zelfs een heel andere richting ingegaan. Dit onderwerp vergt sowieso meer een één op één gesprek om de dingen op een rijtje te krijgen en om voor jou zelf duidelijkheid te geven over wat verstandig is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze probeert wel rekening met me te houden, en zolang we samen zijn gaat het goed. Maar soms verdwijnt ze en doet ze zaken waar ik moeilijk mee om kan. Ieder ander zou de relatie natuurlijk opgeven, maar ik weet niet of we daar beide beter af mee zijn. De liefde is groot, zeker langs mijn kant. Zoals het nu voelt, voelt het alsof ik haar nooit zal kunnen verwerken.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah ze is de liefde van mijn leven... Haar verlaten zou voor beide slecht aflopen vrees ik. Als ze die leegte nooit opgevuld krijgt en dit jaren aansleept zal ik natuurlijk wel een breekpunt bereiken. Maar zo snel ga ik zeker niet opgeven.

Ze is door mijn ogen de mooiste vrouw ter wereld en de grootste liefde die ik ooit heb gehad. Ze voegt zoveel kleur aan mijn leven toe. In 2019 ervoer ik ons als onsterfelijk en hadden wij de mooiste tijd van heel onze relatie. Ik zou er alles aan doen om terug zo te te zijn. Maar er is een grote afstand tussen ons gekomen en ze gaf al aan dat ze meer in het leven nodig heeft dan wat wij nu delen. Het had natuurlijk beter aangevoeld als ze daarmee een hobby bedoelde dan alle teugels los te gooien en zich voor de wolven als een schaap te werpen.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe moet een mens omgaan met alleen zijn wetende dat de liefde van je leven in haar ongeluk loopt? Zulk knopje omdraaien is geen evidentie zelve. Het is evenmin gezond voor me mijn vreugde van een ander te laten afhangen. Ze belooft wel verandering en ze bevestigt onze liefde, maar dat dit niet meer genoeg voor haar is weegt wel zwaar door. Ik voel me ook verantwoordelijk over haar. We zijn 10 jaar samen, maar ik ken haar al 25 jaar. Nu ze met drugs begonnen is en iemand die haar daarvoor gebruikt om financieel bij te schieten, voel ik me enigszins verplicht extra zorgzaam voor haar te zijn. Maar ze ervaart dit vaak als beklemmend wat dan een averechts effect heeft. Ze liegt dan steeds meer en houdt steeds meer zaken achter om haar vrijheid niet in gedrang te brengen. Maar hoe vrij kan het zijn als je samen met 2 gelukkig wil zijn zonder de andere te beperken of te kwetsen?

aangepast door Fundamenteel

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Fundamenteel zei:

En hoe moet een mens omgaan met alleen zijn wetende dat de liefde van je leven in haar ongeluk loopt? Zulk knopje omdraaien is geen evidentie zelve. Het is evenmin gezond voor me mijn vreugde van een ander te laten afhangen. Ze belooft wel verandering en ze bevestigt onze liefde, maar dat dit niet meer genoeg voor haar is weegt wel zwaar door. Ik voel me ook verantwoordelijk over haar. We zijn 10 jaar samen, maar ik ken haar al 25 jaar. Nu ze met drugs begonnen is en iemand die haar daarvoor gebruikt om financieel bij te schieten, voel ik me enigszins verplicht extra zorgzaam voor haar te zijn. Maar ze ervaart dit vaak als beklemmend wat dan een averechts effect heeft. Ze liegt dan steeds meer en houdt steeds meer zaken achter om haar vrijheid niet in gedrang te brengen. Maar hoe vrij kan het zijn als je samen met 2 gelukkig wil zijn zonder de andere te beperken of te kwetsen?

Ik zelf zou er niet tegen kunnen. Ooit een relatie gehad met iemand die ook die vrijheid nodig dacht te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, De Teruggetrokkene zei:

Ik zelf zou er niet tegen kunnen. Ooit een relatie gehad met iemand die ook die vrijheid nodig dacht te hebben. 

Maar als je haar als uw vrouw ziet, dan geef je toch niet zo makkelijk op? Ik ben met iemand gaan praten en legde de situatie uit, die weergaf deze escapades als een midlife crisis. Als we dit overwinnen, hou ik er finaal misschien een betere vrouw en relatie aan over?

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fundamenteel zei:

Maar als je haar als uw vrouw ziet, dan geef je toch niet zo makkelijk op? Ik ben met iemand gaan praten en legde de situatie uit, die weergaf deze escapades als een midlife crisis. Als we dit overwinnen, hou ik er finaal misschien een betere vrouw en relatie aan over?

Ik bewonder je en geef je groot gelijk als je probeert vast te houden aan de liefde van je leven. Tenslotte komt deze maar eenmaal in je leven voorbij en dus het de moeite waard om ervoor te vechten.

Misschien is het een periode in haar leven die voorbij gaat, net zoals die is gekomen. 

Geef haar de ruimte om door de periode te komen en probeer er te zijn waar nodig. Hoe minder druk jij kunt leggen, des te groter is denk ik de kans dat alles zich weer vanzelf oplost.

Als iemand ergens mee worstelt en er komt ook nog druk van de partner bij, dan is dat dubbel op. Het is moeilijk, maar gewoon er zijn als ze je nodig is, is misschien het enige dat je echt kunt doen op dit moment.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is je relatie niet zo zwart wit als het liedje wat ik deel maar ik geloof dat het de lading dekt als in het gaat niet direct om een andere relatie die haar mishandeld (je staat voor haar vanuit je zijn en ze ervaart dat niet als wat ze nodig heeft en zoekt daarbij nieuw (destructief) gedrag/wil zichzelf ontplooien). Sta voor jezelf, geef je grenzen aan en wie weet, misschien ziet ze daar weer jou liefde in.

Ik hoop dat je het overwint, je onderbouwing klinkt m.i. erg liefdevol.

Het milieu van mij en mijn vrienden maar voornamelijk vriendinnen was/is vaak van een grote tragiek die ze zelf opzochten (ze deden altijd wat jij in je casus omschrijft). Prachtige vrouwen die altijd weer bij vriendjes terechtkomen met een dubieus (nacht)leven om het zo maar te zeggen.

Wat ik wel uit je verhaal opmaak is dat ze op die manier niet bezig is met wat ze doet, je geeft geen andere liefde in haar leven aan. Je staat voor elkaars welzijn en dat is hoe dan ook het beste wat je kan doen.
 

 

Edit: Mijn aanleiding om dit te schrijven was overigens deze zin van je : " Nu ze met drugs begonnen is en iemand die haar daarvoor gebruikt om financieel bij te schieten, voel ik me enigszins verplicht extra zorgzaam voor haar te zijn. "

aangepast door BergtGijUt
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze geeft wel vaak aan dat het niet aan mij ligt en ze nog steeds tot de dood bij me wilt blijven. Ze heeft gewoon een zware jeugd gehad waardoor ze veel miste en onzeker werd. Ze is mooi, maar ziet dat zelf niet en zoekt die bevestiging buiten mij.

Ze gaf ook aan dat ze meer nodig heeft dan wat we nu delen. Ik hoop dat het alleszins geen jaren aansleept en ik haar hier niet aan verlies, of zij mij. 

Mijn moeder zei tijdens mijn laatste bezoek nog: "je moet haar echt graag zien want je zou dat nooit van een ander verdragen hebben." Ze heeft gelijk. Mijn moeder raadde ook aan zelf eens op een ander te gaan (lol), maar zo ben ik niet meer ingesteld. Het is zij of niemand.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Fundamenteel zei:

Maar als ik goed voor haar ben, en ze komt finaal bij mij, dan ben ik toch maar reserve?

Ik volg deze draad op de achtergrond als lezer maar moet nu toch echt reageren.

Je bent haar back-up. Zodra het mis gaat mag jij de boel opruimen en kan zij daarna weer precies hetzelfde doen want jij bent er toch wel.
Drugs doet dat met mensen. Alles draait dan nog om drugs, dat is het eilandje waar ze op zitten. Ze doen er alles voor en, ondanks dat ze weten dat ze er aan kapot gaan, aanbidden ze het. Al het andere is alleen maar een manier om aan drugs te kunnen komen. Het is heel hard maar helaas de realiteit.
Als iemand onderliggende problemen heeft en aan de drugs is dan moet eerst de verslaving verholpen worden en dan pas kan men aan de onderliggende oorzaken werken, niet andersom.
Wanneer een verslaafde iemand heeft die de boel toch wel weer oplapt is er geen reden om wat aan de verslaving te doen. Ze moeten echt "rock bottom" raken om in te zien dat er echt iets aan gedaan moet worden omdat het erop of eronder is. Zolang ze door kunnen gaan op de weg die ze ingeslagen zijn is het een heel langdurige zelfmoord poging die hun omgeving mee de ellende in trekt. Veel egoïstischer dan dat krijg je het bijna niet.
Ik snap best dat iemand veel in zijn jeugd kan hebben meegemaakt en kan hebben gemist maar ze is nu volwassen en heeft ook zo te leven, zeker naar anderen toe. Er zijn heel veel mensen die gelijksoortige dingen hebben meegemaakt (of zelfs nog veel erger, geloof mij ik ken de verhalen) en die zijn ook niet aan de drugs.
Het klinkt nu allemaal heel hard maar het punt is dat je zelf eigenlijk heel goed weet waar je aan toe bent maar graag een ander antwoord wilt krijgen.
Mijn advies blijft, ga professionele hulp zoeken om de boel op een rijtje te krijgen voor jezelf. Als zij niet aan de problemen wil werken heb je weinig ingang om het op te lossen. Zoals het in je berichten overkomt heeft zij zelf het nodige te verwerken en daar heeft zij psychologische hulp bij nodig (en geen drugs of vreemdgaan) en daar zal zij zelf achteraan moeten gaan. 

  • Mee Eens 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze is niet verslaafd. Ze gebruikt gewoon af en toe met 1 specifiek iemand. Ze is heel zorgzaam op zichzelf en onze relatie. Ik kan echt over niets klagen behalve dan dat ze op een ander gaat. En eerlijk? Ik heb weinig tot geen probleem met fysiek overspel, maar omdat er zoveel emoties bij komen kijken heb ik het wel moeilijk. Ze is erlijk daarover en dat waardeer ik. Moest ze daardoor meer levensvreugde krijgen gun ik haar die tijd. Maar er komt meer bij kijken waardoor ik niet ervaar dat zij en ik er gelukkiger van werden.

En ik ben ook geen heilige he, tijdens onze eerste jaren was ik een heel ontspoord persoon. Maar het lijkt erop dat ze de uitdaging wat kwijt is nu ze mij overwonnen heeft.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze met een ander gaat en jij een soort backup bent dan moet je dat niet accepteren. Ik snap dat het pijn doet, maar er zijn grenzen. Des te langer je daarin verzeild raakt des te meer pijn het doet. Ik zou zeggen: daar is het gat van de deur. En laat haar erin als ze echt spijt betuigd, of eigenlijk alleen als ze echt spijt tot God betuigd. Anders is het geen beginnen aan. Jij bent een Christen, water en olie mengen niet. Of hoe dat gezegde ook was. 

Ik heb je op de pm wat advies gegeven. Maar vreemdgaan kan echt niet. No way. Don't simp to her. Hard gezegd maar vrouwen gaan dan nog harder lopen.

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zegt dat ik haar eerste keuze ben en ze thuis is bij mij.  Ze is niet constant weg maar meestal bij mij.

Het gaat hier wel over de liefde van mijn leven he. 🙂 Ik voel niet dat ik zonder haar ooit nog gelukkig kan zijn. Het zou een leegte nalaten en mij in een diepe depressie leiden.

En niet dat ik me er simpel bij opstel hoor. Gisteren hadden we nog ruzie, maarja, daarmee red ik de relatie ook niet.

And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Fundamenteel zei:

Ze zegt dat ik haar eerste keuze ben en ze thuis is bij mij.  Ze is niet constant weg maar meestal bij mij.

Het gaat hier wel over de liefde van mijn leven he. 🙂 Ik voel niet dat ik zonder haar ooit nog gelukkig kan zijn. Het zou een leegte nalaten en mij in een diepe depressie leiden.

En niet dat ik me er simpel bij opstel hoor. Gisteren hadden we nog ruzie, maarja, daarmee red ik de relatie ook niet.

Na twee nu niet bepaald geslaagde huwelijken ben ik de laatste die iemand advies kan geven.

Wat ik wel proef in jouw verhaal is dat je jezelf minder waard vindt dan haar. Dat jouw gevoel minder belangrijk is dan haar gevoel.

Waar ik heel erg van opgeknapt ben na mijn laatste poging als echtgenoot is door een tijdlang moederziel alleen in een caravan te wonen, ergens aan de kust.

Toen drong het langzaam tot mij door dat je eigenlijk ontzettend vrij bent als je niets hoeft. Dat je je niet druk hoeft te maken om wat een ander wel of niet doet. 

Dat was ruim 20 jaar geleden, ik ben nu nog steeds alleen en het bevalt uitstekend. Voor intelligente gesprekken heb ik de kat en voor de rest bepaal ik zelf wat ik wel of niet doe.

Misschien is het voor jou ook een goed idee om in ieder geval een tijdlang het te doen zonder relatie. Kijk hoe je je dan voelt en dat geeft haar ook een kans om een keer goed na te denken over wat ze wel of niet wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fundamenteel zei:

Het gaat hier wel over de liefde van mijn leven he. 🙂

Zo of zo is de situatie schadelijk. Zo of zo heb je pijn en ga je pijn leiden. Dat staat vast, tenzij zij (het probleem) haar gedrag gaat verbeteren. 

Samen uitgaan op vakantie kan helpen om haar afleiding te geven van de levenstijl waar ze nu inzit. Of een pauze. Zo niet, dan moet er wat gebeuren.

Jij hebt ook waarde. 

1 uur terug, Fundamenteel zei:

diepe depressie

Dat is heel naar, maar als iemand die zelf suicidaal en flink van de kaart is geweest kan ik met zekerheid zeggen: het is niet het einde. Het is een reis, mits je deze weg met God loopt en je niet laat verleiden domme dingen te gaan doen. Grijp zijn hand stevig vast en vraag wat je met deze situatie aan moet en loop het samen met God. 

Als mede Christen kan ik dit zeggen, anders niet: de duivel werkt door mensen heen. Ik weet dat jij best sterk in het geloof staat, maar je staat onder aanval. Haar overtuigingen en het gedrag dat daaruit volgt maakt jou kapot. Het gebeurd ons allemaal op verschillende manieren.

Niet betweterig bedoelt maar ik wil niet dat je mentaal helemaal stuk gaat aan deze situatie, waarbij jij onvoorbereid eindigd zonder haar. Observeer heel goed: is dit iemand waarmee je (op dit moment) kunt samenleven of omgaan? Of is het tijd om even heel serieus te overwegen/voor te bereiden op het stellen van grenzen? 

Als zij zoveel van jou houdt en ze weet dat jij niet meer in de picture bent zolang zij loopt te rotzooien, dan gaat ze je missen. 

Mischien komt het wel goed🙂 maar ze moet wel jou grenzen weten.

 

 

aangepast door Flieko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...