Ga naar inhoud

Hebben jullie last van de stijgende energieprijzen?


Sherlock

Aanbevolen berichten

Als ik zo kijk naar de alsmaar stijgende energieprijzen terwijl de winter nog moet beginnen, dan vraag ik mij af waar dat gaat eindigen.

We hebben de afgelopen dagen gezien dat de prijzen voor gas tot een recordhoogte zijn gestegen en dat het eind nog lang niet in zicht is. In heel veel Europese landen is er simpelweg niet genoeg gas en het lijkt alsof Rusland de kraan steeds verder dicht draait.

Ik kreeg bericht van mijn energie leverancier dat de prijs van mijn elektriciteit met een factor van 4,5 omhoog gaat. En dat is een bizarre verhoging. Mijn gascontract loopt af eind januari dus ik voel de bui al hangen.

Hoe moeten mensen dit ooit betalen? En ik zal niet de enige zijn die hiermee te maken krijgt.

Zijn er ook anderen die hiermee te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen in het begin van de herfst de berichten kwamen dat de energieprijzen flink zouden gaan stijgen heb ik flink wat haardhout ingekocht, met als doel minder gas te gaan gebruiken.

Het gebruik van hout als verwarmingsmiddel wordt helaas ook tegengewerkt. zie bericht van deze week:
https://nos.nl/artikel/2410280-stookalert-van-rivm-vandaag-geen-hout-stoken-in-noord-en-oost-nederland

En ik merk het ook in de buurt. Je hoort steeds meer geluiden van mensen die last hebben van de rook. Wat de adviezen vanuit de overheid ook zal zijn, als het echt koud begint te worden gaan wij vol hout stoken. Dan moet de overheid maar zorgen dat die tarieven naar beneden gaan.

Europa en/of Duitsland houdt het in gebruik nemen van een nieuwe gasleiding (Nord Stream 2) van Rusland via de Oostzee tegen. Ze gebruiken het als pressiemiddel om Rusland "in het gareel" te houden. Zie meer info:
https://duitslandinstituut.nl/artikel/46634/baerbock-groenen-gaspijplijn-nord-stream-2-niet-in-gebruik-nemen
Er wordt gezegd dat dat geen invloed heeft op de huidige prijzen, maar dat geloof ik niet. Dit is toch een simpel vraag & aanbod spel? Meer aanbod betekent lagere prijs (zolang er geen kartelvorming is).
We mogen natuurlijk niet teveel complot theorieën aanhangen, maar deze ontwikkeling past natuurlijk wel goed bij de grote reset. Het volk wordt financieel zwakker en is dus steeds meer afhankelijk van de overheid. 

Dus om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik heb er last van 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3jaar geleden zelf een Airco met warmtepomp geplaatst van Qlima. (750euro)

Deze gebruik ik overdag om de woonkamer en keuken snel te verwarmen als ik overdag thuis ben. Ga ik een uurtje weg dan zet ik hem gewoon ff uit. S,avonds gaat op de koudste dagen de CV gewoon aan. Besparing is circa 400euro per jaar.

Het nadeel van de airco met warmtepomp is dat de warme lucht snel opstijgt naar het plafond. Vooral als je plafond iets hoger is dan standaard. Op de vloer is het dan niet behaaglijk. Maar overdag prima te doen.

Ik heb ook afgelopen weken ff extra zonnepanelen geplaatst.

 

aangepast door Madeliefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, nirual zei:

Toen in het begin van de herfst de berichten kwamen dat de energieprijzen flink zouden gaan stijgen heb ik flink wat haardhout ingekocht, met als doel minder gas te gaan gebruiken.

Het gebruik van hout als verwarmingsmiddel wordt helaas ook tegengewerkt. zie bericht van deze week:
https://nos.nl/artikel/2410280-stookalert-van-rivm-vandaag-geen-hout-stoken-in-noord-en-oost-nederland

En ik merk het ook in de buurt. Je hoort steeds meer geluiden van mensen die last hebben van de rook. Wat de adviezen vanuit de overheid ook zal zijn, als het echt koud begint te worden gaan wij vol hout stoken. Dan moet de overheid maar zorgen dat die tarieven naar beneden gaan.

Europa en/of Duitsland houdt het in gebruik nemen van een nieuwe gasleiding (Nord Stream 2) van Rusland via de Oostzee tegen. Ze gebruiken het als pressiemiddel om Rusland "in het gareel" te houden. Zie meer info:
https://duitslandinstituut.nl/artikel/46634/baerbock-groenen-gaspijplijn-nord-stream-2-niet-in-gebruik-nemen
Er wordt gezegd dat dat geen invloed heeft op de huidige prijzen, maar dat geloof ik niet. Dit is toch een simpel vraag & aanbod spel? Meer aanbod betekent lagere prijs (zolang er geen kartelvorming is).
We mogen natuurlijk niet teveel complot theorieën aanhangen, maar deze ontwikkeling past natuurlijk wel goed bij de grote reset. Het volk wordt financieel zwakker en is dus steeds meer afhankelijk van de overheid. 

Dus om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik heb er last van 😉

Naast de problemen zijn er nog een aantal andere redenen waarom de energieprijzen omhoog vliegen. Ik las gisteren ergens een artikel waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met de versnelde overgang naar groene energie.

Overal worden nu dingen zoals kolencentrales gesloten en die capaciteit wordt op dit moment niet opgevangen door andere energiebronnen. 

Ik denk dat het allemaal zo gepland is, ik geloof niet meer in toeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren hoorde ik op het nieuws dat ze in België aan de grensstreek met NL een tweetal kerncentrales willen sluiten en ombouwen naar gascentrales. En in het regeer-akkoord zijn juist plannen opgenomen om nieuwe kerncentrales te bouwen, waarbij de gascentrales in Groningen natuurlijk weg moeten.

Strange!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de site.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Nog geen lid?

    Registreer je nu, of log in met je bestaande account. Ingelogde leden zien geen advertenties op de website.

    Iedereen is welkom!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...